Hur gjorde ni?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare julia-bz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 976
J

julia-bz

Ja, hur gjorde ni när eran nya, första häst kom hem?
Jag undrar, för att det är precis det som kommer att ske i helgen för mig! :D

Sen får ni jätte gärna ge bra tips på hur man tränar/"bantar" bort en tjock sommarmage hos hästen :p

(Om det finns en annan sån här tråd, så skicka gärna den länken, jag skapade en ny pga att jag inte hittat någon!)

Sv: Hur gjorde ni?

Jag hade box och stall iordning. Om hästen anlände på dagen så får den gå ute några timmar och bekanta sig med ev kompisar. Tar sedan in för natten,utfodrar ,borstar. Så håller jag på i ca 14 dagar. Låter hästen landa helt enkelt och lära känna omgivningarna, mig och rutinerna. Efter ca 14 dagar så börjar jag gå promenader med den 1 vecka ungefär. Sen har jag tömkört dom 1 vecka bara för att se om den lever upp till de krav jag har och eventuella tillrättelser i kunskapen hos hästen. Efter ca 1-2 månader så börjar jag arbeta hästen ordentligt.

Se till att ha allting i ordning med stall och hagar, den allra nödvändigaste utrustningen osv. Låt hästen få vänja sig lite med den nya miljön första dagen. Om hästen har dålig kondis och är rund så skulle jag vara lite varsam de första veckorna och bygga upp hästen genom att skrittjobba mycket, så småning om lägga in övergångar till trav.. och bygga på allting eftersom, succesivt.

Med en balanserad foderstat och anpassad ridning kommer sommarmagen försvinna så småning om :)

Lycka till!

förlåt om jag lånar tråden.

Om det är en häst i full tävlingskondition ni tar hem, hur gör ni då? Man vill ju låta hästen acklimatisera sig i lugn och ro, man att börja med flera veckors vila som i något av förslagen ovan känns inte aktuellt.

Hon släpptes direkt på betet med de andra hästarna, sen började jag med att gå promenader med henne för att bekanta oss från marken innan jag började rida.

Hade hon vart i full tävlingskondis så skulle jag hållt mig på ridbanan till en början.

Jag låter alltid hästen acklimatisera sig i iaf en vecka även om hästen är i tävlingskondition. Sen efter det börjar jag lugnt...utan krav...på ridbanan och tillsammans med ett annat ekipage i skogen

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 421
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
751
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka