Hur gjorde ni när ni fick barn?

MaRomer

Trådstartare
Med era hästar??

Har 3 st och funderar på vad som händer den dagen jag blir gravid(För att lugna min syster och kompisar, har inget sånt i tankarna nu)

Har min tävlingshäst som jag absolut inte vill lämna bort!!! Men kan tänka mig att ha en "fodervärd" men i samma stall!! Han är mitt allt och jag är kontrollfreak när det gäller honom!!!!

Har mitt nu 2:åriga NF sto...Som jag redan nu vet att jag kommer lämna ut på foder. MEN hade ju tänkt ha henne tills hon är 4 år=/... Vad ska jag göra om jag blir gravid innan? Tycker att inridningen är SÅ viktig och vill vara med själv.

Och så har jag lille Ior, som egentligen bara går just nu... Men han ska ju köras så fört vagnen e fixad...Honom måste jag vel kunna ha "kvar" och sköta normalt?? Gör ju inget om han får vila lite innan å efter..

Eller??

Hjälp mig få klarhet på allt detta!!!


Hur gjorde ni???
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Jag hade kvar min häst tills sonen blev 2 månader. Tiden räcker inte till och jag vill inte ut å rida i mörkret när sambon kommer hem.

Jag red hela graviditeten men mindre och mindre så hade jag medryttare som hjälpte mig.


Jag hade gärna haft kvar henne, det gick bra att rida på dagen i början å sköta stallsysslorna men nu sover han inte lika mycket. Hade jag haft henne närmare med ordentlig ridbana å ridhus hade jag kunna åkt när sambon kommit hem från jobbet eller när sonen somnat kl. 22

Jag hel ammar, så det finns inte mkt min sambo kan göra när sonen är hungrig ;)
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Tack för svaret... Där jag har hästarna nu hjälper alla varandra och paddocken är belyst=) Men inte säkert att jag står kvar där när tiden kommer.....

tyvärr kommer jag nog aldrig kunna sälja någon av mina eller lämna ut tävlingshästen på foder=(.... Jag fick tillbringa 15 år med hans underbara mamma innan hon gick vidare och Sam är mitt allt efter henne! Han är nu 9 år och inget kan hålla mig ifrån honom....
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Jag planerar att ta hem min häst när sonen inte är lika beroende av mig å hans pappa istället kan mata honom. Hade det vart sommar nu hade jag ridit på natten.

Sen beror det ju på vad man får för barn, min son är supersnäll å sover hela nätter. Får man ett barn med kolik kanske man inte har någon ork alls.

Och ska jag va helt ärlig, så orkar jag faktiskt inte direkt bry mig om min häst heller, jag har viktigare saker för mig!
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Och ska jag va helt ärlig, så orkar jag faktiskt inte direkt bry mig om min häst heller, jag har viktigare saker för mig!

Just nu låter detta väldigt grymt för mig. Men jag förstår dig! Jag kanske inte ska ha barn...Inte just nu.... För just nu går Sam före allt annat på denna jord.....
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Jag trodde inte min häst skulle hamna så långt bak på "min lista" men det gjorde hon så fort sonen föddes. Det tog nog 10 dagar att bara slita sig hemifrån å åka till stallet och de för min medryttare fick förhinder och inte kunde mocka.

Hade jag vart du hade jag försökt planera in ett barn som kommer på hösten, så får hästen en lite lugnare vintervila med hjälp av en medryttare och så kommer ni igång tillsammans sen till tävlingssäsongen på våren.

Sen vet man ju inte i förväg vad man får för komplikationer efter graviditeten och förlossningen, jag klarade min förlossning hur bra som helst, men ca 1½ månad efteråt kom mina bäckensmärtor tillbaka och är 1000 ggr värre än under graviditeten. Så det är t.om jobbigt att bära sonen som väger 5,5 kg och att ens tänka tanken på att dammsuga går inte.
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

jag lämnade inte bort någon häst under någon av mina 3 graviditeter. har heller aldrig haft medryttare el. dyl, inte heller efter. har haft lite varierande antal hemma men oftast mellan 3-6 st i varierande ålder. jobbade dessutom kvar i stallet (över 50 hästar)hela första och 2-a graviditeten men slutade när 2-an va född. första barnet började jag jobba när han va dryga månaden, han följde alltid med i vagnen. amma kan man göra i sadelkammaren :angel:. så gjorde även min mor med mig :)

allt handlar om vilja och planering ;)
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Jag har 3 hästar & har kvar dom alla, fick barn för lite drygt 3 månader sedan. Har en äldre fjording på 26 år, en shettis på 4 år och en hbl korsning på 4 år. Iom att det är en äldre & 2 unghästar så behöver dom inte så mkt motion och ingen regelbunden träning. Dom alla motioneras/aktiveras 2-3 dgr/vecka vilket jag tycker räcker i deras ålder. Jag red tills 1 vecka innan jag fick barn. :D Väntade strax över 1 månad efter förlossnigen innan jag red igen, men tömkörde/körde tidigare.

Min sambo var medveten innan om att hästarna gör jag mig inte av med & att han därmed får ha sonen nån timme på kvällarna. Nu blir det ju inte varje kväll, då jag bara ska ta in dom så brukar sonen få följa med ut i barnvagnen. Men jag behöver egentid & för mig är det perfekt att få den i stallet samt att det är ett bra tillfälle för sambon att få vara med sonen på egen hand vilket i princip bara blir då.

När jag blev gravid hade jag även ett vbl, en tävlingshäst, mamma till hbl korsningen jag har. En väldigt aktiv häst som kräver motion 5-6 dgr/vecka samt mkt aktivering. Insåg på en gång att jag ej kommer att orka eller ha tid för henne. Hon kommer att bli understimulerad & jag sitta med dåligt samvete. Provade att sälja henne, men fick inga napp, så det blev så att jag bytte henne mot shettisen. :D Hon har det jättebra nu, får tävla/träna hoppning, precis som hon älskar.

Hästar är mitt liv, dom gör jag mig inte av med, skulle bli en mkt olycklig människa om jag inte fick ha hästarna att hålla på med, det vet jag. Har haft egen häst sedan jag var 11 år. Allting går bara man vill & det handlar om planering. ;) Jag har inga som helst problem att få tid till att hinna med hästarna, men det blir ju turer i mörkret på veckorna. Men det är inget som gör mig något. :D
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Just nu låter detta väldigt grymt för mig. Men jag förstår dig! Jag kanske inte ska ha barn...Inte just nu.... För just nu går Sam före allt annat på denna jord.....

Det kommer att bli annorlunda då du får barn, då kommer du att tänka om, tro mig. ;)

Hästar har alltid varit mitt liv & det är dom fortfarande, men nu kommer dom inte i första hand, utan det gör sonen & sambon, dvs min familj. :love:

Men som jag skrev i inlägget ovan, hästarna gör jag mig inte av med, dom är osså en del av min familj och mitt stora intresse och har varit sedan jag var lillliten. Ett liv utan hästar finns inte.
Men jag får prioritera annorlunda nu, nu kommer sonen i första hand och jag får anpassa mig efter honom & ta hästarna den tid på dygnet som det passar därefter.

Men det går att ha hästar & småbarn bara man vill. :)
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Jag hade kvar min häst tills sonen blev 2 månader. Tiden räcker inte till och jag vill inte ut å rida i mörkret när sambon kommer hem.

Bara en lite fråga, hur gjorde du innan du fick barn?? De allra flesta som har häst rider väl på kvällarna efter jobb.
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Min lilla tjej är tre veckor och jag har lämnat min häst till en kompis i höstas. Jag har inte ridit alls under graviditeten.

Jag funderar starkt på att sälja min häst som är 5 år och eg har för mkt kapacitet för mig ändå. Mitt intresse hade nog börjat dala redan innan graviditeten.

Har fått lov att vara lite medryttare på kompisens hästar ett pardagar i veckan och det känns som ett mkt lockande erbjudande.

Jag trodde aldrig att jag skulle komma på såna här tankar, trodde att jag skulle upp i sadeln så fort som möjligt!
Men icke, från den dagen då Lillan kom är hästen helt oviktig :D nu vet jag ju att hon sköts exemplariskt, men ändå. Jag har verkligen inte sett min häst sen innan jul :eek:
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Bara en lite fråga, hur gjorde du innan du fick barn?? De allra flesta som har häst rider väl på kvällarna efter jobb.

Hästen vilade på måndagar, hade medryttare onsdag, torsdag. Red på tisdagar om inte medryttaren kunde det och på fredagar slutade jag tidigt och på helgerna jobba jag inte.

Då red jag i mörkret, men som jag skrev så vill jag inte göra det nu, jag vill vara hemma med familjen istället och mkt beroende på att jag hel ammar. Sonen sover kanske 2-3 timmar på dagen, då hinner inte jag ta mig till stallet och rida. På kvällen är han vaken hela tiden och äter varannan timme för att slockna kl 22 och sova till kl 06. Hade det vart sommar hade det inte vart några problem att rida efter kl 22, och hade jag haft hästen hemma skulle jag hunnit med henne när sonen sover. Men hon behöver ridas 6 dagar i veckan och hon kan inte anpassa sig efter en bebis som helt plötsligt inte vill sova ;)

Då känns det mycket bättre för mig att hon hmnar hos någon som tar henne i första hand och ger henne all stimulans hon behöver. För det har inte jag tid till att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

jag slutade rida ganska tidigt. va så jävla skrajj att åka av. Hade tänkt att rida länge, men så blev det inte. tävlade i typ v 9 och trappade sen ner å red sista gången i v 16 eller nått. Hade då hästen på lösdrift så han slapp stå inne. men han vantrivdes nått enormt och 1,5 månad efter sista ridturen flyttade han till e fodervärd. Hon hade honom i sju månader, och när dottern va nästan tre månader flyttade hant illbaka till mig. fodervärden följde med som medryttare=)

Det va lite svårt att lämna ut mitt hjärta på foder då han var under utbildning. Han va 5,5 år när han flyttade (islänning). Men fodervärden var duktig och fortsatte utbildningen=)
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Jag köpte häst när jag var henmma med småbarn :D så jag gjorde tvärtom.
Iof en fölunge så hon tränades ca 3-4 dagar i veckan.

Nu när barnen vuxit & hästen vuxit (3år) så är det lite mer krångel. Ibland följer de med till stallet vilket inte är ett DUGG avkopplande men oftast åker jag dit på kvällarna när maken har kommit hem.

Till sommaren kommer en häst till så då blir det tuffare. Det blir till att skaffa medryttare & planera ordentligt.

Det ÄR jobbigare att ha häst när man har barn. Hästen får stå tillbaka lite. Men även barn växer fort ;)
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Kan tillägga att dottern nu är 7 månader och jag har hästen max tre dagar i veckan. Den ganla dodervärden är nu delfodervärd + att jag har en medryttare till.
Hästen mår dåligt av att bara stå. han vill ha motion regelbundet! Eftersom jag inte har tid till att rida honom själv 6 dagar i veckan så blir det såhär, men det funkar bra för alla oss inblandade=)
Sen sätter ekonomin stopp. Jag får 180 kr/dag. de räcker inte långt. Nu har jag börjat jbba deltid och får lite mer pengar, men dom pengarna går till hushållet. sambon står för allt just nu förutom maten och bjöjor och det som jag betalar.
Igentligen har jag inte råd att ha häst, men jag kan bara inte sälja eller lämna ut på foder igen. Jag har haft honom sedan han va ca 1 år och 9 månader. har haft honom i 5 år.
Jag kan tänka mig att lämna honom på foder till någon av medryttarna, men ingen av dom har råd med häst på heltid. så att så länge det här funkar kör vi på det=)
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Under graviditeten fick hästen (en häst) en lugn period, pga komplikationer slutade jag rida tidigt. Hästen gick på bete utanför huset och blev ompysslad under sin ledighet. Under den egna barnledigheten fanns det också tid för hästen och till viss del ridning och träning. Började sen jobba 80% och *vips* blev läget ett annat. Man vill ju hinna träffa sitt barn också!! Och så skall ju även allt det övriga i ett hushåll göras utöver att vara med barnet. Gav upp i det läget och bytte ut fina prestations-hästen till en äkta skogsmulle som "vem som helst" kan rida (= man kan hitta medryttare) och som är glad alla dagar, även när det är en par dagar sen han reds. Håller igång hästen på "skogsmulle-nivå" och lättare träning med hjälp av medryttare. Hästen bor hemma så jag har möjlighet att fullt ut njuta av honom men ridning och träning.... det är på ingen nivå alls. Är också ensamstående mamma numera så barntid prioriteras till barnet.
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Hade 3 hästar i början av graviditeten men personkemin passade inte med en av dem så jag sålde den, sedan skaffade jag en 3e igen när sonen var 3 månader.
En är dräktig så hon står bara just nu, de andra har oxå stått mkt, ena valacken har jag tävlar i höstas(första tävlingen var sonen 6 veckor).

Men de mår inte dåligt, de får vara i hagen & busa hela dagarna, nu ska jag däremot sätta igång med deras tränande, en inte alltid man orkar vara aktiv när man är hemma med sonen hela dagarna, då är jag lagom slut tills sambon kommer från jobbet:smirk:
jag funderade väl lite på fodervärd åt hästarna under graviditeten men bara för att jag mådde så j-a dåligt, illamåendet gick först över i 6e månaden:eek:

Det är upp till dig hur du gör, men ha inte så höga krav på att hästarna ska motioneras 6 dagar i veckan & om du inte ännu är gravid ska du ha i åtanke att det blir ett helvete att ta hand om dem om du är så illamående som jag var.
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Jag hade kvar min häst tills sonen blev 2 månader. Tiden räcker inte till och jag vill inte ut å rida i mörkret när sambon kommer hem.


Jag planerar att ta hem min häst när sonen inte är lika beroende av mig å hans pappa istället kan mata honom.
:confused:

Är det du som vill sälja en halt häst för 35 000? Tyckte jag såg en annons som var inlagd den 17 januari.
 
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

:confused:

Är det du som vill sälja en halt häst för 35 000? Tyckte jag såg en annons som var inlagd den 17 januari.

Kan ta det via PM om du vill veta hela historian bakom annonsen och hältan, det hör inte till den här tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gjorde ni när ni fick barn?

Jag red till v 25, sedan fick jag så ont i benet, åderbråck att det inte funkade mer.

Har en häst i träning, men hon bor då hos min kompis. Hemma har vi bara kvar sju hästar som mest skrotar i ha´gen, en rids av mina stalltjejer, men det är bara skogsmulleridning, han har sin vintervila nu, och ska komma igång på riktigt så snart jag kan börja rida igen. Ska rida in tvååringen också, så fort jag kan.

Tror dock att jag inte kommer hinna med mer än två hästar åtminstone det första halvåret efter förlossningen, får se när jag tar hem den som bor hos kompisen...

Hur det funkar beror ju till väldigt stor del på din sambo/partner och dennes arbetstider. Min är väl införstådd hur MITT liv funkar, och engagerad i hästarna trots att han egentligen är allergisk.

Vi väntar vårt tredje barn, och har barnen och djuren som högsta prioritet. I början av vårt förhållande sa han ofta att han ville att vi skulle träffas mer, nu tycker han att det är rätt skönt att kolla på fotboll med våra grabbar utan mig som bara vill diskutera hingstval för nästa säsong, tävlingsproppar och gödselplattor...:)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 820
Senast: gulakatten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 629
Senast: Freazer
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 032
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp