Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?
När det är skitigt, när de är hungriga och när de är vakna.
Oh gisses, jag kan skriva en hel uppsats!
Vid en normal kull utan komplikationer.
Första veckorna har man ju bara till uppgift att se till att ingen blir klämd, alla går upp som de ska och byta filtar.
Sen när de börjar äta mat, får man i regel börja städa, och ju mer mat de äter, ju mer kommer ut där bak.

Mat har mina hela tiden uppblött, om jag inte har mat tokig fralla mamma som promt inte kan se någon mat i skålen utan rullar runt själv, då blir det mat minst fem gånger om dagen!
Gärna så de har över natten, så man slipper vakna på morgonen av ett gäng huliganer som är vröööl hungriga.
Gosas i mängder och så mycket de orkar när de ränner runt och är vakna.

(och matte orkar haha)
Tränar och tränar, de får varesig de vill eller inte miljötränas med stereo, dammsugare, klapp, lyft undersökningar, utomhusvistelse(sommartid), andra ljud, andra hundar, katter, folk, badas, kloklippning, äta ditt och datt.
Ställer även upp dem litet så de blir lite vana vid att bli lyfta i gumpen inför utställning, annars är det bara att växa och utvecklas.
Jag brukar tänka som så, har de vuxit upp med att det kan vara tex slammer och oljud från första början, vet de ju inte om något annat och torde då tycka att det är fullkomligt normalt liv.
Samma med att som åtta veckors följa med bland folk osv, givetvis med lugn och ro med sovandet, men annars hänga med på det jag gör som vanligt, allt från speedway till bi låkande och alla mina hundar fungerar alldeles ypperligt trots ibland något brutala första veckor hos mig efter de har flyttat till mig.
Tror inte jag glömt något überviktigt.
Edit: Mjo, att valpsäkra rummet där de kommer att vara, jag låter alltid mina vara på så stora ytor som möjligt iaf några timmar om dagen för att de ska få så mycket spring i benen som möjligt!
Och dessa små ligister har en tendens till att hitta på det mest märkliga, krypa in i små hål, tugga små hål, som blir större och större.. toapappersrullar är lajbans, massor av tuggben och leksaker!
Nu har jag flyttat men innan hade jag stallet som var suveränt att släppa dem i en stor box så de fick busa av sig ordentligt! samt underlättade städningen inne litet under den tiden.

På sommaren har jag valp hage utomhus, som flyttas runt på gräsmattan allt eftersom det blir lortigt i gräset, där kan de få vara ute hela dagarna med kojja och mamma samt familjens övriga hundar som kan hoppa in och ut. (jag har fågelnojja, så har ni valpar av liten ras, kontrollera så ni inte har större rovfågel i området!)
Och det mest underbara, på kvällen när alla är jätte trötta, tigger om att få hoppa upp i soffan och man ligger med ett helt gäng valpar runt kroppen som snusar sååå underbart!