hur ge foderkalk?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lkn02001
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 415
L

lkn02001

Hej!

Jag ger inte min häst kraftfoder eller betfor eller liknande, hon får pelleterad miner blå och hö/hösilage/gräs. Nu har jag räknat lite och behöver ge henne tillskott av kalcium, frågan är hur jag ska ge henne det. I höst kan jag strö över höet, men i dagsläget är hon på bete. Läste om någon som hade hittat en liten krubba och hällt i där så att hästen kan äta när den vill - men gör den verkligen det? Finns det andra tips och förslag?

Sv: hur ge foderkalk?

Om ni inte har kalkfattiga jordar får hon mest troligt i sig behovet av kalk på betet. Mineraler anpassade för betesgång brukar ha en sänkt halt av Ca och ökat av P, då många svenska jordar ligger högt i kalk.

Sen, strör du kalk på höet tvivlar jag tyvärr på hästen får i sig det, det är som mjöl. Har du kikat på t ex miner röd? Lättast för dig är ju hitta ett mineralfoder som täcker även kalkbehovet.

Som Alexandra sa, du kanske kan lösa det genom att byta ut Miner Blå mot Miner Röd. Miner Röd har Ca/P kvoten 6,5 jämfört med 4,0 för Miner Blå.

Jag har fri tillgång på foderkalk till mina, har det i en krubba i ligghallen och alla tre tanterna äter av det, det syns runt deras munnar!;)

tänker nog mest egentligen inför hösten. läste att så länge P behovet är täckt kan kvoten vara hur för hög utan att det är något problem. Hästen har dåliga hovar och läste även att brist på kalk minskar upptaget av mineraler. Därför tänkte jag att det inte kan skada att erbjuda henne mer kalk.

Finns det några krubbor mer som flera fack i?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 872
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka