Hur går vanligtvis en betäckning till?

sommarvind

Trådstartare
Det finns väll olika typer av betäckning, funderar på att betäcka mitt sto längre fram och skulle vilja ha lite mer kött på benen när det gäller just betäckning.

Om man ska göra någon speciell undersökning innan hon betäcks, för och nackdelar med olika betäckningssätt med mera. Önskar få läsa om andras erfarenheter:)
 
Sv: Hur går vanligtvis en betäckning till?

Hur det går till beror en del på vilken ras det handlar om. I vissa raser är det bara naturlig betäckning där sto och hingst träffas på gammalt hederligt sätt som gäller. En del för att reglerna i stamboken (fullblod) kräver det och andra för att det är fysiskt svårt att seminera (t ex shettis).
Nästa bit om hur det går till blir beroende på vilken hingst man valt till sitt sto. Om den finns på naturligt eller semin och om den finns i Sverige eller annat land.

Vissa hingstar så tar man kontakt med ägaren och bestämmer hur man ska göra andra får man registrera sig via nätet och beställa. Vissa har bara en levande föl avgift när andra kan ha en avgift bara för att få boka den och sedan fler avgifter.

Så enklast är nog om du talar om vad du har för ras på stoet och vad du tänker använda för typ av hingst. Gör du det kan du få en bra beskrivning på hela förloppet och vad som är bra att känna till.
 
Sv: Hur går vanligtvis en betäckning till?

Okej:) Det är en ardennerflicka. Hon är inte alls i rätt ålder ännu (1,5 ) men jag vill hinna lära mig en del lagom tills det är dags:) Jag har kikat på lite olika hingstar men ännu inte helt säker på vem det blir. Men det ska nog inte behöva vara någon seminering (stavas?) dvs på konstgjord väg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går vanligtvis en betäckning till?

Nej det blir nog naturligt för jag tror knappt det finns någon ardennerhingst på semin i Sverige. Det brukar inte vara så dyrt att betäcka ardenner så kostnaden för seminering stor inte proportion till kostnaden för hingsten.

Det du då får tänka på är avståndet till den hingst du kommer att välja när det är dags. Blir det en hingst som finns långt ifrån dig så kan det bli bäst att bara köra dit stoet och sedan hämta henne först när hon är betäckt och dräktig. Kanske låta henne gå kvar över sommaren på bete om det nu finns möjlighet till det. Hur sedan själva betäckningen går till rent praktiskt bör du prata med hingstägaren om. Finna flera olika sätt så man brukar få rätta sig efter det som finns/används just där. Samma gynundersökning av stoet innan betäckning, det varierar från ställe till ställe. På vissa ställe skulle hingsthållaren inte få för sig att betäcka utan en och på andra blir helt upp till stoägaren att göra det själv.
 
Sv: Hur går vanligtvis en betäckning till?

Jag börjar också bli lite sugen att betäcka mitt sto ( som gått som avelsto innan) om några år. Men kan absolut ingenting ännu. Är det stor skillnad på halvblod och adenner betäckningar?? :)
 
Sv: Hur går vanligtvis en betäckning till?

Ja eftersom ardenner går på naturlig betäckning medan halvblod mestadels går på semin.
 
Sv: Hur går vanligtvis en betäckning till?

Dessutom så registrerar man sitt sto via datorn och väljer hingst den vägen. Om hingsten då är på semin så får man välja station där också.
Hos halvbloden får man betala en avgift i samband med registreringen som inte behöver med ardennern. Plus att det överlag är dyrare när det gäller halvbloden med avgifter.
 
Sv: Hur går vanligtvis en betäckning till?

naturlig betäckning? Är det att man släpper ihop dom fritt?

Vad kallas det när en håller i stoet och en i hingsten? Är det inte förknippat med en hel del skador i samband med en naturlig betäckning?
 
Sv: Hur går vanligtvis en betäckning till?

Naturlig betäckning är allt som inte är semin. När man släpper ihop dem fritt kallas det fribetäckning och när man håller i dem kallas det betäckning vid hand.
 
Sv: Hur går vanligtvis en betäckning till?

Okej, betäckning vid hand brukar det förekomma inom ardenner? Det är nog fribetäckning som jag förknippade med en viss skaderisk.
 
Sv: Hur går vanligtvis en betäckning till?

Jag tror att vid hand är det vanligaste när det gäller ardenner. Sedan kan det vara olika från hingshållare till hingsthållare om man t ex använder språnglinor och /eller bom m m. Ofta har var och en sin tro på vad som är bästa sättet.
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 830
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
924
Senast: Migo
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
12 914
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 033
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp