Hur gör jag?

C

Carina__89

Hej alla!
Har några frågor som jag skulle vilja få svar på!
Har köpt en ny häst nu för 2veckor sedan!
Han är sju år och VÄRLDENS underbaraste häst!:love:
Han är mer dressyr häst än hopphäst,men hans syster går svår hoppning o vill gärna testa på detta,men problemet är att han inte är utbildad i hoppningen!'
När jag försöker hoppa honom så tvärstannar han mitt framför hindret och gör en jättesnäv sväng,det spelar ingen roll vad man gör(skänklar,tyglar mm) inget hjälper,han lyssnar inte!:bump:
Det kanske inte är så konstigt heller eftersom att han inte är utbildad!?:smirk:
Just därför vill jag fråga:
Hur kan jag göra själv för att utbilda honom?
Är det löshoppning som gäller?
Ska jag börja med ett hinder eller hur gör man?
Tack på förhand och skulle bli väldigt glad för svar!!
Mvh/Carina
 
Sv: Hur gör jag?

Helst ska du ta kontakt med en tränare och höra vad h*n tycker. Själv skulle jag börja med att lägga en bom på marken mellan två hinderstöd och trava över, för att sedan höja ett hål i taget.
Lycka till
 
Sv: Hur gör jag?

Okej!
Tack så mycket för svaret!
Ska pröva detta!
Mvh/Carina
 
Sv: Hur gör jag?

Hej. Jag håller med tidigare svar att du bör kontakta en tränare åt dig och hästen.
Börja annars med kavaletti, sedan bom med stöd, Detta kan du klart rida själv, men när du ska börja hoppa så föeslår jag löshoppning, (se till att någon står bredvid hindret och mamar på honom lite och hindrar honom från att svänga bort). Därefter höjer du bomen stegvis. han ska så klart få in känslan för hoppning först. När han har lärt sig att hoppa och tycker det är roligt så kan du lägga till fler hinder, fortfarande vid löshoppning.

När du väl börjar hoppa honom med ryttare bör du sänka hindrena igen, gallopera inte mot hindret utan ta det i trav så att du har full kontroll över hästen. Be gärna någon stå brevid hindret som stöd.

Därefter får du arbeta dig uppåt..

Ska du däremot satsa på mer avanserad hoppning så bör du ju självklart kontakta en intruktör.

Hoppas det går bra för dig..
 
Sv: Hur gör jag?

jag skulle göra som föregående skrivare skrev!
men är han van att bli longerad kan det va en bra grej att longera eller tömköra över bommar på marken, sedan upphöjda bommar för att han ska få förtroenda för hindrena/bommarna. sedan när du känner att han inte protesterar kan du ju sitta upp och börja skritta/trava över bommar och så småningom göra hinder.
hoppning i skogen brukar vara ganska bra, speciellt om man är ett gäng, då har han dragningskraft från hästar framför och ofta mer bjudning ute!
men tänk på att det ska va jättelåga hinder för de går ju ej att riva!

men instruktör/beridare är nog det bästa alternativet!!
 
Sv: Hur gör jag?

Jag anser löshoppning som en mycket positivt start till hoppningen. :bow: Hästen får lära sig att taxera själv m.m. Den har inge "krav" på sig och kan lära sig i egen takt. Ta dock hjälp av någon som vet vad den håller på med, om du inte är duktig själv. Jag tycker att alla hästar ska kunna löshoppas någorlunda korrekt innan de börjar hoppas in med ryttare.
 
Sv: Hur gör jag?

Hej!

Löshoppning kan vara ett bra alternativ, det gör ju hoppningen kul för hästen också. Men tänk på att inte hoppa för mycket..

Börja med bommar på marken. Du kan leda honom över bommarna, och sedan trava över. Gå fram till bommen och sätt dig ner på huk, visa att det inte är farligt.
Du kan även prata med någon erfaren hopptränare. Kanske någon ridlärare på närmaste ridskolan. Hör vad dom tycker!

//Erika
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Min syster har fått corona och jag har torrhosta, ont i huvud och hals mm. så förmodligen har jag det också. Finns inga lediga...
Svar
13
· Visningar
1 547
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 199
Senast: Lisasliv
·
Träning Hej på er! Jag behöver lite hjälp, jag har haft foderhäst och många medryttar hästar, just nu är jag medryttare på en d-ponny. Grejen...
Svar
12
· Visningar
1 840
Senast: Loretta713
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp