hur gick detta till?????

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

blindabelinda

jag är gravid..
nu är jag i åttonde veckan ungefär..
kära någon..

jaja, lite goda råd tack!
vad behöver jag tänka på?
vad bör jag börja titta på nu?
vad gjorde ni för "misstag" som förstaföderskor?
 
Sv: hur gick detta till?????

Du behöver tänka på att ta det lugnt och du stressar mycket! Troligtvis kommer du att bli otroligt trött några veckor framöver, inte alla som blir illamående men de flesta blir väldigt trötta den första tiden.

Sluta röka/snusa om du håller på med sånt. Avstå helst helt och hållet från alkohol. Om du inte gjort det innan är det hög tid att börja ta extra Folsyra! Ett viktigt vitamin för fostrets utveckling.

Ät bra och regelbundet, men inte för två. Eg behöver man bara typ en ostmacka mer per dag för att täcka det extra behovet. Försök att dra ner på tomma kalorier i alla fall, typ läsk-godis-kakor-etc. Gör så gott du kan utan att försaka allt för mycket!

Rör gärna på dig, man orkar inte riktigt lika mycket som gravid och blir mindre stabil i lederna. Promenader är jättebra, gärna minst 30 min/dag. Men ibland är bättre än aldrig!

Jag kan rekommendera Familjeliv, där hittar du nog allt du behöver veta och undrar över: www.familjeliv.se

Och sist men inte minst: GRATTIS!!!
 
Sv: hur gick detta till?????

blindabelinda skrev:
vad gjorde ni för "misstag" som förstaföderskor?
Jag missade att glädja mig över barnet som jag skulle få.
Men det tog jag igen genom att skaffa 2 barn till.
 
Sv: hur gick detta till?????

jag har mått illa i ca tre veckors tid, spytt till och från..
men det verkar ha blivit lite bättre nu, däremot känner jag mig otroligt trött som du beskriver, innan kunde jag sitta vaken hur länge som helst, nu somnar jag mitt under något jättespännande program..

röka/snusa gör jag inte och har aldrig gjort, jag är duktig minsan! :rofl:

Folsyra? var köper man det? är de i tablettform eller flytande eller vad?

tack så mycket för tipsen, jag behöver dom!:bow:
 
Sv: hur gick detta till?????

hmm.. de har du nog rätt i.. jag känner mig inte direkt lycklig..
absolut inte ledsen heller, men känns mest.. tjaa..
jag vet inte riktigt hur man ska beskriva det..
barnets far däremot är otroligt glad och planerar en massa hela tiden!
 
Sv: hur gick detta till?????

Folsyra kan man köpa i tablettform på apoteket.

Finns även vissa kosttillskott som är flytande som innehåller bla folsyra. Jag äter Mivitotal som innehåller en mängd olika vitaminer och mineraler samt folsyra. Mivitotalen tar jag för dåligt imunförsvar och dock inte för graviditet.

Folsyra finns även i vissa livsmedel, dock bör man komplettera med extra ändå.
 
Sv: hur gick detta till?????

Grattis!

Jag är själv gravid i 6e veckan nu och jag är mest arg på mig själv att jag inte längtar mer efter mitt barn som finns i magen. Jag längtade och planerade innan jag blev gravid och så blev jag gravid och ser bara problem i min framtid....... Självklart hoppas jag detta går över. annars är jag bara trött som tecken inget illamående än iallafall!

Lycka till!
 
Sv: hur gick detta till?????

okok, men då kanske jag borde köpa mivitotal då?
om det innehåller mer nyttigheter så att säga?
vad köper du för förpackning? och vad kostar en förpackning?
 
Sv: hur gick detta till?????

tack så mycket!
vi får väl se, du kanske snart får påhälsning av storken?
 
Sv: hur gick detta till?????

hmm.. de kanske är så helt enkelt att det inte så lätt att vara totalt överlycklig, det blir liksom verklighet helt plötsligt..
har pratat med lite olika personer, och dom flesta säger att man måste växa in i rollen så att säga..

grattis och lycka till!!!
 
Sv: hur gick detta till?????

Det kan vara en ganska stor chock och likaså omställning när man får reda på att man är gravid. Det tog ganska lång tid för mig att öht förstå att jag hade en riktig bebis i magen! Chocken satt i några veckor. Nu är jag i v 31 (går in i v 32 imorgon) och jag kan fortfarande glömma bort att jag är gravid ibland. Var nog inte heller jätteglad i början, mest chockad som sagt och tankarna for hit och dit om hur man skulle klara det etc. Men samtidigt var jag helt på det klara med att jag skulle behålla barnet! Det var liksom inget annat alternativ med på kartan. För mig kom glädjen och lyckan allteftersom jag förstod att det var på riktigt!

Jag tycker man ska ta sig tid att njuta av varje dag och bli lite egoistisk och sätta sig själv och magen före alla måsten och andras krav/önskemål på en.

Jag har sluppit de värsta känslostormarna, väntar fortfarande på det där med att börja gråta för ingenting *skratt* Men en sak är säker, men blir känsligare när man är gravid. Och det är både på gott och ont.

Folsyra i tablettform har funkat bra för mig, finns jättebra på apoteket, man tar en tablett/dag (400 mikrogram). Den blir ju inte gammal i burken, vet inte hur hållbart det flytande är. Det brukar vara väldigt olika halter av folsyra i multivitaminpreparaten. Jag tar Mitt Val Kvinna (apoteket det med) och den innehåller faktiskt 600 mikrogram såg jag nu.

Hmm, om du dricker mjölk så kan jag rekommendera att öka intaget redan nu! Man behöver rätt mycket extra kalcium som gravid. De enda riktiga "cravings" jag har haft/har är faktiskt mjölk och nötkött. Sen har vissa andra matvaror kommit och gott periodvis (några veckor) som tex kalvsylta på mackor, sen leverpastej. Just nu är det färsk pressad citron i vattnet som gäller. Ett tag var jag sugen på kolabönor, men det gick också över efter ett par veckor. Däremot kan jag inte äta ägg längre! Har alltid ätit mycket ägg, nu kan jag inte ens känna lukten av dem utan att bli äcklad. Mycket lustigt som händer med en när man är gravid!

Min trötthet gick över nån gång runt v 11-12 har jag för mig. Sen var jag som vanligt igen. Lyssna på kroppen och pressa inte dig. Lycka till!
 
Sv: hur gick detta till?????

Vi försökte i fyra år innan jag till slut blev gravid genom IVF. Trots all längtan och allt kämpande och behandlingar undrade jag verkligen om det var detta jag ville i början av graviditeten. Så det är nog inte ovanligt, även om man vill och har längtat så kan man ju inte sätta sig in i sitsen förrän man är där. Allt är ju så nytt och det är ju en enormt stor omställning. När jag väl insett att jag var gravid och hade gjort vul (i v.9) så var det helt underbart. Jag fullkomligt älskade att vara gravid. :love:
 
Sv: hur gick detta till?????

ja, mjölk dricker jag ganska mycket, men det är inte riktigt bra för magen då jag är lite känslig för mjölk.. men konstigt nog så har magen hållt sig i trimm även om jag druckit hur mycket som helst den sista tiden...
det enda som jag varit riktigt sugen på är nyponsoppa, dricker nog en liter om dagen! osötad så den är lite syrlig i smaken, det är mumma!!!
 
Sv: hur gick detta till?????

Just nu är det färsk pressad citron i vattnet som gäller.

:rofl: Samma här. Jag har hällt i mig mängder med citronvatten senaste veckan.

Annars växlar det friskt vad jag vill ha. Fast griskött vill jag verkligen inte ha. Och det har suttit i hela tiden.

Fast jag tycker det är svårast att komma ihåg att jag är gravid nu. Jag har gått upp rätt lite och börjar må bra igen. Men det kommer väl när magen blir ännu större.
 
Sv: hur gick detta till?????

Warmia skrev:
Grattis!

Jag är själv gravid i 6e veckan nu och jag är mest arg på mig själv att jag inte längtar mer efter mitt barn som finns i magen. Jag längtade och planerade innan jag blev gravid och så blev jag gravid och ser bara problem i min framtid....... Självklart hoppas jag detta går över. annars är jag bara trött som tecken inget illamående än iallafall!

Lycka till!

det där kunde lika gärna varit jag som skrev ju!!! det är exakt likadant för mej! gu' vad skönt at jag inte är ensam om den känslan att bara se problem! pust...
det jag känner är att hästarna är mitt allt, klarar ju inte en dag utan att vara istallet i timtal/dag och rida och rida! tänk om jag inte kan, inte hinner sen....suck...
men jag är ju ändå glad fast det käns ju inte verkligt än....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Takire
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
5
· Visningar
437
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp