Hur gör jag om jag vill bli hovslagre!?

L

Lollipop

Hej jag vill bli hovslagare men jag vet inte riktigt hur man utbildar sej jag är 14 år (alltså har jag några år kvar innan gymnasiet). Går man någon hovslagar utbildning på hästgymnasiet eller hur gör man. Tacksam för svar!

Sv: Hur gör jag om jag vill bli hovslagre!?

Först går du gymnasiet, kanske nåt hästgymnasium så du kan praktisera hos en hovslagare och känna på yrket. Sedan går du hovslagarutbildningen.

Jag vet en som gick hovslagare på gymnasiet! Dock var det en friskola och jag har ingen aning alls om hur det funkar. Känner henne inte heller så kan inte fråga, men det var i alla fall i falun :)

Skolan med utbildning för hovslagare heter drottningplanka finns fler men den ja vet om iallfall =)

Nu är inte jag 100% säker, men jag läste förra året i en dagstidning att ett gymnasium skulle slå upp i Märsta utanför stockholm, de skulle ha en hovslagarlinje att erbjuda som jag förstod det. Det hade ju vart en bra början.

Man kan söka in på hovslagarskola. Men har för mig att man måste ha gjort X antal veckors praktik innan man kan söka, va 21år och ha körkort, men e inte säker.
Och man kan också gå en 3årig lärlingsutbildning. Man går med en hovslagare som är medlem i svhf i 3år och så följer man en lärlingsplan som svhf har gjort.

Jag själv (som håller på att utbilda mig till hovslagare) gick på ett vanligt gymnasie, Hade hantverk som linje och inriktning Hovslagare. Hade då 2 dagars praktik i veckan, de första 2 åren och 3 dagar 3dje året, och sen 6 veckors praktik en gång om året. Men jag fick fixa praktik plats själv:grin: Var dock inte så svårt för mig eftersom min gamla tränare jag känt sen länge utbildat sig till hovslagare. Så gick hos henne under min praktik.

Nu när jag tagit studenten så går jag som lärling hos henne och hennes sambo (som är en av sveriges bästa hovslagare) och ska gå där tills jag känner att jag klarar av gesällprovet:laugh:

Jag skulle rekommendera att gå gymnasiet (kanske ett med hästinriktning?) och sedan söka in till någon eftergymnasial hovslagarutbildning. T.ex. har Flyinge en relativt ny hovslagarutbildning och även gymnasium etc.

Jag håller helt med. jag tycker kanske inte att det är superbra att börja som hovlsgare för ung, det är ju ett tyungt jobben, även då man lär sig. Eller kanske speciellt då. Då skadar det nog inte att vara "färdigväxt". men naturbruksgymnasieum inrikting hästhållning är bra, där fick iallafall jag lära mig tappskokompetens, vilket ju är bra att kunna! Sen är ju bara att börja läsa allt du kan om hovar, ben, leder, vinklar mm! Det teoreiska är oxå viktigt!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka