Hur gör jag med solrosen?

Monimaker

Trådstartare
Igår blev jag mycket oväntat uppvaktad med en fin solros i kruka. :love:

Det enda olyckliga är att jag är totalt novis på blommor och inte alls vet hur jag ska sköta om dem. Jag har enbart kaktusar och en Fredskalla som jag lyckats få upp ganska fint. Däremot är det inte jag som har planterat dem. Blomsteraffären stänger 16 idag, och innan jag går dit måste jag veta vad denna lilla blomma behöver. Näring, speciell jord, stor kruka, liten kruka? Jag är medveten om att jag kan fråga personalen med all säkerhet, men jag tänkte fråga om ni här på det allvetande buke hade något smart tips för att öka chanserna för herr solros!

Det har varit -1 under natten, så det känns knappast som ett optimalt klimat för min solros. Imorgon ska det snöa. Hur gör jag enklast för att ge min lilla växt de bästa förutsättningarna? Jag har en skrivbordslampa med starkt ljus - kan det vara något att placera solrosen under ibland för att den ska få ljus, eller blir det för mycket eller för varmt? Är det bättre att den får vara ute i mulet väder eller inne under ljus? Alla tips mottages tacksamt. Google-sökningarna på solros i kruka verkar mestadels gälla när temperaturen är lämplig för att ha dem ute.

Sv: Hur gör jag med solrosen?

Är det en liten buskig solros som man köper färdig eller är det en smal och ranglig sak som är hemodlad? Skillnaden är väl då att de har olika odlingssyften. Den buskiga är ju främst till för att ha inomhus som krukväxt men den "rangliga" ska planteras ut när vädret har blivit mer lämpligt (inte än). Visserligen kan du plantera ut den andra också när det blir dags. Solrosor är ju ettåriga så det är inte som att ha en krukväxt som håller i evighet utan den är vacker ett tag. De behöver ganska mycket näring så det kan du ju köpa.

Sv: Hur gör jag med solrosen?

Det är en sådan buskig som man köper färdig. :)
Jag ska fixa fram näring till den - för tillfället har den bara fått vatten och står i fönstret.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har hittat ett par gamla utekrukor (ca 50 cm i diameter) som jag skulle vilja plantera något färgglatt, lättskött och hyfsat...
2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Sassy
·
Trädgård & Växter Jag har alltid önskat att jag hade"gröna fingrar". Tycker om blommor och andra växter men har aldrig lyckats hålla liv i annat än...
Svar
12
· Visningar
3 826
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka