hur gör jag?

P

pernillaaa

jag har ett varmblod som är 9 år, startad på travet några gånger, reds sedan in till ridhäst. jag har haft honom i tre månader, och jag har ännu inte fått honom i galopp. han kan inte galoppskänkeln, när jag försöker så ökar han massor, sparkar bakut och bockar.. hur gör jag?
 
Sv: hur gör jag?

När jag red in ett varmblod jag hade på foder förra sommaren så började jag med att fatta i skritt, det var lättast för henne. Uppförsbacke kunde underlättade också. Så småningom gick det även att fatta i trav utan att hon "sprang iväg" :).

Antar att din häst säkert vill vara till lags, men förstår inte vad du menar. Därav sparkar och bockningar.
 
Sv: hur gör jag?

jag hade provat att rida med en kompis vars häst kan galopp ;) i skogen i en uppförsbacke och kanske strunta i skänkeln och istället gunga igång hästen till galopp, precis när han/hon är påväg uppför backen och ska ta det där ökade travsteget så gör bara en jätte lätt halvhalt och i samma veva gunga till med kroppen på samma sätt som galopp känns, kankse det krävs mycket träning innan det funkar prova i många backar och när hästen gör rätt så beröm. skänkeln kan du lära in senare, tänk på att berömma för dessa hästar har ofta fått lära sig att inte galoppera så du måste ju få honom att förstå att det är ok, tänk på att det kan ta månader.

om du gillar hoppa kan du ju sätta upp ett lågt hinder och försöka gunga igång i galopp på hindret, funkade skitbra på min travare när han skulle lära sig galoppera å¨bana, tänk på att inte ta för lång sats mot hindre jag hade kanske max 15-17meter, det blir kanske 2-3 språng, men det räcker i början. och när han gör rätt nöt inte på övningen utan avsluta i tid, tänk på att han kanske får jätte mycke att tänka på och kanske inte är fysiskt trött, men mentalt.

Jag håller på att lära in galopp skänkel på min, började med galopp för 2 år sen, vissa tar det tid på i början, men nu istället lär han sig mycket snabbt ;)

och var inte fart rädd, det kan gå undan av bara den, så ha skydd på dig, naturligtvis hjälm, skyddsväst, men oxå kanske handleds skydd?

intervall träna mycket i skritt och trav, träna tex skänkelvikning och serpentiner i skritt, alla skrittövningar stärker de små musklerna som hästen sedan använder i galoppen.

jag hade lagt upp det såhär, vecka 1 rid 90% i skritt 10% i trav, v2 80% i skritt 20% i trav, v3 70% i skritt 30% i trav osv, sen lägger du in galopp... ;) hoppas du fick något tips iallafall ;)
 
Sv: hur gör jag?

oh tack för tipsen!
det värsta är ju all snö och is nu, så får vänta lite med det mesta av tipsen..
sist jag hoppade honom så kom han upp i galopp efter hindret, berömde honom och fortsatte göra galoppskänkeln, han höll galoppen några meter, sen började han bocka och sparka hejvilt :P
men så fort isen och snön försvinner lite så ska jag testa alla tipsen! tack så mycket :)
 
Sv: hur gör jag?

sist jag hoppade honom så kom han upp i galopp efter hindret, berömde honom och fortsatte göra galoppskänkeln, han höll galoppen några meter, sen började han bocka och sparka hejvilt :P

Det här får mig att undra om det inte är så lätt som att hästen helt enkelt inte orkar galoppera under ryttare ännu?
 
Sv: hur gör jag?

jag vet faktiskt inte, han som jag köpte hästen av red ju inte själv utan hade en annan tjej som red, och enligt honom så hade hon tydligen galloperat med honom, visserligen så hade han stått några månader när jag köpte honom, så han kanske inte har dom musklerna än?
konditionen har han verkligen iallafall. har även provat vid longering, men har inte fått upp honom i galopp där heller, antingen så springer han bara, det går fort, men faller ändå inte in i galoppen, eller så vänder han in och ska sparkas.. ( det var för cirka en månad sen kanske)
har inte prövat nu, banan full med snö och is, vill ju inte riskera att dom ska halka o bryta benen! :)
 
Sv: hur gör jag?

han galopperar ju i hagen och så, så han kan det ju självklart ;) men hur man ska få han att galoppera när man rider.. även andra som testat, men inte heller lyckats, men är vell bara att vänta tills vägen blir bättre sen rida ut i uppförsbacke och se om han lyckas galoppera då.. :)
 
Sv: hur gör jag?

Skippa galoppen under vintern nu, använd vintern till att stärka upp honom istället. Rid ut så mycket som möjligt, länga/korta skritten/traven. Rid i snön, galoppen kommer mycket lättare om hästen fysiskt och psykiskt är redo för det.

Tex min, longerade/promenerade ca 2 månader innan jag började rida, sen red jag ca 2-3 månader innan galoppen kom. I efterhand skulle jag nog väntat lite längre med galoppen. Men lätt att vara efterklok, nu har jag inte galopperat på ca 1-2 månader pga underlaget.

Han kanske inte är redo i huvudet för galopp än? Hur länge är han riden? Hur har du ridit honom?

Sen brukar backar, svängar hjälpa till i början med galopp, eller små hinder/bommar. Min fattar gärna galopp när de kommer fram bommar/hinder.

Lycka till :laugh:
 
Sv: hur gör jag?

ja, det är nog lika bra, går ju inte riktigt att rida som man ska nu ändå när det är sådant väder o väglag! det ska jag testa :)

jag vet faktiskt inte, när jag köpte honom så var det nästan som att jag köpte honom och tänkte o kollade hur han va efter, han skulle slaktas den veckan om han inte blev såld, en frisk och fin häst! så jag köpte honom, utan att ha så mycke information om honom..
men det jag vet är att han startade några gånger på travet, då han inte tjänade in så mycket pengar reds han in till ridhäst.
Han som jag köpte hästen av red ju inte, utan han hade någon tjej där som red ibland. enligt han som då ägde hästen så hade hon galopperat, men inte hoppat med honom.
då när jag köpte honom så hade han stått några månader, så jag började med att longera han, jag kunde inte gå ut i skogen med honom, han var rädd, skulle sticka hela tiden och sprakas mot mig. helt konstig var han, men så jag longerade honom och gick med honom på banan ett tag, började sedan rida, först i bara skritt, då jag ville få honom att lyssna på mig och så att han var " samlad " redan från grunden, började sedan med traven, som bara gick ibland, då han fick något ryck då och då. sen gick det upp och ner med ridningen och honom ett tag, han har aldrig vart sjuk eller haft ont! utan har vell blivit illa behandlad kanske? ibland kunde jag inte borsta honom vid rumpan då han skulle sparkas och så vidare.

men nu är han en toppenfin och jätte snäll häst! världens bästa :) han är hur lugn som helst, går jätte fint i ridningen, både skritt o trav, har löshoppat och hoppat med honom, vilket han verkar tycka är kul :) rider tilloch med barbacka, som aldrig hade gått förut! han är verkligen en kanonhäst nu, förutom galoppen då ;)

tack, och tack för tipsen! :)
 
Sv: hur gör jag?

Jag har haft nästan samma problem med min ridtravare. Han heter Viktor och honom köpte jag i somras, han är aldrig tränad eller tävlad i trav, går endast som ridhäst. När jag köpte honom var han helt omusklad och gick knappt att galoppera på, han gillade inte allas galoppfattningar och förstod inte vad jag ville. När han fått så pass muckler att han alls orkade galoppera ute på vägen så gjorde han ju det. Då lärde jag honom att ta galoppen med hjälp av min röst, inga skänklar! Varje gång han galopperade så gjorde jag "pussljud" med munnen(hela galoppsträckor satt jag och gjorde pussljud) tills han lärt sig att ljudet betyder galopp.
Sedan gäller det ju också att se till att hästen är musklad. Jag försöker fortfarande bygga muskler på Viktor men numera klarar han av att ta galoppen(med hjälp av pussljudet) i ridhuset och allt.
Så alltså, välj ett ljud, lär hästen att ljudet betyder galopp och bygg muskler genom att tex klättra och fatta galopp i uppförsbackar! :) Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp