hur ge kli?

Countrystyle

Trådstartare
Hej, jag har en äldre häst som börjar få lite glest mellan tänderna och han har tappat en del hull, inte så att han är direkt mager, men han kunde gott vara lite rundare. Jag har därför köpt hem vetekli, men har aldrig fodrat med det tidigare så jag undrar: Hur gör man? -räcker det att blötlägga kliet i kallvatten ihop med betforen och övrigt foder eller måste det kokas först?

Jag hade tänkt ge kliet som tillskott till den övriga foderstaten bestående av dinkelvete,havre, betfor, rapsolja, lite soja, vitaminer, mineraler och salt, förutom bra hö förstås.

Hur mycket kli kan jag börja ge honom? Han är 24 är, halvblod, ca 1.60 hög, rids rätt normalt en halv timme till en timme om dagen,får nu 4 dl betfor,12 dl dinkelvete och 12 dl havre om dagen, förutom 1 dl rapsolja och 2 msk soja.

Jag ska låta en hästtandläkare se över hans tänder också, för säkerhets skull, det var ett år sedan sist.

MvH Countrystyle.

Sv: hur ge kli?

Vetekli är ingen hit för den åldrande hästen. Det är svårsmält och svårtuggat. Är du ute efter proteinerna är soja och pelleterad lusern mer lättsmält, är det energitillskott den behöver är betfor utmärkt. HH

Jag ger min gammling kli, men det är inte för näringens skuld, men för att det är bra att blanda vitaminer och tillskott i, och så tycker han det är jättegott. Herrn skulle bli mkt grinig om han inte fick sin "gröt".
Bara att blanda med vatten, på vintern använder jag varmt vatten.

Men jag tycker att du ska välja ett müsli-foder för gammla hästar istället för att ge havre++, har kommit en hel del såna på marknaden nå. Min gammling får Eggersman Vital/Senior. Det är särskilt framtagit för gammla hästar!

Ok, jag får kika runt lite på marknaden då. Dinkel har han svarat bra på och han blir lagom pigg av havre.Jag ska låta tandläkaren se över hans tänder innan jag ändrar mer på maten, för min gamling är normalt sett väldigt lättfödd, såvida han nu inte fått ämnesomsättningsändringar pga åldern.

/Countrystyle

Mitt halvblodssto är 20 år och hon äter kli för fulla muggar, rör ner det i betforn. Hur mycket beror ju på värdena på höet osv. hur mycket jag behöver ge. Men just nu får hon ca ½ liter.

HelenaHandberg skrev:
Vetekli är ingen hit för den åldrande hästen. Det är svårsmält och svårtuggat. Är du ute efter proteinerna är soja och pelleterad lusern mer lättsmält, är det energitillskott den behöver är betfor utmärkt. HH

Svårtuggat?

Det tycker inte min gamling.. han älskar sitt kli och slafsar glatt i sig det varje kväll..

Han har dessutom slagit ut en tand så han har glugg och trots det så kan han äta allt utan bekymmer.

Ska väl tillägga att innan jag gav kli så hade han kolik väldigt ofta, nu med 5 år av kli på kvällen så har han vart helt besvärsfri..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 013
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar