Hur gör man för att komma långt?

B

Bezzzie

Jag älskar att tävla dressyr; har gjort det i ca 5-6 år men som högst LA. Jag är bara 16 år och ska alltså börja gymnasiet.
Det jag helst skulle vilja göra är att tävla på elitnivå, men hur gör man för att komma så långt när man helt enkelt inte har råd med en sådan häst som klarar de klasserna?
Jag fattar ju att jag inte kan gå från LA till Grand Prix direkt, men jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra efter gymnasiet eftersom det enda jag vill göra då är att tävla. Jag vill inte bli ngn hästskötare till ngn annan duktig, då skulle jag bli galen..><

Sv: Hur gör man för att komma långt?

Jag vill inte bli ngn hästskötare till ngn annan duktig, då skulle jag bli galen..><

Ja-a du. Eftersom du ratar möjligheten att hamna som hästskötare hos någon i eller under eliten och då kunna lära dig ordentligt så finns ju bara möjligheten att vara oändligt rik, eller ha oändligt rika föräldrar som är snälla nog att betala för dyra tränare och fina hästar. Samt en enorm portion talang.

Den krassa sanningen är väl om man vill upp i toppen så får man antingen skrapa fram de pengar man behöver för att skaffa bra häst(ar) och träna mängder för bra tränare eller så sliter man åt andra, rider allt man kommer över, prioriterar varje krona, vara envis och hoppas på det bästa. För båda alternativen behövs även en massa talang.

Ja du man skaffar sig rika föräldrar, ett par fina hästar och bra tränare..;)

Alltså, det kanske var lite dumt skrivet av mig.^^ Jag kan väl tänka mig att jobba åt ngn ett tag, men liksom inte hela tiden. Jag har rätt mkt talang, för min ålder, ska jag väl säga. ;)
Men det är ju det att pengar spelar så stor roll..><

Att jobba hos någpn duktig och få se mkt bra ridning är ett smart drag och då får man dessutom kontakter i hästvärlden vilket kan innebära om man är duktig och har viljan kan ha turen att få låna fina hästar om man inte har råde med en egen.

Åk utomlands tex tyskland och jobba några år på stora ställen, på dessa ställen brukar det ingå en hel del ridning. Självklart beror det på vart man hamnar men av min erfarenhet så får man rida mer utomlands än här i sverige.

Har du inga pengar så kan du slita som hästskötare, har du tur och rider jäkligt bra kan du slita som beridare i ett antal år. Rida in galna hästar som står på stall, dvs i Tyskland går dom inte i hagen. Rida till knäppa utbrända livsfarliga hästar som en gång i tiden HAR varit bra men blivit förstörda. Kanske en och annan gång får du rida en jättefin talangterad häst men den säljs fortare än kvickt. Ja så här ser det ut dag efter dag på dom flesta stall, man lär sig massor och efter ungefär 10 år i sådana stall har du tillräckligt med kunskap för att starta upp ett eget utbildningsstall och först då kan du börja tänka på din resa till Grand Prix.

Råkar du bli rik på vägen good for you, då kan du köpa en fin häst och halvera tiden men du kommer missa i kunskap!!

Jo jar var lite ironsik. Men för visso har man pengar så går det mesta lättare. Kvittar hur mycket talang man har om man inte har råd att skaffa en häst som har kapacitet =(

Svenska hästtjejer är eftertraktade utomlans! Vill du inte arbeta som hästskötare så har du ett problem, det är oftast så man kommer in om man inte har egen häst att rida på. Har man egen häst får man ju ofta ta med den och rida lektioner på den (och vara hästskötare för övrigt).

Annars är det den hårda vägen som gäller, hästskötare, för att sedan få börja rida lite, efterhand kan man "byta upp sig" i stallen, om man gör bra i från sig förståss.

Vad ska du gå på gymnasiet? Ridsportgymnasium kan ge bra öppningar via praktikplatser. Jag praktiserade hos elit ryttare i dressyr och ett par kompisar åkte till spanien och red, de fick jobb efteråt som beridare i det stallet.

Att ha mycket´pengar hjälper bara om du har tillgångar att förvalta en bra häst med. Du behöver fortfarande ha kontakter med duktig tränare osv. Sen tror inte jag det räcker att ha EN bra häst för att bli riktigt duktig, man måste rida flera hästar om dagen, olika hästar.

Hade jag varit i samma situation som du hade jag åkt till tyskland direkt efter studenten för att jobba något år och sen försöka ta beridar examen i tyskland för har du en sån kommer du garanterat få bra hästar.

Hade jag varit i samma situation som du hade jag åkt till tyskland direkt efter studenten för att jobba något år och sen försöka ta beridar examen i tyskland för har du en sån kommer du garanterat få bra hästar.

Tror det är tre års utbildning för att få beridarexamen i tyskland.

Jag ska gå på ett naturbruksgymnasium här hemma som har häst som en linje. Kan inte flytta hemifrån eftersom jag har en egen häst och inte har råd att stalla upp honom. Dessutom så vill jag bo hemma och tävla den andra hästen jag tävlar under tiden min egna blir frisk. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 475
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
829
Senast: Bison
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar