Hur gör man med en omöjlig häst?

Sv: Hur gör man med en omöjlig häst?

Lär du dina hästar något med våld så får du väl göra det. Men en ömsesidig respekt? Nä!
Som tidigare sagt, det är ofta hot förkommer bland hästar. En häst i högre rang "säger" till en i lägre att det den gör inte är okej. Men då finns det redan en ömsesidig respekt och förståelse i mellan dem. Att vinna den respekten genom våld?! Nä!

Du - allvarligt.
Jag har ett mycket ömsesidigt respektfullt förhållande till min häst. En förhållning/ryck i grimman som markering att nej, man får inte springa över folk för att man har huvudet och tankarna fokuserat på annat, anser jag inte vara våld i ordets bemärkelse. Synd för dig om du gör det. Vad får dig att tro att du vet min relation till min häst och uttala dig så drygt som du gör ovan, att jag inte har en etablerad och ömsesidig respekt och förståelse mellan mig och min häst och därmed inte kan säga till att ngt inte är okej. Menar du på fullaste allvar att du aldrig behövt korrigera din häst för att er ömsesidiga respekt är så oerhört stor? och NEJ jag pratar inte om våld - fortfarande.

Hittade intressant nog, detta uttalande från dig från en annan tråd idag:
Briddless går som ett kors under hakan och ganascherna. När man tar ett ledande tygeltag åt vänster får hästen ett tryck på höger sidan av "huvudet" samt att det har en liten inverkan på nosgrimman som ser ut och är precis som en hanover. Inget tryck i nacken eller mycket över nosen! Det hästen ska "lyda" är trycket mot huvudets sida och gå ifrån trycket!
Rider en av min hästar på det och efter några veckors träning för både häst och ryttare fungerar det perfekt.

just det. den skulle göra detta helt frivilligt utan tvång av trycket också, eller?

Senast ändrad:

KL

Jag blir lite fundersam när jag läser en del tips om utrustning :crazy:

Det är inte i utrustningen som tilliten och samarbetet ska sitta, utan mellan människan och hästen!

Jag skulle inte vilja hålla på med en häst som inte respekterar eller har förtroende för mig.
Tillit FÖRTJÄNAR man, det kan aldrig TVINGAS fram genom skarpe bett eller annat.

markträning är en väldigt bra grund för det
:bow::bow::bow:

Okej, förlåt va taskig!

Trycket mot ganaschen hästen ska gå ifrån har samma princip som när hästen ska gå undan för skänkeln, sidoförande.
Att hästen ska gå undan föt tryck har varit en grund i alla hästträning sedan man i princip började använda hästen.

Okej, förlåt va taskig!

Trycket mot ganaschen hästen ska gå ifrån har samma princip som när hästen ska gå undan för skänkeln, sidoförande.
Att hästen ska gå undan föt tryck har varit en grund i alla hästträning sedan man i princip började använda hästen.

Tack, ursäkten godtages :D

Jo precis, ang. trycket. Men det är lite det jag menar ang. att tex korrigera en häst som springer över en eller drar iväg med en, med en grimma där trycket känns, när det inte gör det med en annan typ av grimma tex. Det är precis samma där - tryck och eftergift. Jag hoppas att de flesta är överrens om att hästen under inga omständigheter får dra iväg med folk, eller kliva/springa över dem. Gör de det så måste man korrigera omedelbart, inte träna på allmän lydnad i femtielva år och hoppas att det specifika beteendet mirakulöst löser sig någonstans på vägen. Och som sagt, det betyder INTE våld i min värld.

KL

Jag blir lite fundersam när jag läser en del tips om utrustning :crazy:

Det är inte i utrustningen som tilliten och samarbetet ska sitta, utan mellan människan och hästen!

Jag skulle inte vilja hålla på med en häst som inte respekterar eller har förtroende för mig.
Tillit FÖRTJÄNAR man, det kan aldrig TVINGAS fram genom skarpe bett eller annat.

Samma här :bow::bow::bow::bow:

Och jag håller med dig också :D
Känns överflödigt att skriva mer när du redan gjort det så bra.
Jag hoppas att de flesta är överrens om att hästen under inga omständigheter får dra iväg med folk, eller kliva/springa över dem. Gör de det så måste man korrigera omedelbart, inte träna på allmän lydnad i femtielva år och hoppas att det specifika beteendet mirakulöst löser sig någonstans på vägen. Och som sagt, det betyder INTE våld i min värld.

KL

Jag blir lite fundersam när jag läser en del tips om utrustning

Menar du att det är ovesentligt att veta hur utrustningen verkar mot hästen? Det tycker faktiskt inte jag. Att sätta tryck på fel ställen är inte ok, hur bra man än rider utan någon utrustning alls.

Men i övrigt instmmer jag med dig. Det handlar om tilliten mellan häst och ryttare, utrustningen är bara ett sätt att kommunicera på, en omväg om man frågar mig. Men ibland underlättar det för den som har svårt att kommunicera utan den.

Menar du att det är ovesentligt att veta hur utrustningen verkar mot hästen? Det tycker faktiskt inte jag. Att sätta tryck på fel ställen är inte ok, hur bra man än rider utan någon utrustning alls.

Men i övrigt instmmer jag med dig. Det handlar om tilliten mellan häst och ryttare, utrustningen är bara ett sätt att kommunicera på, en omväg om man frågar mig. Men ibland underlättar det för den som har svårt att kommunicera utan den.

Självklart så ska man veta hur utrustningen sitter.
Det jag menar är att man inte ska hålla på med att testa skarpare bett för att hästen ska lyssna :crazy:
utan man bör se till att hästen och ryttaren kommer bra överens innan man hoppar upp på ryggen eller begär att den ska lyda i andra sammanhang

TS!

Hur går det för dig med den "omöjliga" hästen!? Går det framåt?

Det jag menar är att man inte ska hålla på med att testa skarpare bett för att hästen ska lyssna
utan man bör se till att hästen och ryttaren kommer bra överens innan man hoppar upp på ryggen eller begär att den ska lyda i andra sammanhang
Instämmer.

Liknande trådar

Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 741
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
Hästhantering Hej,jag köpte hem en ny häst den 30:e Augusti.Hon är ett fd travar sto på 13år.Hennes förra ägare lät henne alltid springa ut/in i...
2
Svar
25
· Visningar
3 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka