Hur gör man med sjuklingen?

A

Anna Hoglund

Nu har jag haft hästen inne på box i 8 dagar i väntan på en mer omfattande utredning av vetrinär.
Efter utredningen om vetrinären samtycker är det dags att börja sätta ut honom. Då har han stått inne i 15 dagar. I dagens läge vet jag inte vad han har för fel och vad utredningen kommer påvisa men har av lokal jour vetrinär blivit behandlad av fång.

Är det bara att släppa ut honom i vanllig hage om han friskförklaras?
Skulle egentligen ha bytt stall, men pga det som hände blivit kvar.
Det är en ganska stor och kuperad hage med nya hästar (= kanske lite oroligt i början, med lite tjaffs i början) och det är rätt mycket snö ännu.
Hur lägger jag upp ett bra igångsättningsprogram?
Hur länge bör igångsättningen ske?

Sv: Hur gör man med sjuklingen?

Du kommer nog få råd av vetrinären om dessa frågor. Får du inte det så fråga.

Jag skulle absolut inte bara släppa ut en häst som stått inne så länge.
Börja med egen, liten hage, och öka allteftersom.

Allt det där beror ju även på vad det är för fel. Fång t ex, då är det en lång boxvila, och sen mycket succesivt ökad hage, dvs först sjukhage, sen liite större osv osv. Vid något annat är det andra 'rekommendationer', och kanske helt olömpligt med djupsnö etc (t ex senskador)

Så ta allt det där med veterinären sen när ni vet. Men generellt ska de slussas ut på det vis som de håller sig så lugna som möjligt på, om vi struntar i diagnosdelen och hästen bara ska återgå i stor hage. Bäst är om man bit för bit kan ge dem större och störra hage, men vissa är lugnast om de direkt får gå ut i stor hage med en lugn kompis t ex.

Skulle absolut inte släppa ut en konvalescent med nya hästar i någon hage!

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 603
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 864
Senast: aiquen
·
Hästvård Behöver lite åsikter och någon att bolla lite med, får ingen ordning alls på tankarna som surrar... Har ett sto som drog på sig en...
Svar
9
· Visningar
1 121
Senast: Prickig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp