Hur gör jag?

Karolajna

Trådstartare
Jag har aldrig haft en så mager häst som denna. Jag fick hem en häst för ungefär 1½ vecka sen. Jag lider så med henne, och iom att jag inte har någon häst och formligen klättrar på väggarna så tog jag hem henne.
Ett varmblodssto på 16 år, som lånades ut som ridhäst i höstas av ägaren, men vi tvivlar att hon blivit riden alls.
Hon är normalfödd och avmaskad, vilket gör det konstigt att hon är så smal som hon är. Hon har inte en muskel någonstans, speciellt inte i bakkärran, och stel som bara den!
Hon har piggnat på rtt ordentligt och min fråga är hur jag ska göra härifrån?
Hur tränar jag bäst upp musklerna på en så mager häst?
Hon går bra att tömköra, longera, har blivit mycket riden innan tydligen, har klämt, kännt, tryckt på ryggen och får inga reaktioner då i vilket fall?
Ingen som haft något liknande fall som kan råda mig till vad jag ska göra? Jag vill att hon ska få bygga upp vettiga muskler så hon mår bättre.

Bild

Bild

Sv: Hur gör jag?

Om du orkar så är det helt oslagbart för en stel omusklad och obalanserad häst att få gå på promenader rätt ut i skogen. Uppför backar och nerför, över stock och sten. Det är superbra för er relation också, ni lär er att lita påvarandra och hästen blir superlätt att hantera.

Tömkörning är också jättebra. Efter ett tag när hästen blivit lite rundare kan man lägga till bomserier att skritta och trava över. Det får den att slappna av och bli rund och fin i överlinjen:)

Maten är jätteviktig också. jag skulle inte smälla på en massa kraftfoder, utan i första hand ett bra hö, lägga till lite lusern, kornkross(inga stora givor åt gången) och/eller majsolja, beroende på hur höet ser ut.

Ser ut som en häst som stått på åtskilliga kg spannmål och lite grovfoder, hela kroppen är förvriden.

Tar förgivet att allt är kollat så att hästen är frisk i mun och kropp för övrigt.

Till att börja med ett bra hö om möjligt fri tillgång. Till detta lucern och linfrökaka + mineraler.

Sedan är det bara att vänta ut kroppens återhämtande.
Gå mycket promenader och tömkör, men vänta med att rida tills kroppen återhämtat sig.

VET du att hon är avmaskad?
han jag köpte min häst av ljög om allt annat än hästens namn...

Jag fick en lika mager häst i december. Jag gav honom i början en gröt av
1 kg betfor, 1 kg lucernpellets, 1 kg havre massor med olja (lånsgamt invant). Detta gavs 1-3 ggr per dag beroende på hur mkt det gick att trycka i honom. Magsårshomeopatika.
Han åt dåligt med hö i början men denna gröt innehåller massor med fibrer så avsaknaden av hö var ok.
Jag tyckte att jag fått upp honom bra i hull nu och han äter ca 20 kg hö per dygn så jag har dragit ner på krafftfodret nu men det var dumt ser jag för han har börjat tappa igen :cool:

Grejen är ju att hon tydligen inte är svårfödd heller.
Dom som fömedlade henne hade lånat henne som avelssto i 2-3 år, ett seriöst stuteri. Sen lånade ägaren ut henne som ridhäst i höstas o när hon kom tillbaka till det här stuteriet där hon skulle stå tills ägaren kunde hämta, om inte jag skulle ha henne, så var hon sådär mager. Då har dom haft henne i 2-3 år och hon har inte varit svårfödd alls hos dom, och då har hon ändå gått med föl osv.

Hon får nu lucern, betfor, havre, olja. Och jag har märkt en markant skillnad för även om hon är enormt stel så är hon jättepigg och glad på ögonen vilket hon inte var när jag först såg henne, och hon är mkt piggare överlag. Hon äter inte heller överdrivet mkt grovfoder (fri tillgång), men kraftfodret tuggar hon glatt i sig.

Ge henne fri tillgång på ett bra hö + kornkross och mineraler :)
Massa backiga promenader .

Hästen är knappast mager, men dock muskelfattig. Har du inte analys, så kör med lusern. En del i denna tråd förespråkar fri tillgång på grovfoder och mineraler. MEN vet man inte vad grovfodret innehåller så kan det vara fel att köra med fri tillgång samt köra i hästen mineraler.

Första prioriteringen är en analys av grovfodret.

Om hästen aldrig varit svårfödd innan och magrat av så här hade jag börjat med att utesluta något fysiskt fel genom att ta ut en veterinär som får ta en del blodprover och se över hästen. Är det gjort?

Hej jag tycker inte hon ser mager ut men mycket muskel fattig. Ge absolut fri tillgång på hö eller silage . sen betfor och ett par kg kraftfoder,(hon har nog stått på mycket lite hö och massakraft foder.)Ut o gå i backar och mycket skogs promenader orkar du inte gå så rid! (om du inte väger mer än 50 kg) annars kanske du kan hitta en med hjälpare desto lättare person desto bättre.
borja med 20 min och öka ,allt eftersom du känner att din häst orkar.Dret är oslagbart med skogsridning då det är mycket upp och ner och lyfta på benen samtidigt som det är kul.Variera gångarternaallt eftersom din häst vill men håll dig till skritt första veckan iallafall med 50 kg på.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 869
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 881
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 802
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI