Hur gör jag?

B

burtonemma

Har för ca 1,5 månad sedan börjat rida en härlig Islandshäst några dagar i veckan. Men hon är lite av problemhäst, för så fort man ska ta sig från stallet vägrar hon och börja stegra och sparka bakut.

Men jag får henne att gå framåt och när hon väl inte ser stallet går det bra. Så fort hon ser stallet, då vägrar hon gå nån annanstans än hem! Och dessutom är hon sååå okoncentrerad, visst hon har börjat bli bättre. Men jag kan verkligen känna att hon inte tycker att det är roligt. Hur ska jag göra för att hon ska tycka det är roligt?

Sen har jag ett litet problem till eftersom att jag inte är så van islandshäst ryttare, hur får jag henne att byta mellan tölt och trav???

tacksam för svar :bow:

Sv: Hur gör jag?

Ledarskapsövningar?
Finns massvis roliga övningar. :D Om du söker lite här i forumet kan du nog få fram en del saker också.

Lycka till!:)

tack :D..

har inte kollat, men hon har blivit så mycket bättre nu när hon får mer varierad ridning. har varit turridningshäst innan.
så nu är det mycket roligare att rida :D

Min kille har haft lite av samma problem, dock är han inte så "hård" i skallen utan bara bebis...

Han gjorde så att om man red iväg från stallet sj så blev han orolig, ville kasta sig hemmåt, småstegra...
Det jag gjort är bla att vara mkt konsekvent, har jag sagt att vi skall åt ett håll så är det så, om jag så måste leda honom dit.
När han väl gör rätt så har han fått massa beröm.

När han tvekat har jag sagt bestämt "FRAM" så att han vet vad som gäller, väl ute så har jag gärna haft lite fart & bus i början för att han skall tycka det är kul :)

Ledarskapsövningar är jätteviktigt, jag har märkt stor skillnad då det känns att Draumur litar mer på mig nu.
Han vågar tom gå i vattenpölar! (STORT framsteg för Draumur som tror det finns krokodiler i vattenpölar :p)

Så bara kämpa på och lycka till, var envis!
Tar det 1 timme så gör det det, ingen idé att stressa fram ngt.
Kom ihåg att hästen skall välja den lätta vägen, dvs din väg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12