Sv: Hur gör man för att träna upp sin balans?
Jag red för tränare i helgen, och fick göra en övning som gjorde att min balans blev märkbart bättre under den timmen som jag red.
På ena långsidan ska det ligga tre bommar (fungerar med fler oxå) med två galoppsprång mellan och i mitten ska det vara koner med ca. två - två och en halv meters avstånd.
Om man vill hoppa ställer man upp ett lågt rätuppstående med en bom framför, ett galoppsprång från avsprångspunkten, och en bom bakom hindret, ett galoppstprång ifrån.
Innan övningen påbörjas värmer man upp som vanligt.
Övningen går ut på att man ska stå i tvåpunkt-sits (fältsits) hela tiden, utan att knipa med benen, ta stöd mot halsen eller hänga i tyglarna för att hålla balansen.
Man med att skritta runt banan, och när man har hittat balansen i skritt, som är den svåraste gångarten att hitta balansen i, så börjar man trava. Tycker man att det är svårt att hålla balansen i övergången skritt-trav kan man ta stöd mot hästens hals.
I traven så travar man även över bommarna, och då ska man inte tappa balansen om hästen tar ett längre eller kortare steg än normalt.
Efter en stunds travande kan man sakta av till skritt och sitta ner en stund för att vila, vilket i alla fall jag behövde!
Sedan är det bara att fatta trav igen och fortsätta med arbetet. När man kan hålla balansen över bommarna är det dags att börja rida slalom mellan konerna. Har man en bred och ganska hög handsättning så blir det lite lättare att svänga, eller i alla fall på hästen jag red.
Slalomen fortsätter man med tills man kan hålla balansen även när hästen svänger, sedan kan man ta en ny skrittpaus.
Nu är det dags för galopparbetet. I galoppen ska man stå i tvåpunktsits längs med spåret, men när man galopperar över bommarna ska man växla mellan tvåpunkts- och trepunktssits, t.ex. tvåpunkts över första och tredje och trepunkts över andra.
När det går bra att växla mellan de tvåpunkts- och trepunktsits så kan man antingen börja skritta av hästen, ta en ny skrittpaus eller börja hoppa.
När man hoppar så gör man det i galopp, och det är samma princip som med bommarna, trepunkts över de båda bommarna och tvåpunkts över hindret.
Jag hoppade aldrig, men Susan, som red samtidigt som mig och gjorde samma övning, hoppade och man såg att hon hade en mycket bättre balans över hindret och störde inte hästen, vilket hon gjorde förut.
Nackdelen med övningen är väl att man kan få en sjuh-vetes träningsvärk!