Hur går man till väga om man vill köpa spectränad hund?

U

UlleGull

Hej har skrivit här tidigae men det var bra länge sedan nu. Tänkte nu höra om jag kunde få hjälp av någon här inne. Min 15 åriga son blev påkörd för snart 1 år sedan med svåra hjärnskador som följd. Han sitter idag i rullstol hlavsidesförlamad, men rehabtränas varje dag och har gått otroligt mycket framåt om man tänker på vad läkarna sa till mig förra året. Då fick jag veta att vi inte skulle räkna med att få hem honom.

Vi har sagt åt honom att fortsätter hans träning gå så bra framåt som det nu gör och när han börjar gå bättre kommer vi köpa en hund till honom då han älskar hundar och har fått rehabträna en hund på skolan med väldigt bra resultat.
Har redan börjat titta runt lite nu, när tankarna började komma upp att om vi ska skaffa hund så bör den ju såklart vara tränad till handikappshund.
En hund som alltså kan hjälpa honom i hans vardag med sådant han inte klarar av själv, en hjälp utöver hans fantastiska assistenter han har idag.
Men om man vill skaffa en sådan. VART gör man det och hur går man till väga?

Vore otroligt tacksam för alla svar jag kan få och tackar ödmjukast ii förhand.:bow::bow::bow:

Sv: Hur går man till väga om man vill köpa spectränad hund?

Tack för snabbt svar ska genast gå in och titta lite på de sidorna. Har kollat runt lite själv och har förstått att man annars köper sig en egen valp som man tränar upp när den är redo. Men vi skulle om möjligheten finns vilja köpa en redan färdigtränad hund, då en valp inte är livsviktig för vår del:)

Varför inte kolla upp med försäkringskassan om de kan ställa upp med att bekosta en rehabhund? Där kan man behöva ställa på... :angel: Och kanske vara nöjd om man i vart fall kan få ett bidrag.

Jag håller tummen för din kille och hans hund - lova och återkomma och berätta hur det går!

Kanske idé att ansöka om pengar från Allmänna Arvsfonden? Deras syfte är:
Att bidra till att förnya och utveckla verksamhet för barn, ungdom och personer med funktionsnedsättning.

Du ser - jag utgår från att det kostar en slant att skaffa en rehabhund...

Nu vet jag inte var i landet du bor, men jag vet en (eller ett par, finns ju en del) tjej som själv sitter i permo och tränar hundar framgångsrikt. Hon tränar allt, är utbildad instruktör, föder väl upp lite och så, men om du vill kan jag försöka förmedla kontakt? PM:a bara :)

Köpa färdig hund borde gå, fast det kan vara så att ni behöver ta kontakt med just lämplig tränare, hitta lämplig hund och sedan betala för träningen hos denna tränaren. Den är där ett tag och sen får ni hem er hund!

BTW, blindhundar köps vad jag vet fortfarande in, testas, och placeras om ifall de inte klarar testet. Dessa hundar kan ju kanske vara lämpliga som servicehundar även om de inte klarar blindhundstesten. Kan var värt att nysta i!

Lady_ vip vi bor norr om Stockholm och har inte tänkt skaffa hund nu, men har det i planerna och de skullr vara så otroligt mycket lättare för hela familjen om vi kunde skaffa en hund som redan var grundtränad, Så man inte böhöver träna upp den helt själv. Finns de någon hemsida till peronen du pratar om?

Jipotimas i Brottby sålde nyss en valp till just samma ändamål, dock till en vuxen tjej, de har inga valpar kvar, men väl en ungtik som utildat sig själv till signalhund åt en människa med epilepsi, tyvärr blev ett anfall så allvarligt att ägaren inte längre kunde klara vare sig sig själv eller hunden.
Fö har du fått bra tips i tråden.

Håller tummarna för er o er kille!

Ni kan inte tänka er att köpa en lämplig valp och sedan lämna bort den för träning hos någon duktig instruktör? Någon har säkert skrivit det, men här kommer det igen då ;).

I vilket fall hoppas jag det går bra för er! Lycka till, håller tummarna :)

Som av en händelse fanns det en artikel i dagens lokalblaska som kan vara av intresse, den artikeln handlar om Elin Dahlin som har tränat sin jycke Lipton till att bli terapihund. De har examensprov snart.

Jag har pm - at länk till artikel i NA.

Bra tips du har fått i övrigt!

Terapihund är INTE samma sak som servicehund/assistanshund/signalhund. En terapihund arbetar tillsammans med sin förare med en tredje person, som en insats. Det kan vara på ett boende, inom sjukgymnastik osv. Den stora skillnaden är att man då arbetar med ett speciellt syfte, som en "terapi", att t.ex. få ökad motivation, ökad rörlighet, ta sig ut hemifrån eller vad det än må vara. Servicehundar/assistanshundar osv arbetar för sin ägare i vardagen, alltså hela tiden. Det kan vara för att plocka upp tappade saker, öppna/stänga lådor och tja. allt sådant.

I dagsläget finns inga nationella standarder för dessa vad jag vet, vilket tyvärr gör att utbildningarna på hundarna kan variera kraftigt. Det håller i dagsläget på att arbetas fram en standard för terapihundar och vårdhundar (som egentligen är samma sak, alltså hundar som arbetar ihop med sin förare inom vård, skola, omsorg osv) men det lär dröja ett tag innan den är klar, och det låter inte som att det är vad TS söker.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V