T
Tola
Sv: Hur gör man med en omöjlig häst?
Repgrimman var ingen billig historia=/ kostade över 200kr.. Den funkade bra innan, men vid denna sortens träning så icke... Hade repgrimma och longerlina på honom men de funkar inte, säger som en annan i tråden de gav blåsor i händerna.
Det spelar ingen roll, om jag får till den där hävstångstekniken, han viker halsen men sen e han på väg bort igen...
Håller med dig Grålly!
Tänk på att ha en bra repgrimma som håller i alla lägen. Inte en billig som töjer sig eller knuten går upp! ( Jag fattade det som att din hade töjt sig..) Alltid ett långt rep. De små futtiga så kallade grimmskaften som säljs ( skulle kalla det sytrådar ) är både för korta och för veka. Om hästen springer iväg med dig så ska du först låta han löpa en bit, sen när han minst anar det ska du "rycka" honom åt dig med all din kraft. Genom att du först låter han löpa så slappnar han av i halsen ( i vanliga fall spänner han den när han vet att du ska hålla emot) Du får nu en mycket bättre hävstångsteknik, alltså det blir en mycket större kraft från din sida. Var inte för snabb att ta honom till dig, utan det är viktigt att han först får löpa den där biten. Upprepa detta fler gånger och du får en mer följsam häst.
Repgrimman var ingen billig historia=/ kostade över 200kr.. Den funkade bra innan, men vid denna sortens träning så icke... Hade repgrimma och longerlina på honom men de funkar inte, säger som en annan i tråden de gav blåsor i händerna.
Det spelar ingen roll, om jag får till den där hävstångstekniken, han viker halsen men sen e han på väg bort igen...