Hur gör de underlaget för hoppningen?

Fenestra

Trådstartare
Kanske lite OT men jag hoppas att någon här inne vet hur de gör med underlaget när de håller tävlingar i Scandinavium och Globen mfl?

Det är ju betong i botten så hur får det underlaget såpass bra att det går att rida på?
Lägger frågan på hoppgnägg då jag vet att somliga av er tom har ridit på plats:) och kanske har lite koll!

Sv: Hur gör de underlaget för hoppningen?

I Scandinavium lägger de 2 dm sågspån, och enligt ganska säkra källor är isen kvar under (förutsätter att de har någon typ av matta emellan).

I Scandinavium lägger de 2 dm sågspån, och enligt ganska säkra källor är isen kvar under (förutsätter att de har någon typ av matta emellan).

Oj det låter "lite"! Skulle vara intressant att veta vilken typ av matta de lägger samt hur de gör för att det inte ska bli halt.

Frågan ställer jag då jag undrar om det går att hitta en permantent lösning för hall med gjuten platta.

Isen är kvar under och de har väl minst en matta över den.

Tror att det finns en beskrivning på hemsidan för Stockholm Horseshow hur dom förbereder underlaget

Först en filt för att skydda isen, sen en matta, sen lite underlag och sen lite annat underlag. :D

Först en filt för att skydda isen, sen en matta, sen lite underlag och sen lite annat underlag. :D
En liten nyp ditten och en liten nypa datten:D
Vet du vad det är för matta de kan tänkas ha? är det typ ngn form av rejäl gummimatta som typ sprängmattor eller ngt helt annat?

Jag är aldrig där när de lägger dit det, men jag kan fråga. :)

Det här hittade jag på globen-tävlingens hemsida:

"ARENAN
Från hockeyrink till showarena

Först ska sargen flyttas och sedan ska den täckas, bli vackert blå och förses med rätt skyltar.

Därefter täcks den ömtåliga isen med en nålfilsmatta för att isolera mot kylan. En skyddande plast på det, sedan en 18 mm tjock spånskiva.

Caterpillrar, grävskopor, lastbilar och väghyvlar. Det går åt en hel del redskap för att breda ut den 2 100 kvadrat-metrar och 1 100 ton tunga pannkakssmeten som bildar det så viktiga underlaget. "

dessutom är ju de underlag de lägger in då inte lämpade för vanliga ridhus, eftersom de blir stenhårt som betong om det ligger för länge..

:bow:Tackar!
Jag var inne och kikade på hemsidan men hittade inte det? Du får gärna länka:)

dessutom är ju de underlag de lägger in då inte lämpade för vanliga ridhus, eftersom de blir stenhårt som betong om det ligger för länge..

Ah.. det var ju synd. Tyckte det kändes logiskt med ngn form av "golv" under för att det inte skall bli stumt och sen ridunderlag över..
Men då sprack det.. kanske inte går att göra permanent ridunderlag på gjutet helt enkelt?

Senast ändrad:

det vet jag dock inte. men med just DET underlaget kan man det inte.. Kan nog vara svårt, vart ska fukten tavägen, hur ska du kunna vattna?
MEn hör med någon som kan..:)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
818
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka