Hur ger man medicin som hästen inte gillar?

fia0

Trådstartare
Min Gneisti har ordinerats Fenylbutazon för hälta. Problemet är bara att han inte gillar smaken och efter 5 dagar vill han inte äta mer. Kan någon hjälpa mig med tips på hur jag ska få honom äta medicinen?:confused:

Sv: Hur ger man medicin som hästen inte gillar?

Blandar ut med sirap?

Blanda så att du kan ge det med en spruta (utan nål) direkt i munnen. Som avmaskning.

Låter spännande, jag ska pröva!

Blanda med lite äpplemos eller fil och ge i en urdiskad avmaskningsspruta. :)

Nu har jag testat med äppelmos i spruta. Det gick jättebra att spruta in i mungipan - men det kom genast ut igen...:(

Blanda med vatten som någon skrev, spruta in det i mungipan och håll sedan upp huvudet på hästen så han får stå och gegga med det en stund då brukar endel rinna ner i halsen..

Muddson

När min häst fick penicillin i pulverform blandade jag ut det med rivna morötter och vetekli (plus vatten naturligvis). Han älskade det, stod och väntade varje kväll på "pencillinbunken".:)

Om du blandar och sprutar in det i munnen är det viktigt att du håller upp huvudet en stund, så som man gör efter avmaskning. Då brukar de flesta hästar svälja ner sörjan.

Testa annars att blöta upp krafft till en härlig geggamojja och blanda medecinen däri, det brukar gå ner... Vi kom till slut på med en häst som inte fick äta vare sig socker eller stärkelse (bara hö och pyttelite betfor och morötter) att man även kan hälla det över höet ;) funkade faktiskt. Mina erfarenheter är dock att det verkar som att det börjar smaka/lukta när det blir blött, så försök att inte blanda i det förrän i allra sista stund...

Jag rev också morötter och gav min häst när det behövdes.
Henne gick det inte att spruta då hon tyckte det smakade för illa och började kasta sig när man försökte.Men rivna morötter det var grejjen det :)

Lycka till

På mitt butta står det att det inte ska ges i samband med hö?

Hur eller hur så gröpte jag ur ett äpple och hällde i pulvret, sen stängde jag hålet met lite av det mosade jag hade gröpt ur.
Funkade ganska bra om man gav först en bit äpple utan butta...

såg itne ifall någon skrivit detta, men betfor brukar fungera super bra! sött & gott. ;)

Jag brukade göra en blandning av socker och mosade äppel till min häst. Detta funkade utmärkt :d lycka till!

Allra enklast tycker jag är att blanda ut med lite äppeljuice och ge direkt i munnen med spruta. Väldigt svårt för hästen att spotta ut jämfört med foder, eller sirap eller liknade.

Och min är ändå en jäkel att ge butta, detta är nästan det enda som funkar..

Håll i tungan och spruta sakta.. och så kan du ge en buttafri spruta efteråt.

Det enda sättet att få i min busa medecin är att blanda det med kletigt linfröpellets, det är det bästa hon vet. Fullkomligt anfaller krubban när hon får linfrö! :p Den andra bara glor som om hon var knäpp, Sånt kan man ju inte äta!:eek:

jag blandar i en avmaskningsspruta med lite vatten och sprutar sen in fort i munnen...se till så det blir så likt en pasta som möjligt därefter håller jag huvudet högt...Man kan även massera strupen under ganaschen precis...då har de inte så mycket val än att svälja.Mvh/Ida

På mitt butta står det att det inte ska ges i samband med hö?

Hur eller hur så gröpte jag ur ett äpple och hällde i pulvret, sen stängde jag hålet met lite av det mosade jag hade gröpt ur.
Funkade ganska bra om man gav först en bit äpple utan butta...

Där ser man :crazy: men det kändes iaf bättre än alternativet att hon inte åt det alls :(

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar