Hur gör/gjorde ni med gaffelbands-konvelescensen?

Docka

Trådstartare
Är det inte typiskt?
Man köper en ponny för att utbilda och sälja. Lurvdjuret går från klarhet till klarhet och man får en handfull riktiga dröm-spekulanter som kan erbjuda ponnyn allt man själv inte kan, DÅ HÄNDER DET.

Det är en blödning längst upp på gaffelbandsfästet höger fram. Ingen svullnad, ingen ömhet men hon var ordentligt halt första veckan, fortfarande halt 2:a och 3:e veckan men nu under vecka 4:a har det nästan bleknat bort helt.
Hon har fått stötvågor 3 gånger med en veckas mellanrum nu, hon får hyaluronsyra och står lindad i princip jämt. Vi har börat med våra 5 min promenader nu, och under promenaderna går hon utan lindor. Varierar mellan vanliga tjocka paddar och BoT.

Det jag vill komma till är väl egentligen att kolla om det är någon annan som har en häst med gaffelbandsskada, och vad ni i så fall sysslar med just nu.
Eller om någon som haft en häst med skadan har något tips eller råd att dela med sig av.
Lindar/lindade ni era hästar?
Gjorde ni något annat förutom det jag gjort hittills för att hjälpa läkningen?
Jag har en liten infra-röd-massage-lampa-grej, jag funderar på om jag ska stta med den 10-20 min varje dag, eller om jag lika gärna kan ha BoT på istället =S

Har alla hållt sig till sjukhage/promenad-konceptet, eller har någon släppt sin häst på lösdrift under konvalescensen?
Beroende på hur min ponnys skada ser ut på första återbesöket (om 4-5 veckor) så kommer jag så småning om släppa henne på lösdrift...

Hur har era hästar funkat under den här långa vilan?
Har ni gjort något speciellt för att stimulera dom?
Det bästa jag har kommit på hittills är småmaskigt hönät och att gömma morötter i halmhögar =/

Är det någon som haft precis en sådan här blödning på fästet? Hur lång tog er konvalescensens?

Sv: Hur gör/gjorde ni med gaffelbands-konvelescensen?

Min travare fick som 4 åring och ostartad (han hade alltså bara gått banjobb och tränat hemma, aldrig startat på travet) en blödning på gaffelbandsgrenarna vb, veterinären trodde att det hade uppkommit av bandagetryck men jag har andra teorier om hur skadan kom till. Har för mig att han iaf den första veckan eller några dagar stod på box och fick sedan gå ut i sin vanliga hage (plan men med djup snö i). Han stod lindad på nätterna och utan bandage på dagarna.

Så småningom flyttade han tillfälligt till en annan under uppträning igen, den killen hade stallet och hagarna mitt i en brant backe, så när han skulle gå till hagen gick han utför och när han skulle in igen gick han uppför. Hagen var kuperad så han var hela tiden tvingad till att skjuta ifrån eller ta emot med det skadade benet. Koll gjordes på gaffelbandet med jämnt mellanrum för att kolla att det gick åt rätt håll och läkte, inte allt för lång tid efter kunde han börja skrittas för vagn igen (vilket gjordes på varierande underlag, kuperat och i en tung rockard).

Han bräckte i slutet på februari och han var tillbaka på banan och gick jobb igen på hösten samma år, så det gick rätt fort.

Jag tror att man ska utsätta hästen för det dagliga, alltså ha hästen i hage som vanligt just för att den ska få chansen att läka skadan under belastning, för vad händer annars när den väl börjar belasta skadan igen? MEN, det beror ju givetvis på hur pass stor skadan är.

Min häst är tillbaka på banan, han har startat på travet, vunnit lopp och tagit pengar i varje start och han är finare än någonsin.

Var din halt någon gång av det?

Veterinären har gett mig 6 månader ungefär, men min magkänsla säger att det kommer läka snabbare än så.
Min kan inte gå i stor hage för hon har så mycket spring i benen :(
Hon springer även när hon går på tre ben liksom...
Jättetråkigt eftersom jag hatar att ha henne i pyttehage, plus att det gör möjligheten för henne att kunna gå på lösdrift rätt lite ändå.

Jag han hålla med dig om det där med belastning under läkning, till viss del. I vanliga fall hade jag haft samma tankebanor, men det här med gaffelbandskador är ett helt nytt område för mig och jag kommer inte våga gå utanför vets rekommendationer förrän jag vet vad första återbesöket visar =/

Generellt sätt tar dessa skador lång tid att läka om de ska hålla. Efter 8-12 mån säger man att hästen är tillbaka i samma träning som när skadan hände.

Det är fortfarande tunt med vetenskapliga bevis för alla olika behandlingar, stötvåg, laser, stamceller mm.

Man hör många som provat både det ena och det andra och belastar för mycket för tidigt då UL ser ok ut och hältan är borta sedan länge, som fått bakslag.

När veterinärerna tillåter är skritt på fast underlag viktigt. Låt det ta tid så du slipper bakslag. Bara man får komma igång och skritta så blir det ju lättare att som människa acceptera sjukhagen. Lycka till!

Håller med dig.. jag häpnar varje gång jag hör att en häst med en sådan skada är tillbaka i fullt arbete och tävlar redan efter 4-6 månader.. men sen står dom där igen skadade efter en tid.

Provat just den skadan. Efter 6 v box fick han stå i liten sjukruta. Det förlängde konvalescensen med 8 veckor, då han brallade en gång inför intag och slog upp hela skiten och vad som var en lindrig skada blev en måttlig.

Han stod på box med succesivt utökade promenader vid hand i 5 månader. Sen liiten sjukhage, sen paddockstorlek på hagen. Ut i vanlig hage efter 6 månader.

Han var inte halt ens dag 1 men satte ner tå först.

Kanske ska tillägga att han skadade sig sen vår 2010, och han har tills dags dato inte haft minsta problem, dvs är fullt återställd.

Senast ändrad:

Hur stora har era skador varit? Nu har jag kollat igenom mina papper.. Hästen UL 19/2 som visade en blödning från stammen och ner i grenarna, hästen fick då zinkabandage och Dexamethason tabletter som han skulle äta varannan dag (20 st totalt, 2 st varannan dag). Under den här tiden stod han på box den första tiden (kommer inte ihåg hur länge), sedan gick an ut varje dag i en hage som var stor som en paddock.

Hästen flyttade ganska till en annan under uppträning sedan så jag har inte så stor koll på hur det gick till. Jag vet dock att han skrittades i tung rockard på kuperade vägar. Han UL igen 25/5 och det visade en bra läkning och han var då rekommenderade att joggas igång. Kan säga att denna häst var hetare än helvete att köra långt innan han bräckte, så jag var ganska orolig hur han skulle bli att börja köra igen. Men det gick bra.

Hästen gick sönder i februari 2010 och han har startat täta lopp, snabba tider och han håller än peppar peppar .. och det gick fort för honom att komma tillbaka.

Tack för era svar...!
Jag antar att det i grund och botten är JAG som har så svårt att acceptera att hon ska stå still i månader efter månader. Jag tycker inte det är humant, att det är hemskt helt enkelt och framförallt den här hästen jag har som har så mycket spring i benen, jag kan verkligen inte utsätta henne för en sådan lång boxvila =(

Det verkar ju som att ALLA kommer tillbaka (mer eller mindre), och det är väl därför man anser den svåra konvalescensen som 'värt det', men jag tycker att det är förfärligt lik förbannat =(

Det är alltså ingen här som släppt sin häst på lösdrift med den här skadan?
Och en del hade hästen lindad och en del inte?
Humm...

Min hade ju bristningar och blödningar dubbelsidigt, initalt lindrig ena fram och lindrig till måttlig andra. Sen brallade han till det och slog upp det tidigare bästa benet till måttlig - kraftig. Övre gaffelbandsfästena båda fram. (PSD - proximal suspensory desmitis om någon vill goola).

Han fick ringskor med, och initialt fick han kortison. Sen fick han laser ett par gånger men svårt säga hur mkt det påverkade.

Visade förväntad läkningsbild på UL hela tiden, men är ju viktigt inte jubla även om UL ser fint ut, det tar tid innan det byggts upp med osv.

Den här har några år på nacken men minns jag fann den intressant då

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001974/01/Aja_Staaf_EEF_klart_oktoberpdf_2007.pdf
Gaffelbandsskador – en retrospektiv studie av konservativt behandlade hästar

Tack för era svar...!
Jag antar att det i grund och botten är JAG som har så svårt att acceptera att hon ska stå still i månader efter månader. Jag tycker inte det är humant, att det är hemskt helt enkelt och framförallt den här hästen jag har som har så mycket spring i benen, jag kan verkligen inte utsätta henne för en sådan lång boxvila =(

Det verkar ju som att ALLA kommer tillbaka (mer eller mindre), och det är väl därför man anser den svåra konvalescensen som 'värt det', men jag tycker att det är förfärligt lik förbannat =(

Det är alltså ingen här som släppt sin häst på lösdrift med den här skadan?
Och en del hade hästen lindad och en del inte?
Humm...

Nej alla kommer inte tillbaka. Läs gärna länken jag la i förra inlägget.

Ang lösdrift så du kan säkert hitta någon det fungerat prima för. Frågan är om du vill ta risken? EN brall kan räcka om du har otur för att slita upp det. Eller så går det jättebra.

Jag skickade ut en senskadad i förtid en gång. Svår senskada på djupa böjsenan på ett bakben (väldigt avvaktande prognos). Han stod på box drygt 3 mån, sen valde jag att låta det bära och brista och släppa ut honom. Han var Tmärkt skogsmulle, och höll han inte för mer än hage i slutänden så be it. Och om det skulle gå åt helvete, så okej jag tar den risken, jag sätter välfärd här och nu före, just då man måste se vad för liv de kommer tillbaka till ställt mot boxvilan.

Min med gaffelbandsskadorna var 4 år. Sommaren som treåring stod han på boxvila (strikt, inga promenader)3 mån och sen minihage 2 mån..

Men han hade helt annat liv och användbarhet att komma tillbaka till. Och inte en chans jag ville riskera att sabba allt. Han tar boxvila bra, men fick efter några månader drogas ganska tungt inför promenaderna då han var så VÄLDIGT överladdad (och det riskerade bakslag skademässigt).

Men 4 eller 6 mån är ingenting sett till 4-10 - 15 år. Så resonerade jag.

Sen finns det ju de som inte på något vis GÅR ha på box. De måste man ju chansa och hoppas det går att släppa ut. Men, jag vill inte riskera ett liv för att slippa några månaders boxvila bara för hästen tycker box är tråkigt, mitt hjärta blöder för den etc.

Fast i den förhållandevis lilla Svenska studien kom ju iaf alla ridhästar tillbaka med undantag för en distanshäst, och med tanke på vilken typ av belastning en distanshäst gör i tävlingssituationer så förstår jag att de har andra förutsättningar.
Att man väljer att sätta travhästar i avel efter en sådan diagnos kan jag också förstå, travsporten och ridsporten skiljer sig ju åt ganska rejält när det kommer till förhållningssätt.

Jag har läst ett par större amerikanska studier och där kommer man i princip fram till att alla hästar förr eller senare blir bra igen, men att läketiden varierar ganska mycket. Det är därför man anser att den strikta vilan+skrittpromenader är värt det.

Min situation i det här är väl ganska så komplex också...
Hade det varit min egen tävlingshäst som råkat ut för skadan hade jag nog bara bitit ihop och accepterat ödet. Men som sagt, ponnyn som blivit skadad var precis påväg att bli såld när det inträffade och eftersom jag ska flytta utomlands om 3 månader utan möjlighet att ta med henne så försöker jag hitta alternativ :crazy:

Det känns så otäckt att skadan ska kunna gå upp så himla lätt..! Vilket såklart talar EMOT att jag skulle våga släppa henne på lösdrift, å andra sidan vet jag inte om det är mer eller mindre riskabelt att lämna henne på boxvila hos någon annan än mig. Där säger kontrollbehovet av något anledningen ifrån :(

Lokalisationen spelar en stor roll. Alltså VAR skadan sitter, syns både i det arbetet jag länkade, men även större utländska studier.

Men de allra flesta kommer tillbaka, om de får konvalescens och rehab, och kontrollerad rörelse. Där det kniviga och risken med hage är. Vissa sköter sig fint, andra härjar alldeles vilt - och vissa sköter sig 99% av tiden. Och det kan gå bra, eller åt skogen. Men man vet inte innan.

Jag skulle absolut INTE släppa henne på lösdrift om du ska åka iväg och inte kommer ha tillsyn. Samtidigt är det ju ett aber och jag förstår dig ang boxvilan med, men det är ändå ett säkrare alt anser jag. Allra bäst skulle ju vara typ ett konvstall/rehabstall men då kostar det ju.

Ditt sista alt är ju att helt sonika sälja henne nu till kraftigt reducerat pris? En förlust mot vad du fått innan ja, men samtidigt sett till vad hon kostar att ha ett år till så kanske inte så farligt? För ett år innan du kan sälja till fullpris igen får du nog räkna med, först konv och sen komma igång igen och ligga och jobba ett tag och visa att det håller.

Hur länge ska du bo utomlands?

Att sälja är kanske ett alternativ...
Trubblet som uppstår DÅ är att hon antagligen blir så pass billig att många utan speciellt stor kunskap har råd med henne, och jag skulle aldrig sälja henne om det inte känns 110% med nya ägarna. Samtidigt är det ju de som inte har så stor kunskap som lägger benen på ryggen och flyr om en häst har en skada.
Vem vågar köpa en skadad häst, även om framtiden ser ljus ut? :crazy:
Skulle man i så fall gå nedanför försäkringsbeloppet, eller att man säljer för den exakta livs/användbarhets-summan?

För henne ser det egentligen väldigt ljust ut. Hon har en ganska diffus blödning proximalt även om det onekligen är där skadan sitter, och när jag bad veterinären uppskatta skadan på en skala 1-10 där 10 var värst sa hon 3.

Planen var från början att försäljningen skulle finansiera min utomlandsvistelse, men nu har jag ju då fått ta till andra medel... Jag har blivit uttagen till att läsa min sista termin innan min kandidatexamen på ett universitet i England, och jag kommer ta med min unghäst dit. Sen var planen att ta ett jobb hos en fälttävlansryttare med möjligheten att satsa även på den egna karriären...
Jag har ju då ett par alternativ, exempelvis att ponnyn får komma efter till England om min nya chef går med på det. Eller att unghästen får vara kvar själv i England en period (sommarvila) medan jag åker hem och löser ponnyproblemet osv.

Självklart måste jag tänka på vad som är bäst för mig och min framtid, men jag skulle inte stå ut med mig själv om jag inte såg till att ponnyn fick det riktigt bra heller! Det lutar därför mest åt att hon får komma med till England efter skolan är slut, men det innebär ju ganska stora kostnader + risker (även om jag då kommer åka med henne hela vägen).

Jo det är en knepig situation :S Ang försäljning tänkte jag mest till endera någon av spekulanterna som fanns innan hon skadade sig, om någon av de skulle vara intresserade, eller om du har någon i bekantskapskretsen. Inte lägga ut på 'öppen annons' igen.

Jag tror också hennes framtid är ljus, men samtidigt finns ju ingen garanti. Om jag ska tänka som spekulant, så vad jag ansåg vara ett 'vettigt pris' skulle bero på så många aspekter, men ffa hur mycket kostar hästen mig det här året innan man får veta om det gick vägen. Så där skulle nog t ex någon som mig med eget stall kunna tänka sig betala mer i inköp pga lägre driftskostnader, än någon som står med en boxplats a 3 000 kr i månaden t ex?

Försäkringsvärdet om det är vettig nivå det beror ju helt på hur högt/lågt hon är försäkrad? Så mycket ÖVER det kan du nog inte lägga dig dock, om hon inte är hialöst lågt försäkrat. Men diffen mellan försäkringsvärde och inköpspris (om det är högre) är ju det köparen rakt av och helt riskerar av sina egna pengar. Sen finns ju aspekter som att hon mest troligt aldrig kan höjas utan reservation för hälta på det skadade benet osv.

Jag avundas dig inte alls, det är en knepig sits oavsett. Tar du henne till England är ju det ett bra alt (spec om du får henne såld där sen med), samtidigt ökar det ju dina kostnader (som jag antar du så gott det går vill ha igen vid en försäljning sen)..

Im so screwed, haha! :crazy:

Grejen är också den att OM jag får med henne till England hade det kunnat medföra rätt bra möjligheter också... Hästen jag ska ta med mig är ung och oerfaren, ponnyn är en läromästare utan dess like, så henne hade jag ju kunnat åka på fler och större tävlingar med (spec eftersom hon inte hade haft några problem alls med att gå bland stora hästar), om man räknar på att hon kan börja tävla igen efter sommaren nästa år (Englands fälttävlanstermin är ju rätt lång ändå..!). Så ja, det hade ju varit kul för både henne och mig om jag kommer ut med henne på några tävlingar där och säljer henne sen!

Jag tror jag får försöka hålla modet uppe med sådana möjligheter iaf ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 273
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka