Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

F

Flo-Jo

Nu har vi fått hem vår husky=)
Han är hellt underbar och den vackrast hunden i världen.

Nu är det så oxå att vi ska försöka få den här killen rumsren, villket känns hellt hopplöst.
I natt har han varit duktigt och hållt sig hella natten men andra nätter har han kissat i köket eller i hallen.
Så i natt spärrade vi av sovrummet så han bara får vara där.
Sen dricker den här mannen FLODER av vatten..
Hur mycket ska en valp dricka igenteligen?
Han dricker säkert nästan 2 liter om dagen.
Äter gör han hyfsat bra(fick hem honom i söndags)

Han kissar rätt mycket på dagen då han bara försvinner 3 min oh sen ser man en liten kiss pöl här oh där 1 sek senare allt går sååå snabbt.

Har ni några råd?
Vill klart ta det lungt så att han får bli rumsren i sin takt i med att han inte har varit hos oss så länge men de hade varit bra att veta hur man ska lägga upp allt.


MvH/Frida
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Så fort han ätit, lekt eller sovit ska dom ut.....
Lämna dom inte ensamna en sekund, sättar han sig lufter ni hononm lugnt ut på gräsmattan, de brukar sluta kissa när man lyfter dom, och sen när de kissar ute, mkt beröm!!! :)

Lycka till med de lilla livet!!:)
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Precis som föregående svarade. Efter lek, sömn, mat osv så ta ut dem på en gräsplätt. Använd samma gräsplätt hela tiden så blir det lättare för valpen.

Och så massvis med beröm när valpen kissar/basjar. Alltså inte efter utan under tiden h*n kissar eller bajsar det ger bäst effekt. När grannen börjar undra vad sjutton du håller på med då har man berömt tillräckligt :D.

Valparna har ju ingen riktig kontroll över sin blåsa när de är så små så man får helt enkelt tänka åt hunden.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Ett bra sätt med bajset är att spara på bajset nästa gång han bajsat innan och ta bajs ut och lägg på ett speciellt ställe där han tidigare bajsat.. Han kommer känna lukten av sitt eget bajs och tänka "här kan man bajsa" och beröm jätte mycket när han gör det.. Och om han bajsat där så ta istället upp det gamla och låt det nya ligga till nästa gång.

Lika så med kisset.. Har du fått han att kissa på en tidning så ta med tidningen ut och strö lite jord över den. Gå med valpen vid tidninge och låt han snusa. Även här kommer han tänka "här kan man kissa"..

Det har med att göra med att den känner sig trygg med det bekanta på något kostigt sätt.. :rofl:

*Detta fungerar ju beroende på hur du bor.. Kanske inte så lämpligt mitt på en gräsmatta där folk går ;)
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Enda rådet jag kan ge är att gå ut OFTA, då kommer det vart eftersom.. :D

Vår valp var i princip rumsren efter 2 dygn hos oss, tack vare att vi gick ut OFTA,- ca varannan timma. Till slut började han säga till när han ville ut. Nu när han varit här en månad så kan han utan problem hålla sig 9 timmar under natten tills vi går ut så fort vi går upp ur sängen.(Väldigt morgontrött valp ;)) Skulle han bli akut nödig, vilket sällan händer- så väcker han oss.
I början ställde vi klockan så vi gick ut tiidigt, så han slapp hålla sig mer än max 4 - 5 timmar.

Lycka till med valpingen!
:)
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Ta ut honom tidigt på morgonen och seent på kvällen så lyckas han nog hålla sig över natten :)
men jag skulle vara försiktig med vattnet, ok nu när det är så varmt.. men det låter som att han okynnesdricker! det gör min eng springer spaniel, han gå i sjön å plaskar å dricker tills han ser ut som en boll :D han har inte blivit så förståndig trots att han är lite mer än 2 år nu.

och oftast efter dom har lekt och sovit så är det bråttom ut :p
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Ut och kissa efter varje aktivitet precis som föregående talare.
Efter nån vecka började jag "neja" till min valp när han gjorde inne och sedan berömmer man ju tonvis när de gör ute.
Hukar mig för att många här inne inte tycker att man ska neja valpar men många av dessa tycker också det är ok att valpen kissar inne tills den är ett halvår gammal...
Det funkade jättebra på min valp som var helt rumsren när han var fyra månader.
Luycka till och ha tålamod!
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Tycker absolut att man kan fya. Man går till en spegel och fyar på spegelbilden för att man inte var tillräckligt uppmärksam på valpen.

Att fya en så pass ung valp gör lika mycket nytta som att fya ett blöjbarn. De har helt enkelt ingen riktig kontroll på sina kropsfunktioner än.

Min hund är 4 månader den 22 juli. Han blev nog rumsren efter 2-3 veckor efter vi hade fått honom. Olyckorna hemma är nog bara 4 eller 5 stycken.

Men sen har vi lagt en massa tid på valpen. Det var ett himla rännade i början. Säkert 2 gånger i timmen under dagen och kanske 1 ibland 2 gånger under natten. Nu håller han sig dock fram till ca 7 - 8 på morgonen.

Men nyckelordet är tid. Det bästa är om man kan ge valpen intesiv uppmärkasamhet i alla fall den första tiden.

Vi la upp det så att först tog jag 5 veckor semester sen tar min sambo 5 veckor, sen har min mamma 5 veckor osv. Detta gör att det inte blir några olyckor under tiden man är på jobbet.

Sen är det så att vissa hundar behöver mycket längre tid än andra men om man tycker det dröjer för länge så är det bästa att vända sig till någon tränare/instruktör.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Fick hem filmen välkommen valp tillsammans med vovven oh där säger dom att man ska VÄNTA med allt=)
Man ska aldrig bestraffa en hund utan man ska avldea den från saken i stället men hur avleder man en hund från att inte kissa inne?
VI kan va ute med vår hund vi säger 10 min oh han kissar 3 gånger och bajsar en (brukar han göra) sen när han kommit in går han bort till vatten skålen dricker lite sen springer han i väg 1 sekund oh då har han kissat i sin favo hörna.
Så nu har vi stängt av där så att han inte kan kissa där.
Är det rätt?


Sen tänkte jag höra OM en sak till..de här med att gå i kopel..
Han har fått en tendens att sätta sig ner på rumpan bara då där bumms oh sitta där tills mattes tålamod är slut..hur fanken gör jag??
Att dra lillen bakom mig känns inte rätt samtidigt som hund(experter) säger att valpen ska gå FÖRE dig men hur ofta göt dom de när dom bara är 8½ vecka?

Och sen de här med bittandet...Det är en siberian husky valp vi har köpt och har erfarenheter av amstaff och Rottis men jag har aldrig stött på en hund osm är sååå tuff så den här..
Eller så har jag glömmt bort hur valp tiden var :angel:

Det bästa med honom och som är konstigt är att hund fanken kan redan sitt..av allt han inte kan så kan han i allfall sitt..KONSTIGT=)
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Fungerar det med att stänga av favorithörnet så är det ju helt rätt. Man måste vara ganska lyhörd och flexibel när det gäller sin valp.

Jag har ju inte riktigt det problemet med min lilla då han har varit lös från början och lärt sig att följa mig på det viset. Men det beror på helt hur man bor. Inne i en stad så är det ju inte så kul när valpen skuttar några meter hit eller dit. I en stor trädgård spelar 4 till 5 meter hit eller dit ingen roll.

Men prova att sätt dig på huk och locka på valpen när han kommer och så beröm. Ett bra sätt att träna inkallning på också. Mycket godis och korta intervaller. Bara några minuter åt gången.

Att de biter på allt är en typisk valpåkomma. Barn tuggar ju också gärna på saker och ting. Ta bort det som du absolut inte vill att den skall tugga sönder. Ge andra alternativ. Finns hårda kex att köpa som kan hålla valpen sysselsatt en stund.

Kolla på Agrias hemsida. Där kan man ställa frågor till deras hundexpert. Finns också svar på redan ställda frågor. Oftast mycket bra svar.

En valpkurs är annars en stark rekommendation

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Vi gick ut med vår lille en gång i timmen på dagarna. På nätterna inte alls. Kvällsmaten fick han vid 7 tiden. Man säger att det tar ungefär tre timmar för hunden att smälta maten och då hinner han bajsa innan man går och lägger sig.
Tog bort vattnet på nätterna i början också.

Det tog två veckor ungefär att få honom rumsren :D
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Fast nejandet kan ju inte fungerat eftersom du började säga nej redan efter en vecka, och valpen var rumsren vid 4 månaders ålder.
Du har med andra ord fått neja länge innan hunden klarade det.
Varför neja när valpen även om den skulle veta vad nej är, så kan den inte hålla sig.
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Ta bort vattnet. Valpen behöver inte dricka för nöjjes skull :)
Sätt ner skålen då och då och låt den dricka, sen kan du ta bort vattnet.

Sen detta med koppel. Jag har aldrig koppel på så små valpar, de brukar följa med bra ändå. Men vill du träna , så får du locka på den så den vill följa med, och när den gör det så får den mycket beröm. Ha med godis.

Lycka till med valpen.
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Tack för jätte många bra svar och tips.

Inatt har han sovit hell Natten utan att kissa en ända gång.
Var ute med honom en lite längre runda idag (vilade emellan) i kopel oh de gick jätte bra han var så ducktig.
Mebn man kan få en kännsla av att han inte lyussnar på mig i bland dom när han lägger sig ner och ska börja snussa efter gräs oh liknande då kan jag stå oh ROPA på honom i 2 timmar han lyssnar ikke på mig.
Till slut tar jag upp honom och sätter ner honom lite längre fram och då går det bra.
Något som är konstigt oxå är att hna har bara ki´ssat inne inte bajsat.
De gör han alltid när vi är ute tycker jag.

Sen de här med hans fyra mål som valpen ska ha är han inte så glad för han ivll äta 2 gånger bara morgon och kväll..
Undra om man kan lägga på lite mer då på morgonen och jvällen då??
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

I slutet var han inte rumsren pga. sjukdom och då nejjade jag honom självklart inte.
För det första sa jag inte att jag började nejja honom efter en vecka utan efter nån vecka men det kvittar för att poängen är att han väldigt fort lärde sig att varna matte för att han var kissenödig genom att titta på dörren eller att gny. Ibland varnade han precis innan och jag hann inte ut med honom = olycka = valpen blir inte nejjad eftersom han gjort sitt bästa. Ibland var matte ouppmärksam på hans varningssignaler och han blev tvungen att kissa/bajsa = inte heller hans fel och alltså inget fy.
När jag menade att han var helt rumsren vid fyra månaders ålder menar jag att då kunde han vara inne flera timmar i sträck utan att kissa och när han varnade så hade matte tid att ta på sig ytterkläderna och gå ut.

Summan av kardemumman är att jag behövde inte alls fya honom mycket eftersom han snabbt kom på att det var fel att kissa inne men det tog längre tid för honom att lära sig kontrollera blåsan och det fick han ju som sagt inget fy för...
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Om en valp kissar eller bajsar inne handlar det ju om att du varit ouppmärksam, men nu skriver du att du inte "fyade" om du varit just det.
Så när "fyade" du egentligen?
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Som andra redan har skrivit att FYA en valp som rent fysiskt inte är utvecklad för att hålla tätt är ju lite tokigt..

Men nu har du gjort så med din valp och den lider säkert inte över det längre, men du kan kanske tänka på det till nästa valp.

Valpen blir lätt förvirrad och sedan börjar den smyga med sina behov ( att gömma sitt kiss och bajs) och det får ju inte den önskade effekt som man vill ha !
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Varför ställa krav på att en valp på 2 månader bums ska vara rumsren? Han har varit i en miljö där troligen ingen berättade för honom om att det var önskvärt att inte göra inne.

Det gäller att
1 berätta för valpen att kissa och bajsa ute är det bästa matte vet- massor med beröm alltså, samtidigt som man tjatar "duktig kissar/bajsar" när det sker!

2 nästa steg, efter att första är etablerat, berätta för valpen att göra inne inte är poppis. Eskalera från nej... tills man ser att budskapet går fram.

3 avvakta och reagera på första symtom på att något ska komma, hellre än att lyfta ut valpen regelmässigt. Den snappar snabbt kopplingen.

Så nu har vi stängt av där så att han inte kan kissa där.
Är det rätt?
Spelar egentligen mindre roll. Det finns ju fler platser. :devil:

Sen de här med hans fyra mål som valpen ska ha är han inte så glad för han ivll äta 2 gånger bara morgon och kväll..
Så strunta i dom andra målen då! Det är alldeles för mycket tjafs och regler! Ge valpen fri tillgång morgon och kväll så lär den få i sig det den behöver varje dygn. Blir den för rund, minska portionerna.

Att dra lillen bakom mig känns inte rätt samtidigt som hund(experter) säger att valpen ska gå FÖRE dig men hur ofta göt dom de när dom bara är 8½ vecka?
Som sagt, strunta i alla måsten och "expertregler". En valp går till det som för ögonblicket är intressantast. Det kan vara husse eller matte likaväl som en fluga på ett grässtrå eller en gammal pinkfläck. Dom har sällan något längre perspektiv än så.
Tänk på att göra varje besök hos dig till det roligaste du kan för din valp! Och kom ihåg att den bara är 2 månader!!

LIA
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Tack för bra svar.
Ja man är kanske lite ivrig.
För ibland.
Vill bara att allt ska gå bra och så...

Men då ska vi börja med de att ge honom 2 gånger bara.
För jag menar vi slänger ju bara maten annars alltså de han får mitt på dagen.

Hur var era hundar??
 
Sv: Hur gjorde ni era hundar rumsrena?

Hur var era hundar??
Olika!!! :)

Den senaste (4 mån nu) tog c:a 3 veckor att få rumsren. Han tyckte att en skvätt här eller där inte var så kinkigt, men det försvann vartefter. Annars var han duktig med att göra ifrån sig ute.
Vad jag är mest impad av är att han är så duktig på inkallning, trots att han är mycket självständig och trygg i sig själv. Eller kanske just därför?

Vi fick också div direktiv om mat, tider etc. Första dagarna följde vi det eftersom han var dålig i magen, men sedan fick sunda förnuftet och gammal erfarenhet styra. Vi provade runt med all slags foder (gammelhunden äter det valpen ratar) och ger valpen fritt av det han gillar. Ska inte skriva vad här... ;)

LIA
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 335
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 304
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp