Hur går man tillväga när man ska "hoppa in" en häst med ryttare?

M

Marlenè

Hur går man tillväga när man ska \"hoppa in\" en häst med ryttare?

Är det någon som har lite kloka råd att ge?
Och hur mkt bör hästen vara löshoppad innan man börjar hoppa med ryttare?
Vad är det för typ av hinder som är lämplig att börja hoppa på samt på vilken höjd mm?

Re: Hur går man tillväga när man ska \"hoppa in\" en häst med ryttare?

Hoppa in en polle..? Common sense för det första skulle jag vilja säga! Och sedan så måste man ju vara en duktig ryttare med bra balans och vet vad man gör, så det inte går fel.
Men löshoppa hästen är ju bra att göra några gånger (5 ggr kanske), och om pollen verkar säker i löshoppningen och man har gått rätt till väga; dvs inte hetsat på hästen med långpiska m.m, så kan man ju pröva lite uppsuttet över lite travbommar, och sedan gå vidare till cavaletti bommar, och sedan ett litet 30-40 cm kryss. Därifrån jobbar man sig "uppåt".
Viktigt är ju så klart att hästen känner sig trygg och inte uppfattar hoppningen som något jobbigt eller läskigt. Några höjder är ju inte på tal om i början (eller i "mitten" för den delen heller)! "Riktiga" hinder (kryss och små rättuppståenden m.fl.) ska ju inte vara högre än 30-60 cm kanske så där i början. Slow starter's the Best!! Att ha en duktig tränare med sig är ju en god ide, för hjälp och rådgivning! Lycka till!

fastän kryss är inte att föredra på unga hästar (möjligtvis 30 cm höga men inte högre än så i början) eftersom unghästar gärna överhoppar och hoppar efter höjden på sidorna av krysset och inte efter hur högt krysset är i mitten..

Det bästa tycker jag är att rida bakom en rutenerat häst och hoppa över trästamar eller dyrlig som kan dyka upp i naturen, om man inte har sådant natuligt ute kam man lägga det i en störe hage då man även har den fördelen att man är inom inhägnat område om man skulle flyga av :p.
Börja att hoppa från trav då man har lättare för att lägga hästen rätt på hindret.

Jag tycker att det inte behövs fler än två gångers löshoppning innan du börjar hoppa själv med hästen.

Det viktigaste är att du inger både dig sjäv och hästen förtroende för de nya övningarna och att ni tillsammans inte har för bråttom.

Som övningar kan jag rekommendera låga hinder med "förbom" på marken, som en liten hint till vart man ska hoppa av ifrån. Jag skulle nog sätta höjden på 40-50 cm, för det jag har fått erfara är att hästen oftast slarvar med benen om det är för lågt.
Jobba mycket med cavaletti, både på böjt och rakt spår, var noga med att hålla dig på samma linje så hästen inte "tvärar" genom cavalettin. Där vinner du mycket på när ni börjar träna på högre höjder.

Hoppas att det går bra! :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
710
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25