Hur göra?

J

Jaba

Trotts att min inte så unga häst får en kvot på nästan 7 så tycker jag att hon inte förändras åt det håll jag vill. INte en tendens att ha ryggraden inbäddad o dessutom tycker jag att hon har blivit insjunken vid virveln.
Har vid många tillfällen fått påpekande om att hon har blivit mycket rundare, finare och trevligare att rida än i det tidigare stallet. Men jag vet inte om dom menar rundare i tjockleken eller av muskler. Men insjunkningen vid virrvlen har kommit nu. Vad beror det på? Är det ett problem eller oroar jag mig i onödan?
HOn får lite för mycket energi helt medvetet och har en liten hängmage men inte tjock då man känne revbenen lagom mycket. Visseligen finns det olika åsikter om hon har hängmage o inte oxå. Kan det bero på att hon får för mycket energi?
Men för mej låter det som att hon får fel balans med MJ och Smrp. Men enligt foderuträkningen stämmer inte det heller. :confused: Så, någon som har förslag?
 
Det finns en del hästar som har betydligt större behov än vad tabellerna anger.
Hade det varit min häst så hade jag ökat på fodret så att jag ftåt den effekt jag velat ha.
Och jag hade nog också kollat upp hästen så att den mår bra, i magen och övriga kroppen.

Vad får den för något nu?

Rent spontant är mitt förslag att du ska ge något-några kg lusern (i valfri form). Det gör inget att kvoten blir ännu högre eftersom det kommer från grovfoder, vilket lusern ÄR!
(min hbl-hingst hade i princip fri tillgång till lusernpellets som 3-åring (utöver 8 kg hö och 4,5 kg havre), DET fick honom fin för första gången i hans liv - TROTS enorma foderstater under hela uppväxten...)
 
Vad är det hon äter då? Ibland kan det vara så att t ex stora kraftfodergivor ställer till mag-tarmbalansen (sänker pH värdet i magsäck och tarmar bl a) och kräver mycket energi bara för att bryta ner, så att hästen paradoxalt nog tappar i vikt ju mer man matar. Hur mycket hö resp kraftfoder får hon? Höets värden?

Bukig och tunn över ryggenm låter absolut som proteinbrist. Generellt så tycker jag också att lucern bör vara bra, proteinrikt och växttrådsrikt på en gång.

Men det kan ju vara problem med tänderna som gör att hon inte kan tillägna sig fodret som hon ska. Eller mask. Eller något annat skräp i tarmarna. Jag skulle nog ge en "kur" med psylliumfrön för att rensa igenom systemet, det bildar ett lent slemskikt som är snällt mot tarmarna samtidigt som det rensar igenom. Sedan kan man göra ev förändringar i foderstaten (mer hö, och lucern t ex) och samtidigt ge lite mag - tarmbalans, t ex Protexin som funkade jättebra för min häst.

Så en försiktig fråga: Är du säker på att hästen får den mängd foder du räknat på att hon ska ha? Det händer att folk fifflar med givorna, tyvärr och tro det eller ej.
 
Låter absolut som hon inte lyckas tillgodogöra sig tillräckligt med protein. Försök hitta ett grovfoder med högt proteininnehåll. Utgår du från halvtaskigt (näringsmässigt) hö är det lätt att trixa med tillsatser och få till en snygg foderstat. Men hästar som äter 10-12 kg hö med lågt protein+ massa tillskott med protein blir inte lika välmående (muskliga över rygg, länd och kors och blanka i hårremmen) som hästar som får ett proteinrikt grovfoder. Iallafall är det min erfarenhet från uppfödning och hantering av unghästar (gäller alla hästar) Överskott på protein är inte farligt för hästen, den kissar ut det den inte behöver.
 
HOn får 9 kg hösilage (ca65-70% ts) fri tillgång på halm i boxen och ett kg hö. Visseligen har jag inte räknat in det kg höet i beräkningen. INte heller halmen då hon äter kanske ett kg bara. Kan det göra så att kvoten blir totalt fel?
Sen får hon endast 1.5 kg spannmål och 0,3 kg kraft breed. Inte direkt mycket kratffoder.
Ska jag bara öka proteinet då eftersom att hon har en liten hängmage ´kanske av för mycket energi? alttså kvoten. Det kanske skulle fungera bättre med lusern och soja i stället för breeden. Eller? ´
Själv har jag börjat fundera över om inte analysen visar lite fel. Kan jag ha sådan otur?
 
Av maskad är hon men jag har inte tagit träckprov. Tänderna kollas noga och offta då hon har haft problem med för slitna tänder. En kur med loppfrön har jag gett henne för någon vecka sedan samt är på väg att ge henne den andra kuren. Hon har haft lite problem med lös mage men de fixade till sig när vi flyttade stall. Hon fick även magtarmbalans av oss flera gåner i det förra stallet samt från veterinären vid ett tillfälle. Nu kan de bara vara lite löst ibland gämfört med ständigt för ett år sedan.
Den sissta frågan: SKa jag vara ärlig så vet jag inte. Men jag litar ju på att dom ger henne de jag har skrivit på fodertavlan. Ska kanske ta ett snack med dom. Det kan ju vara så lätt att dom inte ger henne de hon ska ha. :mad:
 
Visst kan analysen vara fel. Mindre seriösa fodersäljare tar en analys och visar den för allt foder de säljer.
 
Men i så fall borde de va mitt fel som inte tog ut proverna bra etfersom att det va jag som skickade in på analys. :(
 
Jaha...Kan du ha "sorterat" provet, så att det inte var representativt? Det är vanligt att man får med mer blad än genomsnittet, eller tvärtom, mer strå...eller så kanske hästen behöver lite mer bara?
 
Ja och då är frågan: Ska jag öka energin och proteinet samtidigt som jag ökar kvoten eller ska jag bara öka kvoten? O i så fall hur mycket ska jag öka på enegin respelktive kvoten? UNgefär 5 Mj och från 6.8-7,3 på kvoten eller är det för mycket/lite för att det ska göra något?
 
Jag tror du ska öka kvoten. Hur skulle det vara om du gav henne så mycket hösilage att hon låter bli halmen? Det var bra värden på silaget? Höet? Är det havre, vete eller kornhalm?
 
Ja, det är svårt när man inte ger själv, eller själv lägger ut portionerna som hästen ska ha. Jag blev själv grundlurad, så min häst såg ut som ett benrangel, och jag vet några till som blivit det, på andra ställen, av andra utfodrare / stallägare. Det behöver naturligtvis inte vara så, men... Det kan ju också vara så att den som fodrar går "på känn" genom att väga hösilaget i händerna, vilket är rätt vanligt, och ofta blir fel.

Men annars så kan du ju prova med tillskott av proteinrika fodermedel t ex lucern och lite soja, och se om det blir bättre. Om t ex analysresultatet var lite missvisande / inte helt representativt?
 
Hur står det till med selen och e-vitamin? Ger du några tillskott? Rider du på ett sätt att hästen har chans att bygga ryggmuskler?

1 kg halm bör du räkna in, det innehåller ca 4 MJ och inget protein.

Får din häst hösilage i hagen? Är hon låg i rang och kanske inte får i sig allt?

Min häst missade 1 kg hö/dag pga att hon äter långsammare än de andra hästarna. (tänderna kollade för ett par veckor sen av hästtandläkare, inge problem) Så jag har gått och undrat om det inte ska hända något med hennes utseende, när jag börjat träna hennes muskler mer aktivit, hoppat, klättrat etc.. Jag hade ju dragit upp maten då för att hon skulle ha något att bygga av.. Men hon fick 8 MJ för lite, vilket ju gör en hel del..
Nu får hon det hon ska iaf, har bara gått ca 1 vecka så har inte kunnat se nåt resultat än..

Men jag kan även tillägga att mitt engelska fullblod aldrig haft någon inbäddad ryggrad eller rund överlinje, trots kvot på 7,7 t.ex.. Detta vet jag beror på att hon går över tygeln och jag bara promenadridit, då hon har kronisk bronkit(symptomfri). Så att bara proppa hästen full med mat, även om det är rätt mat- ger inte automatiskt en välmusklad fin häst..

MVH Nina
 
Ska jag vara ärlig så vet ja inte ens om hon äter nå halm. Kan lika gärna vara så att hon bara står o plockar. Kvoten ligger på 5,8 så att ge henne mer hösilage så blir det för mycket MJ och lite Smrp. :(
 
Hon får inget hösilage i hagen men lite hö, som jag inte har räknat in pga inga värden. TYcker de e lite onödigt att analysera höet oxå när dom enbart får något kg var i hagen vintertid.
Angående en inbäddad ryggrad så har jag nog slutat hoppas på det. Hon jobbar inte helt rätt med överlinjen men hoppar o klättrar m.m o tävlar lite i hoppning, sen har jag trappat ner på träningen lite nu på hästen men inte dragit ner på foderet. Hon har inte blivit tjock för det. Men det är mest insjunkningen vid virveln och den lilla hängmagen hon har fått som tyder på proteinbrist som jag är orolig över. Hon ska väl inte bli så bara för att jag trappat ner på träningen lite?
Selen täcks precis och E vitamin täcks med bra mycket enligt mina beräkningar.
Så, ska jag bar öka kvoten o inte lägga på nå energi?
 
hm.. får ta och lägga fram funderingen försiktigt i morgon. Annars så får jag helt enkelt ta och fylla höpåsar och byttor med foder i.
Har fal´ktist vart med om det en gång fast då överutfodrade den stallägaren (inte samma) hästen så jag fick helt enkelt ta och mäta upp höet åt honom för hästen va en liten tjockis.
 
Kan du inte skriva ned vad din häst äter i dagsläget då, och hur mkt MJ och SMRP det blir..?

Hur lätt kan du känna revbenen? Du har ingen bild du kan visa?
 
Ska försöka att skaffa en kamera o framkalla korten på måndag på en timme. HAr ingen digital tyvärr.
Revbenen känns lagom lätt tycker jag. Dom syns inte för blotta ögat o man behöver inte trycka in fingrarna i något fläsk. Mammsen tycker hon är lite för tjock. Vet inte om hon syfftar på hängmagen då. Men det kan ju vara så att det är för lite magmuskler med magen? För lite cavalettis. Men de förklarar inte det andra. Samtidigt känns hon överpigg vid rindning.

Ett fullblod som väger 525 kg på 158 cm. Går just nu mest promenadridning med något hårdare ridning i ridhus eller ute i skogen 2 dagar/v då hon blir svettig/varm, vilar en o skrittar en dag. Träningstillägg på 20-30%? Eller va tycker ni? Går för övrigt ute i hagen 8 h/dag.
Hon får:
9 kg hösilage 7 Mj 40.9 smrp 2,2 Ca 1,4 P 0,8 mg
1,5 kg spannmål, 10 MJ 86 Smrp 0.73 Ca och 3,2 P och mg 1,3
0,3 kg breed
0,05 kg miner blå
1 mått fosforbalans
Ger: 81 MJ 557 Smrp Kvot på 6,87. 34,9 Ca 24,9 P Kvot på 1,4. 12,3 mg och kvot på 2,84
Med halmen blir det: 85 Mj med kvot på 6,6
Altså blir den ju lägre än jag hade tänkt mej om hon nu äter så mycket halm.
Samt att hon får b vitaminer och 1 kg hö som inte är inräknat.

Det blir oxå 1,11 mg selen behovet är 1,1 mg och 706,6 mg Vitamin E. Vet inte vart jag ska lägga hennes behov där. Hon är varken hårt arbetande eller går som underhåll/lätt arbetande i vanliga fall. Medel? Räknar man på lätt arbete så ligger hon ju över men hårt blir det under. :confused: Antar att värderna ligger strax på gränsen?
D vitamin vet jag att det fattas det va nu det har för nytta?
Tacksam för hjälp! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, konstig fråga kanske, men jag har alltid haft hö till min hästar och nu i vinter skall vi ge hösilage. Balarna kommer från en annan...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag behöver råd från er som har stor kunskap när det gäller foder. Bakgrund: I somras fick jag en ny inackordering som var mycket...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 195
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni som har mycket protein i ert hö iår? Alt hög kvot? Får ni det att funka som ni vill, eller byter ni ut nån del till halm...
Svar
12
· Visningar
1 912
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp