Hur gör man med en omöjlig häst?

T

Tola

I vintras köpte jag en 16årig fjording som inte varit riden på 10 år. Jag vet även att de förra ägarna har låtit honom bestämma så när jag köpte honom så visste jag att det var endel att göra.
Han är inte svår att hanskas med från ryggen men han hyser ingen som hellst respekt för mig eller någon annan när man ska gå med honom i grimma. Eftersom han e väldigt stor och grov har man med sina 60-70 kg inte mycket att säga till om när han vill något annart, så fick tipset repgrimma. Köpte en och den funkade!
MEN nu har vi öppnat upp den övre delen av hagen som de använt under vintern och där finns gamalt gräs från förra sommaren som vi tyckte de kunde beta av så de nya kan komma upp. Iaf så är min häst matoman, han älskar mat!... Eftersom han oxå är fånghäst så får han inte gå på den ängen för mycket, halva dagarna är det nu uniefär. Men en dag då vi skulle upp till den hagen sprang han ifrån mig vid första grinden, fick tag på honom å så gjorde vi om det, det gick bra!
MEN idag! Vi hade förberätt oss på detta och tog på repgrimman som brukar göra honom mer lätthanterlig. Inte helt oväntat så började han springa och som sagt man har inte så mycket att komma med, han skiter FULLSTÄNDIGT i oss, han har ingen som hellst respekt.. vi försökte göra om det gång på gång men aldrig, vi lyckades inte! Tillslut såg man nästan hur han lekte med oss... Han djävlades med oss...

Nu vänder jag mig till er, vet ni något man kan använda till en sådan häst? Att ha träns med bett skulle nog inte heller funka för man hinner inte att springa med bredvid å dra i honom.

Har ni några förslag?

Sv: Hur gör man med en omöjlig häst?

låter exakt som min förra fjording...

jag körde seven games med henne, och det blev en helt annan häst av henne...

tog oss ca 4 månader

Seven games? tror jag har något om det i en bok.
Men han/hon sket fullständigt i dig oxå, ingen som hellst respekt?... Använde du grimma eller vad hade du på hästen?

I vintras köpte jag en 16årig fjording som inte varit riden på 10 år. Jag vet även att de förra ägarna har låtit honom bestämma så när jag köpte honom så visste jag att det var endel att göra.
Han är inte svår att hanskas med från ryggen men han hyser ingen som hellst respekt för mig eller någon annan när man ska gå med honom i grimma. Eftersom han e väldigt stor och grov har man med sina 60-70 kg inte mycket att säga till om när han vill något annart, så fick tipset repgrimma. Köpte en och den funkade!
MEN nu har vi öppnat upp den övre delen av hagen som de använt under vintern och där finns gamalt gräs från förra sommaren som vi tyckte de kunde beta av så de nya kan komma upp. Iaf så är min häst matoman, han älskar mat!... Eftersom han oxå är fånghäst så får han inte gå på den ängen för mycket, halva dagarna är det nu uniefär. Men en dag då vi skulle upp till den hagen sprang han ifrån mig vid första grinden, fick tag på honom å så gjorde vi om det, det gick bra!
MEN idag! Vi hade förberätt oss på detta och tog på repgrimman som brukar göra honom mer lätthanterlig. Inte helt oväntat så började han springa och som sagt man har inte så mycket att komma med, han skiter FULLSTÄNDIGT i oss, han har ingen som hellst respekt.. vi försökte göra om det gång på gång men aldrig, vi lyckades inte! Tillslut såg man nästan hur han lekte med oss... Han djävlades med oss...

Nu vänder jag mig till er, vet ni något man kan använda till en sådan häst? Att ha träns med bett skulle nog inte heller funka för man hinner inte att springa med bredvid å dra i honom.

Har ni några förslag?

Stigbett? Det brukar dom ha respekt för! (sånt som används till hingstar) Gå brevid nära honom och öva på att göra halt osv! Borde funka! Var inte rädd att ta tag i hästen! Morra på honom och se till att han har full koncentration på dig! Har funkat på alla "mina" busar!

Stigbett? Det brukar dom ha respekt för! (sånt som används till hingstar) Gå brevid nära honom och öva på att göra halt osv! Borde funka! Var inte rädd att ta tag i hästen! Morra på honom och se till att han har full koncentration på dig! Har funkat på alla "mina" busar!

Nä nä pröva inte med stigbett..........Morra och visa tänder för då blir han så rädd att han lyder dig.........Eller vad tror du själv.

Det enda vettiga du kan göra är att få hjälp av någon som kan med hästar...........Inte någon som tror sig veta.Sedan så kan man fråga sig om det är vettigt överhuvudtaget att hålla på med en så gammal ouppfostrad häst som har fång på toppen av allt.

Kedja över näsan + longerlina + spö. Håll hästen kort som fan och minsta tecken på att den ska till att dra så är det spöt i bringan och ett skarpt NEJ som gäller.

Och ta hjälp av någon kunnig person för att jobba med ledarskapet överlag.

Seven games? tror jag har något om det i en bok.
Men han/hon sket fullständigt i dig oxå, ingen som hellst respekt?... Använde du grimma eller vad hade du på hästen?

Det jag gjorde var att jag struntade HELT i ridningen en längre period.
Det viktigaste i det läget var att få hästen att förstå vad jag menade och att hon skulle tycka det var KUL att lyssna.

så ENDAST markträning i ett par månader hade jag med henne, vilket innebar att vi fickmycket bättre samspel...

http://www.nnha.nu/7games1.htm

Nä nä pröva inte med stigbett..........Morra och visa tänder för då blir han så rädd att han lyder dig.........Eller vad tror du själv.

Det enda vettiga du kan göra är att få hjälp av någon som kan med hästar...........Inte någon som tror sig veta.Sedan så kan man fråga sig om det är vettigt överhuvudtaget att hålla på med en så gammal ouppfostrad häst som har fång på toppen av allt.

Är du häsmänniska och inte vet man menar med att "morra" på hästen?! *suck*

Är du häsmänniska och inte vet man menar med att "morra" på hästen?! *suck*

Nä jag jag vet inte vad "morra" på hästen är............Jag håller bara på med hästar och inget annat skit och gör det efter vedertagna och beprövade metoder.Det fungerar liksom bättre om alla gör på ett liknande sätt och andvänder vedertagna ord.Det skapar mindre förvirrning bland hästar och folk.

Nä jag jag vet inte vad "morra" på hästen är............Jag håller bara på med hästar och inget annat skit och gör det efter vedertagna och beprövade metoder.Det fungerar liksom bättre om alla gör på ett liknande sätt och andvänder vedertagna ord.Det skapar mindre förvirrning bland hästar och folk.

men du skrev "morra och visa tänderna" hästen kan tolka det som att man hotar då.
Man ska ju inte hota en häst till lydnad.
Jag tycker det är trevligare när en häst VÄLJER själv att göra rätt. och det gör den ftast om man visar den på ett bra sätt!

men du skrev "morra och visa tänderna" hästen kan tolka det som att man hotar då.
Man ska ju inte hota en häst till lydnad.
Jag tycker det är trevligare när en häst VÄLJER själv att göra rätt. och det gör den ftast om man visar den på ett bra sätt!

Jag skrev inte visa tänderna!!!!

Omöjligt är det inte, men man måste vara tålmodig och framförallt konsekvent när det gäller en envis häst. Bestäm dig för hur DU vill ha det och rucka aldrig på det.

Små tips som jag gör/gjort med min envisa pålle som tar hela armen om man ger honom fingret är:

* Mycket markarbete, jag går först - hästen efter. Stanna, trava, stanna, backa, smyg framåt, gå snabbt osv. Markera med din kropp att hästen kommit för nära, gör dig "stor" och/eller konstiga ljud. Träna mycket på detta och på konstiga ställen så att hästen får förtroende för dig och blir lyhörd på dina signaler.

* När hästen arbetar är den i "tjänst". Då är det INTE tillåtet att gå fram eller backa hur som helst. Går han framåt blir det lika många steg tillbaka. Tryck och eftergift är det jag använder mig av. Han får heller inte äta dvs sticka ner sitt huvud hur som helst för att ta en tugga. Detta har gjort att vi aldrig bråkar vid promenader om mat ej heller under ridning i skog och mark. Munnen är alltså inte grön när man kommer hem! Däremot kan vi gå till sommarhagen för att vänja magen vid det nya gräset, men då är vi bara där och äter. Inte på vägen dit tex. Detta för att inte röra till det för hästen att ibland får han ibland får han inte äta gräs. Hur som, det gäller att se signalerna innan hästen har hunnit halvägs in i rörelsen för då är det svårt att stoppa som i mitt fall 700 kilo häst.

* Matar ej ur handen. Vet att många säger att det inte spelar någon roll men på min kille är det som att trycka på en knapp o han blir dryg. Onödigt och tack vare detta ser han mig heller inte som en levande godismaskin. Kliar honom hellre som belöning.

Jaa, detta har jag jobbat mycket på och nu 1 1/2 år senare har jag en mycket lyhörd och fin häst MEN han testar VARJE dag om jag möjligtvis skulle vara i en svacka och mindre petig. Så, tålamod och att man är konsekvent (aldrig tumma på det man vill åstadkomma) kan göra stor skillnad på "omöjliga" hästar.

Senast ändrad:

Smaken är som baken å alla sätt må förekomma:crazy:

Ta hjälp av nån tränare som lixom har bevis på att denne kan sin sak tycker jag...:angel:

Jag vet dock att vara "elak" på hästen kan leda till mer bekymmer.
Hästar är ju starka så brottas fysiskt kan man bara glömma:crazy:

Har haft en del liknande hästar och det är svårt att beskriva just "det där" jag brukar göra för att få dom uppmärksamma.
Det värsta jag gjorde var att med våld försöka övertyga en häst vad som var rätt. Jag lovar det var första och sista gången, man lär sig:crazy:

Kort och gott, men som genom blod, svett å tårar kan vara så svårt att genomföra; vänligt men bestämt, konsekvent.

Träna hästen lös på en ridbana ala NH som jag tycker e bra:D
Det hästen gör mot din vilja, ska få konsekventer som är jobbiga för den (OBS inte elaka bestraffningar från din sida lr annat som direkt skadar hästen anser jag:crazy: )
Gör den uppmärksam och det du vill är enkelt och kanske tillomed kul, de flesta hästar brukar nappa på det, om dom har lite förtroende kvar:)
Dock måste man själv veta vad man gör, men det kan man ju lära sig:)

Detta tolkar iaf jag till att man ska visa tänderna. o det är citerat av ditt inlägg. Du ska aldrig skrämma en häst till lydnad

Detta tolkar iaf jag till att man ska visa tänderna. o det är citerat av ditt inlägg. Du ska aldrig skrämma en häst till lydnad

Jag skrev, eller vad tror du själv.......Med det menar jag att hästen skiter fulkommligt i om man morrar eller visar tänder.Den som inte tror det kan pröva själv.Gör man så mot en hund,då kan man få en reaktion.Det är hundars dominans betende att visa tänder och morra inte hästars.Hästen lägger som bekant på öronen om den skall visa sitt ogillande.

Jag skrev, eller vad tror du själv.......Med det menar jag att hästen skiter fulkommligt i om man morrar eller visar tänder.Den som inte tror det kan pröva själv.Gör man så mot en hund,då kan man få en reaktion.Det är hundars dominans betende att visa tänder och morra inte hästars.Hästen lägger som bekant på öronen om den skall visa sitt ogillande.

då ber jag om ursäkt .
men det var lätt att misstolka hur du menade

Oavsett om det behövs träning eller inte beträffande vem som bestämmer så lär du i alla fall behöva någon form av hjälpmedel nu i det "akuta" läget.

Dvs du måste hindra honom från att dra iväg på det viset och jag hade i alla fall först och främst provat med träns eller hingstkedja eller liknande.

Sen kanske det inte är ett lämpligt sätt i det långa loppet men det är en annan fråga tycker jag. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 741
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
Hästhantering Hej,jag köpte hem en ny häst den 30:e Augusti.Hon är ett fd travar sto på 13år.Hennes förra ägare lät henne alltid springa ut/in i...
2
Svar
25
· Visningar
3 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka