Hur gör du när du driver?

M

munson

Betyder två skänklar att hästen ska öka?
En skänkel betyder sidförande?
Hur driver du med sätet utan att förstöra takten? Följer med, och trycker till nedåt eller framåt?

Sv: Hur gör du när du driver?

Om jag driver med sätet lutar jag mig bakåt en aning, använder lår och knän som framåt drivande hjälper.

trycke med vaden, samtidigt som jag sitter till i sadeln för att undvika ett skutt uppåt. Detta gör också att hästen ökar kraftigare, i alla fall min.

Om du vill ha en ökning, trycker du med ena vaden eller bägge två?

Hur gör du med lår oc h knän då? Är det insidan på låren som du liksom klämmer till med?
Och gör du som en bumpning med knäna? Ja, liksoM slår till med knäna? Bägge eller ett i taget?

Trycker jag nog med båda, eller bara ena. Lite olika, beroende på vad jag vill ha för resultat.
sen är det olika om jag driver från halt, eller när jag vill ha en ökning i en speciell gångart. Men jag tror att det oftast blir med båda skänklarna samtidigt.
Sitter man rakt över sadeln borde ju hästen inte flytta bara för att man trycker med ena skänkeln, utan om man ber den om det på andra sätt.

Om jag skrittar och vill öka skritten ökar jag sätets skrittrörelse och skänklar i samma takt. Vill jag börja trava trycker jag till med båda skänklarna.

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar