Hur gör man en korrekt foderstat?

TheRedLightning

Trådstartare
Försökte hitta en tidigare tråd om detta ämnet men hittade inget, finns det en tråd gömd så får denna gärna tas bort.

Hur som helst. Jag undrar hur man gör en korrekt foderstat och vad den baseras på? Vad räknar man på? Hur vet man vilket foder som ska användas m.m. Hur kommer ni fram till det? Jag är jättenyfiken och vill lära mig. :)

Sv: Hur gör man en korrekt foderstat?

Här http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=15004 kan du läsa massor om hur man gör en foderstat och de har också ett foderstatsprogram där du kan experimentera med olika fodersorter. Det viktigaste är ju grovfodret (hö, ensilage, hösilage) och därför börjar man alltid med att ta en grovfoderanalys på det partiet man ska ge av under året. Sedan ger man så mycket grovfoder som det bara går, lägger till mineraler och kompletterar med kraftfoder om det behövs. I första hand är det bra om man kan ge lucern eller betfiber eftersom det också räknas som grovfoder och är lättare för hästen att smälta.

En foderstat baseras ju alltid på grovfodret men det är ju inte alltid hö´t innehåller tillräckligt mycket protein t.ex så då får man lägga till ett proteinkoncentrat som t.ex. potatisprotein eller soja. Har man en svårfödd häst så kanske den inte orkar äta tillräckligt med hö för att hålla hullet utan då får man lägga till även energirika fodermedel som t.ex. olja. Man ska dock vara lite försiktig med olja och inte ge mer än någon dl av det och då helst ge linfröolja. Jag tycker att man ska undvika att ge spannmål eftersom det är ganska svårsmält för hästen. Då är det bättre att ge betfiber eller lucern istället eftersom det är enklare för hästen att smälta.

Senast ändrad:

Oh, låter väldigt intressant och tack för länken. :up:

Spannmål, vad är det nu igen? Havre? Betfor? :confused:

Ah, hade för mig det var något sådant men kom inte riktigt ihåg. Så betfor räknas inte som spannmål då eller gör det? :S

Håller med TinyWiny ang rådet att läsa på just hästsverige. finns massor med info, länkar, och kontakt råd osv. det finns hur mkt som helst info du kan själv lära dig, men det kräver som sagt lite inläsning och förståelse utifrån det. :)

När jag räknar foderstat börjar jag alltid med att räkna ut hästens behov.
Sedan tittar jag på grovfoder analysen & räknar hur mycket jag behöver ge för att uppnå hästens behov :) Om något fattas så kompletterar jag med mineraler och/eller kraftfoder. Väljer det som passar ihop med grovfodret. Sedan kollar jag av så att fosfor/kalcium kvoten inte är för låg eller för hög.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka