Sv: Hur gick förlossning nr 2?
* Hur startade era förlossningar? På samma sätt? Gick vattnet? Värkar? Eller?
Båda startade med vattenavgång vid samma tid på natten, den första vid 2-tiden, den andra vid 1-tiden. Första gången 24 dgr före bf och andra gången 28 dgr före bf. Med första kände jag ingenting men med andra kände jag svaga sammandragningar. Tog det lugnt och var på förlossningen vid 5-tiden på morgonen med båda. (eftersom båda var en månad tidiga så fick åkte vi in direkt)
* Smärtlindring? Samma som med första?
Ingen lindring alls med första, fattade inte hur jag skulle använda gasen o var paniskt livrädd för nålar och jag hade förvandlats till nåt förhistoriskt vilddjur så det gick heller inte att resonera med mej till att ta epidural..
Besökte förlossningen under andra graviditeten, livrädd för smärtan o det okontrollerbara vilddjuret i mej, fick aurorasamtal, mina särskilda önskemål skrevs i journalen inför förlossnning mm. Mycket bra! Alla var MYCKET tillmötesgående under andra förlossningen, jag lärde mej gasen och tog epiduralen!!
* Brisningar (ja både på magen och i underlivet), mer eller mindre?
Lite bristningar på magen med första, blev klippt ordentligt med första o syddes ihop länge med ett ärr som gick ut på ena skinkan..!
Några bristningar till på magen med andra, tror de kom när vi var på förlossningen för jag hade inte sett några nya innan. Blev sydd med nåt stygn där det spruckit i det gamla ärret, annars hel o känns nu som innan båda barnen.
* Återhämtningen efteråt? Gick den snabbare eller långsammare?
Hade fruktansvärda eftervärkar med andra, jag kved o spydde av smärtan. Annars återhämtade jag mej som efter den första tror jag, kan inte komma på nåt särskilt iaf.
* Gick själva förlossningen snabbare?
Jag trodde att det skulle gå jättefort med andra då det gick ganska fort med första, men värkarna stannade av och jag o sambon rännde runt i korridorerna hela dagen för att få igång det men icke... Beslut togs om att förlossningen skulle avstannas över natten (kl 21) o jag skulle sättas igång morgonen efter men kl 20 var jag äntligen i förlossning (3-4cm) och öppnade mej hela vägen på 1 timme, så det blev en kvällsförlossning trots allt
* Hur upplevde ni förlossningen? Mer eller mindre smärtsam än första?
Andra förlossningen var så mycket bättre, jag var förberedd o tydlig med mina önskemål, bm o sköterskor var tydligare o pratade aldrig över huvudet på mej. Första var ohyggligt smärtsam, skrämmande o traumatisk trots att jag inte alls var rädd innan eller så.
* Hur var tiden efteråt? Kom man snabbt in i rutinerna med 2 barn?
Ganska lätt har jag för mej att det gick, det svåra var att det blev väldigt omtumlande för storebror att få en lillebror och han levde rövare, trotsade och tvärnintade o backade i delar av utvecklingen. Det var påfrestande och jättejobbigt de första 4-5 månaderna men sedan började det reda upp sej mer o mer
Den yngsta är 9 månadre nu.