Hur gick förlossning nr 2?

S

saltahajen

Har ca 5 veckor kvar tills den lille är beräknad, nu börjar tankarna springa iväg till min förra förlossning som jag upplevde som en bra upplevelse (allt gick smidigare än jag räknat med).

Funderar dock på era erfarenheter kring förlossning nr 2 (eller ja kanske 3,4,5 eller om ni varit med om flera :) )

* Hur startade era förlossningar? På samma sätt? Gick vattnet? Värkar? Eller?
* Smärtlindring? Samma som med första?
* Brisningar (ja både på magen och i underlivet), mer eller mindre?
* Återhämtningen efteråt? Gick den snabbare eller långsammare?
* Gick själva förlossningen snabbare?
* Hur upplevde ni förlossningen? Mer eller mindre smärtsam än första?
* Hur var tiden efteråt? Kom man snabbt in i rutinerna med 2 barn?

:bow:

Sv: Hur gick förlossning nr 2?

Jag hade precis dragit igång ett kok kalops när vattnet gick. På första gick inte vattnet. Mer förvarnad av värkar på första. På andra kom värkarna ca 15 min efter vattnet gått

endast lustgas. Ca 3 andetag med nr 2 lite mer med första. (snabba förlossningar så inget annat hanns med)

Fick sy ett stygn med första, inget med andra. Magen var inte vacker innan heller, men inga förändringar pga graviditeterna

Snabbare med nr 2. Dock var sammandragningen av livmodern mer smärtsam med tvåan. Ont men snabbt.:p

Ja, i mitt fall.
Första tog ca 1 timme och 20 minuter. Hon fick dras ut för hon hade virat fast sig i navelsträngen.
Tvåan hann jag knappt få av brallorna innan han var ute. Från ankomst till BB till resultat 17 minuter:rofl:

Jag tyckte nr 2 var lättare. man visste vad man förväntades göra. Ettan ville jag inte riktigt "ta i"

För mig fungerade det bra. Skiljer 4 år mellan dem så den första var ju ganska stor. Säkert trixigare om det är tätare emellan kan jag tänka mig.

Så mitt tips är att vill du ha en snabb okompliserad förlossning...koka kalops:rofl:

Första förlossningen var en igångsättning. Andra startade natten efter bf. Vaknade kl 3 och gick på toa, där fick jag första värken. De kom med 5 min mellan direkt. En timme senare åkte vi till förlossningen. Vattnet gick kl 5 och 5.02 är sonen ute.

Ingen smärtlindring alls. Hann vara på förlossningen i 7 minuter innan han var född.

Inga på magen och inga i underlivet.

Mycket värre eftervärkar och glappa höfter.

Första tog 8 timmar från första värken, andra 2 timmar.

Mindre smärtsam

Jag var själv med barnen, men kom snabbt in i rutinerna.

1. Hade inga känningar alls innan och startade direkt med regelbunda värkar var 6 :de minut
2. Hade mer känningar innan, tidigt morgon hade jag lite oregelunda värkar som stannade upp under förmiddagen för att sen komma igang igen under eftermiddagen. Mkt ondare än med 1: an men glesare.

1. Provade lustgas-gillade inte. Fick sen ryggbedövning, mest för att fa chansen att kunna vila.
2. Hann inte med ngt

1. Ganska mkt bristningar pa magen. Fick sy tre stygn efter förlossningen
2. Ngr enskaka bristningar pa höfterna, ngr sma märken pa magen. Inget under förlossningen

1. Kände mig pigg ganska fort, stygen hade läkt efter ngn vecka och da kände jag mig helt bra.
2. Maja är bara 4 dagar än men jag känner mig pigg. Men ganska ont i höfter/bäcken. Eftervärkarna var ondare nu andra gangen men nu känner jag knappt av dom längre.

Mkt snabbare, med 1: an hade jag regelbunda värkar fran 5 lördagmorgon och hon föddes vid lunch pa söndagen.
Men 2 :an tog det bara 2h fran det att vi kom in till sjukhuset och jag var öppen 5 cm till att hon var ute. Mindre än 10 min fran 8 cm öppen till hon var ute.

Mkt, mkt ondare andra gangen, värkarna var fruktansvärda. Första var jobbigare för att dettog lang tid och jag var sa trött.

Vi jobbar fortfarande pa det, andra barnet är bara 4 dagar än. Det vi märkt än sa länge är att det är svarast vid läggningarna.

Senast ändrad:

Med första startade det med värkar 7 på morgonen, vattnet gick hemma i duschen och hon föddes 15.15 samma dag. Med andra gick vattnet 00.30 natten till lördag, värkarna startade kl 10 på lördag morgon och sonen föddes 12.50.
* Smärtlindring? Samma som med första? Japp lustgas med båda.
* Brisningar (ja både på magen och i underlivet), mer eller mindre? inga bristningar med någon av barnen.
* Återhämtningen efteråt? Gick den snabbare eller långsammare? första förlorade jag blod och var slö i 3 veckor, med andra var jag pigg direkt efter. Väldig skillnad !!
* Gick själva förlossningen snabbare? Japp, från att värkarna började så under 3 timmar.
* Hur upplevde ni förlossningen? Mer eller mindre smärtsam än första? Mindre smärtsam.
* Hur var tiden efteråt? Kom man snabbt in i rutinerna med 2 barn? Förvånansvärt lätt. Rutiner och rutiner, andra barnen hänger bara med på allt :p

Båda startade med vattenavgång vid samma tid på natten, den första vid 2-tiden, den andra vid 1-tiden. Första gången 24 dgr före bf och andra gången 28 dgr före bf. Med första kände jag ingenting men med andra kände jag svaga sammandragningar. Tog det lugnt och var på förlossningen vid 5-tiden på morgonen med båda. (eftersom båda var en månad tidiga så fick åkte vi in direkt)

Ingen lindring alls med första, fattade inte hur jag skulle använda gasen o var paniskt livrädd för nålar och jag hade förvandlats till nåt förhistoriskt vilddjur så det gick heller inte att resonera med mej till att ta epidural..
Besökte förlossningen under andra graviditeten, livrädd för smärtan o det okontrollerbara vilddjuret i mej, fick aurorasamtal, mina särskilda önskemål skrevs i journalen inför förlossnning mm. Mycket bra! Alla var MYCKET tillmötesgående under andra förlossningen, jag lärde mej gasen och tog epiduralen!!

Lite bristningar på magen med första, blev klippt ordentligt med första o syddes ihop länge med ett ärr som gick ut på ena skinkan..!
Några bristningar till på magen med andra, tror de kom när vi var på förlossningen för jag hade inte sett några nya innan. Blev sydd med nåt stygn där det spruckit i det gamla ärret, annars hel o känns nu som innan båda barnen.
Hade fruktansvärda eftervärkar med andra, jag kved o spydde av smärtan. Annars återhämtade jag mej som efter den första tror jag, kan inte komma på nåt särskilt iaf.

Jag trodde att det skulle gå jättefort med andra då det gick ganska fort med första, men värkarna stannade av och jag o sambon rännde runt i korridorerna hela dagen för att få igång det men icke... Beslut togs om att förlossningen skulle avstannas över natten (kl 21) o jag skulle sättas igång morgonen efter men kl 20 var jag äntligen i förlossning (3-4cm) och öppnade mej hela vägen på 1 timme, så det blev en kvällsförlossning trots allt :)

Andra förlossningen var så mycket bättre, jag var förberedd o tydlig med mina önskemål, bm o sköterskor var tydligare o pratade aldrig över huvudet på mej. Första var ohyggligt smärtsam, skrämmande o traumatisk trots att jag inte alls var rädd innan eller så.

Ganska lätt har jag för mej att det gick, det svåra var att det blev väldigt omtumlande för storebror att få en lillebror och han levde rövare, trotsade och tvärnintade o backade i delar av utvecklingen. Det var påfrestande och jättejobbigt de första 4-5 månaderna men sedan började det reda upp sej mer o mer :) Den yngsta är 9 månadre nu.

Jag har fött två barn. Först en pojk nu 3 år och en flicka nu 8 mån.

Båda startade med värkar. Med sonen gick vattnet på förlossningen när jag fick första krystvärken. Med dottern gick det aldrig något vatten utan hon kom ut med "segerhuva" (alla hinnorna på huvudet).

Ja samma med båda. Tog ett bad och sen var det dags för lustgas. Med sonen tyckte jag lustgasen var värdelös, men andra gången tyckte jag den var jättebra. Konstigt att man kan uppleva det så olika.

Likadant här också med båda barnen. Inga som helst bristningar på magen men jag sprack lite grann med båda (kanske något mer med första). Men det var inte så farligt.

Jag har återhämtat mig jättebra efter förlossningarna. Nu andra gången kände jag av fogarna lite under graviditeten och jag känner fortfarande av dem när jag gör något fysikst (tex kör fyllda skottkärror eller joggar osv). Men fogarna är jag ganska övertygad om att det beror på att jag fortfarande ibland bär på 3 åringen som väger 18 kg.

Räknat från första känningen gick den på halva tiden, men eftersom jag var så nojig att jag inte skulle hinna in till förlossningen andra gången åkte jag in ganska tidigt och därför var jag därinne ungefär lika lång tid båda gångerna, vilket var 5 timmar. Med ettan var jag öppen 6 cm när jag kom in och med tvåan var jag öppen 4 cm när jag kom in, men med tvåan ville de skicka hem mig igen. Som tur var fick jag stanna för snart satte det igång ordentligt.

Jag har haft två jättebra förlossningar. Visst har det gjort fruktansvärt ont, men ingenting jag inte har kunnat hantera. Mina förlossningar var aldrig så långdragna och jag blev därför inte så utmattad som man hör att många blir. Jag kan nog säga att andra förlossningen var ändå något bättre eftersom den gick ytterligare något snabbare och framförallt att jag varit med om det innan var en jättetrygghet. Man visste liksom vilka faser man skulle igenom. När krystvärkarna satte igång tänkte jag hela tiden att -snart är det över, snart är det över, snart är det över...

Det har gått jättebra! Storebror har varit jätteduktig och förstående mot lillasyster. Visst har hon (och jag) fått en och annan leksak kastad på sig när han varit less men i det stora hela är han underbar med sin lillasyster.

Det har inte varit hälften så jobbigt att få barn nr 2 som det var att få nr 1. Man har liksom redan rutinerna och vet hur man sköter en bebis. Man går heller inte och oroar sig på samma sätt om allting som man gjorde med ettan. För mig var det oerhört jobbigt att gå från att ha all tid för mig själv och när sonen kom fick jag ingen som helst egentid. Nu är jag så van att knappt ha någon tid för mig själv så för mig är det inte det minsta jobbigt att ha ett barn till att ta hand om. Det är nästan tvärt om när den lilla blivit några månader. Då blir ju småsyskonet roat av storasyskonet vilket underlättar :)

Startade på precis samma sätt med vattenavgång hemma, tog någon timme innan värkarna (oregelbundna) kom. Har sedan läst att det inte är helt vanligt att förlossningen startar med att vattnet går men så är det tydligt för mig.

Förra förlossningen (duplex) slutade i akutsnitt p.g.a. värksvaghet efter att ha legat 10 cm öppen för länge, hade ingen bedövning då. Nu tog jag epidural när jag var öppen 8 cm då jag blev hotad med snitt då de de tyckte att jag inte öppnade mig snabbt nog längre. Med epiduralen orkade jag stå upp ännu mer.

* Bristningar (ja både på magen och i underlivet), mer eller mindre?

Inga bristningar första graviditeten och inte heller vid den andra.
Fick dock en liten slitning som inte behövdes sy vid förlossningen (tack barnmorskan:love: som coachade så bra!). Men sedan fastnade moderkakan så den fick "opereras" ut och då passade läkaren på att sätta ett stygn ändå.

Mycket snabbare vid andra förlossningen! Hade jag inte förlorat så mycket blod p.g.a. moderkakseländet hade jag återhämtat mig ännu snabbare.

Andra förlossningen tog längre tid än första.

Öppningsskedet mer plågsamt vid andra förlossningen trots att jag var mer rörlig. Krystningen gick kanon och då kände jag ingen direkt smärta förutom då det började brännas lite kring slidmynningen de sista krystningarna.

Det gick någorlunda snabbt att få det att fungera med 3 barn, främst beroende på att de äldre barnen är så samarbetsvilliga.Det var mest det ständiga bröstmjölksläckandet som var värst och att jag hade så lite järn i kroppen. Sambon roddade det mesta här hemma tills jag, brösten och bebin fungerade.

På exakt samma sätt, vattenavgång och ca 1 timme senare började värkarna.
Tog lustgas med första och tyckte det funkade asbra, nu testade jag det andra ggr och det hjälpte ju inte alls. Så jag vet inte, kanske gasen inte funka 1a ggr heller men jag vart så adrenalinkickad?
Kom nog några till på magen, inga bristningar andra gången heller.
Långsammare, hann inte ladda med en 12h sömn som före första förlossningen, hade bara sovit 1 timme inför 2a! Men efter någon timme sen på bb när jag fått ta igen nattsömnen jag missa så var de som vanligt igen.
Tycker underlivet återhämtade sig typ så fort bebis var ute, och livmodern drog ihop sig mkt fortare och det gjorde riktigt ont!

Japp, 20 min snabbare var 2an.
De var väldigt lika, men 2a ggr åkte vi direkt, jag visste vad som skulle hända och fick "äntligen vara med". När första barnet föddes var jag öppen 8cm när vi kom in. Sen gick allt jättefort och fast jag inte var drogad har jag minnesluckor. Andra gången var jag helt med på vad som hände och skulle häna och de var så häftigt. Jag klarade mig utan smärtstillande och mäktigast av allt tog jag emot dottern när hon kom ut och kände direkt starka känslor för henne. Hon var min, ingen BM som skulle få tjuva henne! Första var det ju BM som tog emot och la upp sonen. Då vågade jag inte ens känna på hans huvud.
Tycker mer att andra barnet fått åka med rutinerna för första barnet. Väldigt mkt enklare allting, bebis har bara fått hänga på.

Inte exakt samma. Första vattenavgång sedan värkar, andra slempropp, värkar och vattenavgång i slutskedet.

Samma, ingen smärtlindring någon gång.

Samma i princip, andra gången sprack jag upp i några av de gamla ärren, men inte alla. Så lite mindre sydd andra gången.

Mycket snabbare andra gången. Var mig själv inom 30 minuter efter förlossningen, inte ont någonstans andra gången. Första gången var jag åtminstone rejält uppsvälld i underlivet.

Ja, första gick snabbt, andra supersnabbt, den andra är född efter tre rejäla värkar bara, hann vara på förlossningen en halvtimme ungefär. 4h första gången, 1 timme andra, räknat från när jag fick regelbundna värkar.

Mycket mindre smärtsam, tror det beror på att jag visste mer av vad jag skulle förvänta mig för typ av smärta och hanterade den otroligt bra med andra. Sen att förlossningen var så kort med andra gjorde väl sitt till.

Kom direkt in i rutinerna, mycket snabbare än med första.

Med My startade det hela med att slemproppen lossnade under tre dagar. Fjärde dagen började med att lite vatten gick, jag åkte in på kontroll och då såg man att jag hade regelbundna värkar (som jag knappt kände) men kunde inte konstatera vattenavgång. Efter ett par timmar då värkarna succesivt blivit lite tydligare och efter en timmes promenad gick vattnet. Efter det tog det 13,5 timme (varav krystning i 1,5 timme), (fick värkstimulerande dropp efter ett tag då jag inte öppnade mig mer efter 8 cm) och sen var My ute.

Med Maja hade jag värkar natten mellan mån och tis (till lunch på tis ungefär) med 10 min mellanrum. De avtog sedan och under tis och ons kom bara några stycken. Kl 19 på onsdag kväll satte det igång igen och framåt 05 tiden på torsdag morgon var det 5 min mellan värkarna och vi åkte in (de var rätt starka då). Jag var då öppen 3 cm... Sen hade jag värkar hela tiden, vid 7 cm slutade jag öppna mig trots kraftiga värkar. När de tillslut tog hål på hinnorna och vattnet gick tog det 25 min så var Maja ute.

Jag hade lustgas med båda, men andades mycket, mycket mer med My. Kom på mig själv med att glömma andas lustgas med Maja, jag var så fokuserad på värkarna och hade mycket bättre kontroll över mig själv. Jag fick dessutom mycket mer hjälp av BM att slappna av än med My, och hon hjälpte också till att trycka på olika punkter under värkarna som hjälpte mig jätte mycket!

Med My fick jag några ytliga bristningar på magen efter förlossningen, några nya med Maja, men alla är så ytliga (ljusa) så de syns knappt.

Med My fick jag sy några stygn i underlivet, Med Maja behövdes ingenting sy. BM sa att det var en pyttepytte rispa bara som inte behövde sys.

Betydligt snabbare! Med My var jag alldeles vimmelkantig efter lång krystning. Jag var yr och kallsvettig. Fick det rätt jobbigt när mjölken rann till, svimmade i duschen efter två veckor och mådde riktigt räligt.

Med Maja var jag på benen direkt. När vi kom hem var hon inte ens ett dygn och jag började städa huset och for omkring som en galning här hemma. Vi var ute på promenad dagen efter och jag har verkligen mått prima! Inga problem när mjölken rann till heller, blödde nästan ingenting och avslaget tog slut efter tre veckor (fem veckor med My).

Nej, andra tog ju egentligen dubbelt så lång tid, men var betydligt enklare ändå eftersom det där sista jobbiga gick så fort.

Smärtan var väl densamma egentligen, men eftersom det gick fortare på slutet med Maja kändes det inte alls lika jobbigt. Dessutom kunde jag kontrollera mig själv under värkarna på ett helt annat sätt än med My, så i det stora hela upplever jag det som en bättre förlossning.

Jag tycker att det har gått väldigt mycket enklare än vad jag hade trott! Allt bara flyter på =)

Regelbundna värkar direkt och bara att åka in. Samma med båda barnen.

Hann inte med någon andra gången. Födde direkt.

Inget, någon av gångerna

Samma

Tog knappt halva tiden andra gången

Mindre smärtsam. Eller... samma kanske...

Omedelbums :)

vattnet gick precis som med nr1

samma smärtlindring, vilket var lustgas...

första gången 2 stygn, andra gången 8 stygn

MKT snabbare

första förlossningen 39H från vattenavgång till bebis var ute
andra förlossningen 12H -""-

lika smärtsam men mer uthärdlig och mindre nervositet då man visste ungefär vad som komma skall.

innan amningen kommit igång ordentligt var det j**** rörigt men nu, går det jättebra, jag hade turen att tajma in det precis i samband med makens semester så allt löste sig på bästa sätt:)

det kommer gå jättebra ska du se:)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 604
Senast: ako
·
Gravid - 1år Nu är jag så in i h***vete less så jag vet inte var jag ska ta vägen!! Är gravid med vårt 3:e barn och har nu gått över 10...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Gravid - 1år Den 28 februari föddes min dotter! :) 14 dagar för tidigt. Fick så ont i magen vid 04 och gick på toa, hade sån ihållande smärta...
Svar
8
· Visningar
1 571
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka