Hur göra?

Jag har tittat på dina bilder och *tycker* (men jag är inte på något sätt en hejare på detta) inte att den är tjock. Mer muskler måste du nog rida dit...den går ju inte särskilt mycket. Men fodret är förstås jätteviktigt också, och där har du ju fått en hel del tips.
 
Jag tycker att hon ser ganska lagom ut i hullet, men snarare åt "tunn"-hållet än "rund"-hållet. Någon mage / buk ser inte jag iallafall!

Däremot lite dålig överlinje, både ryggen, manken och övre delen av halsen är lite tunna. Iallafall hals - manke delen tror jag kan åtgärdas med träning.
Ser lite ut som om sadeln ligger fel och trycker på musklerna så att de inte kan utvecklas där den ligger an? Kanske du ska prova att se över sadeln hos sadelmakare?

Det jag vill tipsa om är annars: Ge någon extra vilodag i veckan för muskelsättning, ev en kort viloperiod.
Rid i en öppen form (men fortfarande korrekt, dvs aktiva bakben och ingen stjärnkikning) när du rider dressyr. Använd gärna gymnastikhinder, cavalettibommar osv. Löshoppa gymnastikhinder. Klättra, eller om ni har snö - pulsa något pass i djupsnö (inte för länge - det är tungt för hästen!). Rid också gärna någon lång skrittpromenad varje vecka, på lång tygel och gärna barbacka (för att vila från sadeln om den nu inte ligger så bra).

Sedan kan du ju öka proteinintaget lite, med t ex lucern eller lite soja, som diskuterats ovan.

Insjunkningen i flanken kan bero på vätskebrist också, ofta dricker hästarna lite mindre än de egentligen behöver på vintern, när det är så kallt. Kanske du kan prova ge lite ljummet (svalt räcker) vatten i hink?
 
Vattna henne med jummet vatten i hink ska jag prova. :idea: De kan ju faktist hända att hon dricker lite dåligt. Men hon står alltid o dricker lite mellan tuggorna av hösilaget iaf.
Sadeln har utprovas av en sadeldocktor. Dock va de bra tag sedan. Så det kanske skulle behövas igen. RIder med en vit pad under sadeln. Skulle jag kanske ta bort den?

Just nu har hon promenadridits i flera månader. Tänkte sätt igång henne när snön började komma så att undelaget blev bättre men den har ju gått i ide i år. :) Så varken gymnastikhinder eller cavalettis har det blivit på ett bra tag. INga backar finns det här heller. :( Men långa skrittpromenader har det blivit gott om :) men inte barbacka för att hon är så obekväm att sitta på. Går ju lätt att fixa med en pad visseligen men sen har jag en tendens att glida av. :angel:

Så vattna med hink o uppkollning av sadeln blir det. O öka kvoten. HUr pass mycket kan/bör jag öka kvoten tror du för att det ska göra någon skillnad menar jag? :banana: :bump:
 
Du kan nog öka kvoten till 7 utan problem, särskilt om ev överskott kommer från grovfodret, t ex lucern då, så finns ingen risk med en hög kvot.
Jag är inte experten på uträkningarna här, har inte gjort det fullt lika noggrannt själv, men jag skulle nog prova ge t ex lite lucern och en skvätt soja som tillskott istället för fullfodret du använder, jag tror det borde bli billigare så också i längden. Men det kanske trasslar till kvoterna för dig?

Ibland kan en pad under sadeln göra att det blir för trångt - särskilt om sadeln är utprovad för att passa hästen utan pad. Så det kan var aen idé att ta bort den, faktiskt. men det är klart - om sadeln är t ex i behov av omstoppning, eller om hästen byggt om sig över ryggen så den passar sämre, så kommer ev fel att kännas mer på hästen utan pad. Så kan du ta ut någon att kolla upp saken är det nog bra.

Lycka till med hästen! :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, konstig fråga kanske, men jag har alltid haft hö till min hästar och nu i vinter skall vi ge hösilage. Balarna kommer från en annan...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag behöver råd från er som har stor kunskap när det gäller foder. Bakgrund: I somras fick jag en ny inackordering som var mycket...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 195
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni som har mycket protein i ert hö iår? Alt hög kvot? Får ni det att funka som ni vill, eller byter ni ut nån del till halm...
Svar
12
· Visningar
1 912
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp