Hur gör man för att få hästen äta lucenhack??

S

Snurran

Har fått rådet att gå över på Lucen hack då värdet på det "nya" höt inet var så bra... men hon vil linte äta välter bara ut allt ur krubban och äter kraftfoder... lika dant om jaj ger henne bara lusen, verkar inet falla henne i smaken vad göra???:confused:

Sv: Hur gör man för att få hästen äta lucenhack??

Hade samma problem med min häst, han tyckte inte alls att det passade. Testa luserpellets som du blöter upp kanske.

Till min häst så fick jag hälla vitlök över lusernen så åt han de men han älskar vitlök

ja jag har tänkt lite på det, hon får lusen tre ggr om dagen men jag gör i ordning hinkarna en gång om dagen, kan pelletsen ligga i blöt ett dygn?:confused:

Det vet jag faktiskt inte, är det en stor dos hon ska äta?

Lägg lucernhack i krubban och häll över betfor (rejält uppblötad), blanda om.

Immer

hon äter 1-2kg kg om dagen, Upp delat på 3 måltider...
Det där med betfor funkar ju när jag ger henne maten men det är inte alltid jag gör det, vi har rullande schema i stallet och med mitt jobb är det svårt att få till det...

Snurran skrev:
ja jag har tänkt lite på det, hon får lusen tre ggr om dagen men jag gör i ordning hinkarna en gång om dagen, kan pelletsen ligga i blöt ett dygn?:confused:
Ja, det kan de. Det är inget problem. Om du bara häller på så mycket vatten så att allt blir blött och inte så mycket som när man gör betfor så behåller lucernen lite pelletsform. Om du vill ge hästen lite tuggmotstånd kan du lägga i t ex havre (om du ger det) eller morötter. Min häst har ätit såhär i ett par år och han äter med god aptit. Fast han är i och för sig extremt matglad och matfixerad.;)

Testa o häll på melass. Det brukar alla hästar gilla. Eller blanda med betfor.

Min ena häst åt heller inte upp sitt lusern-hack när jag gav det i krubban med kraftfodret (blev ganska mkt hack o ganska lite musli...) Så nu blandar jag det i hö't, funkar utmärkt! Den ena av hästarna kommer t.o.m. in i stallet o påpekar att lusernet inte är med, om jag inte burit ut det samtidigt som med hö'et :) Jag tycker det känns mycket bättre att ge det mesta av hacket med just höet, eftersom de båda är stråfoder som tar sin tid att tugga. O dessutom har vårt hö varit riktigt uselt så det har krävts en del kilon av hack för att täcka behovet. Dock ger jag fortfarande ändå lite hack i kraftfodret så att magen skall få det lättare.

Har provat det där med betfor nu.
Kan väl säga att det inte var någon höjadre heller... då åkte både betfor och hack ur krubban...:(
Men det tar visst lite tid för dem att vänja sig vid ny mat med?
kan ju hoppas hon blir bättre på att äta!!!
Svärfar ger lusenpellets tilll sina får väl åka upp och norpa lite av honom och testa innan ag står där med en säck till som hon inte äter...:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 656
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Ace
·
Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 522
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama