Hur ger man det?

F

Fladde

Ska ge min häst lugnade vid ridning då hon ska sättas igång efter skadda.

Undrar kan man ge det med morötter och sån eller vad ska man ge det i?
Förstår inte Franska som står på bburken;)

Sv: Hur ger man det?

är det plegasil eller vad är det för lugnande??

Eftersom det står på franska antar jag att det är Tranquil vet du har fått. Jag har gett min häst det i LITE betfor. Det är bättre att ge lite så att man kan lägga på lite till ifall dom inte äter upp. Hästen får inte äta hö på ca 15 min eller att dom är mätta för då tas inte medlet upp lika lätt. Ska helst stå så lungt som möjligt i 1/2 timme till 45 min så att det hinner verka. Är det stökigt runt omkring så funkar det inte lika bra. Doseringen beror oftast inte på storlek på häst utan hur dom reagerar på det. Min häst får 1 skopa lugna dagar och om det blåser eller något stressigt kommer att hända får hon två. (Inte varje dag givetvis, utan när jag ska använda det) Hittils har jag inte gett henne tre mått som ordinerat(stor madam på 168 cm, 626 kg sist jag kollade)

Det är ungefär som Plegg va ? Tycker jag känner igen din beskrivning hur man ger osv. När jag gav min fd pålle lugnande, i detta fall Plegg inför skoning...så släkte jag ned i stallet så bara någon enstaka lampa var tänd...det blev mycket rogivande och medlet tog bra. Någon gång så råkade det vara spring i stallet, och då hade medlet tvärtemot verkan....Hon fick dubbeldos, men var så uppstressad så det tog nada...Snarare verkade det som en adrenalinkick :-(....Jag gav också detta i betfor. Gjorde missen en gång att ge mycket betfor...vilket hon inte åt upp...sedan lärde jag mig att ge liiite...så man var säker på att allt åts upp.

Jag ger min häst det utan ngt annat. Men hon är ju lite knäpp!! Hon äter Fenadyn och maskmedel frivilligt oxå! Prova med kraftfoder eller äpple. Det är ju bara att testa. Tror inte det smakar så mycket.

Kanonbra!! Jag brukar skoja om att min häst är nog ponny.....I alla fall hjärnan. Hon tycker själv att hon står på svältkost och snart har tynat bort!! (12 kg hö + 2 kg morötter och lite pellets) Tyvärr står hon pga gaffelbensskada sen i mars och kommer inte igång förrän till våren. Vetranquil (hette det visst) har hjälpt jättemycket när jag ska ut o gå blåsiga dagar. Lycka till!!

Min har varit skaddad i 4 veckor mn ska sättas igång och då hon var mr i luften än på marken har vi börjat ge henne lugnade innan våra skrittturer

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
464
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka