Hur ge alger till bronkithäst?!!!

Werze

Trådstartare
Någon med tips? Jag har en vanligtvis MYCKET matglad valack, men när jag försöker ge honom alger matvägrar han (nästan). Jag får inte tag på melass, tydligen har granngården slutat saluföra detta...tror annars det skulle kunna funka. Nu kokar jag en omgång till av carragenet och har haft i en halv påse socker...men någon annan med tips om hur man kan lura i sin häst den äckliga gelén?:confused: Jag måste göra något nu, för han hostar och har slem i luftrören som inte vill komma upp. Vill gärna ge honom algerna eftersom jag nu har dem hemma.

Har sökt på bronkittrådar här i forumet, men de är så många!

Någon, snälla!?:bow:

Sv: Hur ge alger till bronkithäst?!!!

Någon med tips? Jag har en vanligtvis MYCKET matglad valack, men när jag försöker ge honom alger matvägrar han (nästan). Jag får inte tag på melass, tydligen har granngården slutat saluföra detta...tror annars det skulle kunna funka. Nu kokar jag en omgång till av carragenet och har haft i en halv påse socker...men någon annan med tips om hur man kan lura i sin häst den äckliga gelén?:confused: Jag måste göra något nu, för han hostar och har slem i luftrören som inte vill komma upp. Vill gärna ge honom algerna eftersom jag nu har dem hemma.

hästar är gjorda för att äta gräs, de är normalt inte särskilt intresserade av att pröva nya saker om det inte är absolut nödvändigt (dvs ingen annan mat finns att tillgå). Hur skulle algerna hjälpa till att få upp slemmet från luftrören? Nej, vill han inte ha så vill han inte, skulle inte tvinga honom heller.

Tack för ditt svar, men vem kan tvinga en häst till något?! Jag undanber mig denna typen av svar!:mad: Läsa på om alger får du göra själv, men för att svara på ditt påstående om hur alger skulle kunna hjälpa honom med slemmet; många har haft god effekt av dessa och jag är villig att prova allt (nästan) för att hästen ska må bra. Han är inte i det stadiet ännu att han behöver medicinera, har diskuterat med veterinär och fått rådet att avvakta ett tag nu i början eftersom han har en känd bronkit och symtomen är lindriga.

Suck.:grin:

Vad jag vet är alger inte lämpligt att ge hästar

Är tanken att algerna ska få bort slemmet? Kan du i så fall beskriva på vilket sätt? Alger är annars inte optimalt att ge en häst då det innehåller mycket jod och kan äventyra sköldkörteln i värsta fall. Som mineraltillskott är det heller inge bra eftersom det faktiskt inte innehåller så fasligt mycket mineraler. Försök istället att minska alla riskfaktorer som gör att bronkitsymptomen får kraft. Alltså sörj för väl ventilerat stall, mycket utomhusvistelse och vattna hö och kraftfoder så att inget damm kommer ner i lungorna. Välj också ett underlag i boxen som inte dammar. Ofta blir ju bronkithästar bättre på bete, det är ofta ganska tydligt att det är inomhusmiljön eller fodret som är problemet. Stall är ju tyvärr ofta inte utformat för hästarna, utan för att vi människor ska tycka de är mysiga..

Hoppas han blir bättre!

Jag vet - har nämligen gett Carragen till en ponny med bronikt för några år sedan. Fungerar alldeles ypperligt, nästan som ett mirakelmedel, ponnyn gick medelsvår fälttävlan efter detta.

Men till din fråga - du får skola in Carragenet mycket långsamt med små givor och gradvis öka när hästen vant sig. Men visst, var allt kraftfoder kvar i krubban på morgonen de första dagarna, men som sagt, envishet och små givor i gott om betfor med havre så gick det till slut.

Lycka till med din häst!

PS. Var inte populär hemma i köket när detta skulle kokas - vilken stank...... tur det var på vintern så det kunde förvaras i stallet i stället för vårt kylskåp.

jag gav alger till min ponny. han hade kvickdrag, med ganska mycket slem. tyckte att de hjälpte. han tyckte inte heller om det, men jag blandade med olika foder sorter. till han brukade jag ta vanlig pellets och lite morötter och då åt han det. :)
hoppas de går bra för din häst. de kan vara mycket jobb med en host häst.

Prova att ringla över lite sirap,det gjorde vi..Och då åt fröken m förtjusning:banana:

När jag kladdade med carrageen till Novan så upptäkte jag att hon åt det enbart om det var varmt. Att få i henne det kallt var totalt omöjligt.
Jag tröttnade på Carrageen efter ett tag. Det luktar ÄCKLIGT, det är dyrt, det är kladdigt, hästen tycker det smakar :eek: och jag fick egentligen ingen effekt av det. Jag läste på lite om örter och började koka te till henne istället på anis, timjan och lakritsrot. Det är mycket billigare, det luktar gott, min häst älskar det och det gav dessutom effekt.

Nu blir jag nyfiken. Hur gör du det där teet? Hur mycket av varje? Blandar du med maten?

Nu blir jag nyfiken. Hur gör du det där teet? Hur mycket av varje? Blandar du med maten?

Jag har provat både Carrageen och örter, båda fungerar bra vid olika tillfällen för mig. Carragenet när det är akut och örterna för att hålla symptomen under kontroll.

Som ngn skrev tidigare får TS introducera Carrageen lite lite i början och ge nåt som hästen tycker är gott till. Om du inte kan få tag i melass som är det bästa, så blanda med betfor. Ge 1 dl i början och öka sakta så äter han det snart.

Örterna gav jag utan att koka och det gav lika bra resultat som att koka dem. 1 msk timjan och 2 msk laktritsrot gav jag till ponny med kvickdrag.

Åhh! Tack för alla svar! Och angående stallmiljön: det är så bra det kan bli. Höet blöts, det sopas inte inne med hästar, han är ute så mycket det går, står på spån, fönstret öppet, hålls igång med motion...

Ni ger mig lite hopp! Jag vet ju egentligen inte om han svarar på algerna(carragenet) eftersom jag aldrig kommit upp i dos! Nu ska jag försöka att smyga in det som du beskriver, med både sirap och extra betfor. Går det inte nu så går det inte. Har ett recept på en örttinktur, som min medryttare hittat här. Det blir nästa steg om algerna inte funkar. :idea:

Jodå, Sambon tittar med ett tyst lidande på mig varje gång algerna kokas...särskilt när grytan ska diskas. Och att förvara det hemma i kylskåpet:eek:

Senast ändrad:

Jag kokar örterna för då har jag fått bäst effekt. Det jag blandar är
1 liter vatten
1 msk anis
1 msk lakritsrot (under de värsta perioderna annars skippar jag denna)
1 msk timjan
Koka upp vattnet med anis och lakritsrot. Timjan kan man hälla i det varma vattnet när man tar det av spisen.
Jag blandar ut det i "krafftfodret" (lucernhack) och serverar det varmt :d säger Novan.
Om du bestämmer dig för att köpa örter kolla priser hos flera leverantörer vissa är mycket dyrare än andra.

Är tanken att algerna ska få bort slemmet? Kan du i så fall beskriva på vilket sätt? Alger är annars inte optimalt att ge en häst då det innehåller mycket jod och kan äventyra sköldkörteln i värsta fall. Som mineraltillskott är det heller inge bra eftersom det faktiskt inte innehåller så fasligt mycket mineraler. Försök istället att minska alla riskfaktorer som gör att bronkitsymptomen får kraft. Alltså sörj för väl ventilerat stall, mycket utomhusvistelse och vattna hö och kraftfoder så att inget damm kommer ner i lungorna. Välj också ett underlag i boxen som inte dammar. Ofta blir ju bronkithästar bättre på bete, det är ofta ganska tydligt att det är inomhusmiljön eller fodret som är problemet. Stall är ju tyvärr ofta inte utformat för hästarna, utan för att vi människor ska tycka de är mysiga..

Hoppas han blir bättre!
Håller med om detta, och för mycket jod är inte alls nyttigt! Kan som sagt påverka sköldkörteln. För två år sen fick jag avliva en häst pga giftstruma, ingen rolig sjukdom alls kan jag lova :(. Finns dessutom ingen behandling, så det gjorde inte saken lättare heller..

Min gamla bronkithäst fick lakritsrot under perioder (ska inte ges under lång tid utan uppehåll) och funkade kanonbra på det. Rek. varmt!

Giftstruma går väl leva med? Eller är det så stor skillnad på struma hos människor och hästar?
Hur yttrar det sig, både struman och själva jodförgiftningen? Har inte hittat symptom för "vanliga" hästar, bara att jod kan vara farligt för dräktiga ston och deras ofödda föl. Hur påverkas valacker, som så att säga inte är produktiva länge, av joden?

Tänkte bara tillägga att jag har gett min häst isländska havsalger i flera år, han hade urkassa hovar, rena katastrofen. Efter att ha gått på alger i ca 1år (vi vet ju alla att det med hovar tar tid) så kunde vi tydligt se en förändrig och hovslagaren var super nöjd. Men vi slutade ge honom det (minns och förstår inte varför) och då rasade hovarna igen, så nu får han det hela tiden.
Hans päls blir även blankare och finare.
Vi blandar ut det med vanligt pellets, men skulle han börja rata det så blandar vi ut det med betfor för det älsar han.

Uppdatering: Nu ger jag upp! Får bara i honom några deciliter som mest. Ska ju ges i 1 liter per dygn och det kommer aldrig att gå. Blandar i maten (betfor samt socker och sirap), men han spottar bara ut det!:crazy:

Måste hitta något annat. Ni som köper örter och ger, var hittar man örterna till bra pris? Pm:a gärna! Var in på min lokala hälsokostaffär, men hon hade inte en susning, pekade bara på en liten förpackning med lakritsrotte för 70 kr....

Har du funderat på att byta strömaterial? Torv är bättre och suger dessutom upp mer ammoniak från urinen än vad både spån och halm gör.Ammoniak är MKT irriterande för luftvägarna! Prova gör en ca 10 cm bädd som du vattnar lite och trampar runt på så den blir som ett jordgolv ungefär.

Bra att du skippar algerna. Tror det kan vara farligt att laborera med dessa alger. Vi vet ju inte vad som händer i hästens kropp efter tillförseln. Synd att få biverkningar på en häst som redan är nedsatt.

Oj! inte trodde jag att du gav så mycket=) Haha
Vi ger isisarna 2 msk per dag och shettisen frå 1 msk per dag :)
Lite skillnad :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka