Hur går jag till vägar?

J

Jeffe

Hej.

Jag är en 17 årig tjej som har en travar-vallack som ÄLSKAR att dra kärran bakom sig och jag har blivit lite intresserad av att kanske prova starta han. Hon som jag har hästen hos och travgubben i stallet har tyckt att jag ska göra det för hästen tycker det är så kul och har ett riktigt "löphuvud".

Men vad krävs det för licencs för att bara träna?
För att få träna måste väl man ha en licens?

Jag får ju all hjälp jag behöver för att träna honom och så, men tänkte bara höra vad som krävs lite mer exakt...

Lite om hästen:

Knallpojken
e.Petit Aubiose
u.Debbie Pelican
f.2001

Blev travtränad som yngre men förra ägaren gav upp då han och hästen hatade varandra. Så under 3 år han har både blivit riden och körd.

91817_1231765973.jpg

45929_1231765800.jpg

Hoppas någon vill ta sig an och svara på mina frågor :angel:

Mvh Jeffe & Knallpojken

Sv: Hur går jag till vägar?

Man måste nog vara 18 för att få ta amatör tränar licens...? tror jag:crazy: gå in på www.travsport.se där finns all information som kan behövas.

Jag bara undrar om det verkligen är så lämpligt att sätta igång och träna (för jag antar att du har hobby tränat) ordentligt till start med en 8-årig häst..?

Har de bara varit igång hela tiden tror jag inte det är någon fara... :idea:

Se bara på min tant, kvalade som 8-åring och tjänade 2000 spänn, och under förra året sprang hon in 129 000 på 16 starter! :idea:

Finns talangen är de "bara" väl förberedda, finns den inte ger man troligen upp.

Om den travtränat tills den var 5 och hållts igång med ridning och körning sen dess borde den ju vara det.

OM de inte ändrat, så får man ta (tränar)licens det år man fyller 18. Det bör alltså finnas möjlighet för dig att ta amatörlicens i år, om du inte redan fyllt år i år förstås. Inte alls svårt, om du har skapligt lätt att lära teori och har någon hästvana.

Försök ta kontakt med en rutinerad och meriterad amatör eller proffstränare som kan provköra och göra en uppskattning om hästens status. Det är ju inte fel att få någon annans uppfattning.

För att träna "hemmavid" behövs ingen licens, utan det är om du ska starta/tävla (även provlopp) som licensen behövs. Vissa banor kräver att man har licens för att träningsköra på deras bana.

Licensen du behöver heter "B-tränarlicens".

Lycka till!

Man måste nog vara 18 för att få ta amatör tränar licens...? tror jag:crazy: gå in på www.travsport.se där finns all information som kan behövas.

Jag bara undrar om det verkligen är så lämpligt att sätta igång och träna (för jag antar att du har hobby tränat) ordentligt till start med en 8-årig häst..?

Varför skulle inte det vara lämpligt? Det är många hästar som börjat starta sent i livet, de kanske inte blir några stjärnor i högsta klassen men som säkert gläder sina ägare ändå. Den här hästen debuterade som 10-åring (med seger dessutom!) och har även gjort det bra efter det. Det är en ung tjej som äger och tränar honom, som jag förstått det så köptes han för att vara ridhäst men han tyckte det var kul att trava och på den vägen blev det.

Så TS, klart du ska försöka om du känner för det. För att ta b-tränarlicens krävs dock att du fyller 18 under innevarande år. Fyller du 18 i år är det alltså inga problem.

Varför skulle inte det vara lämpligt? Det är många hästar som börjat starta sent i livet, de kanske inte blir några stjärnor i högsta klassen men som säkert gläder sina ägare ändå. Den här hästen debuterade som 10-åring (med seger dessutom!) och har även gjort det bra efter det. Det är en ung tjej som äger och tränar honom, som jag förstått det så köptes han för att vara ridhäst men han tyckte det var kul att trava och på den vägen blev det.

Så TS, klart du ska försöka om du känner för det. För att ta b-tränarlicens krävs dock att du fyller 18 under innevarande år. Fyller du 18 i år är det alltså inga problem.

Den här fina hästen är väl ett annat liknande och talande exempel, bukehäst dessutom! :bump:

Liknande trådar

Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 369
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·
Ridning Hej! Jag ska börja ta hand om och rider en 10 årig föredetta travare. Det är ett sto som enbart blivit riden max 10 gånger. Hon är...
Svar
3
· Visningar
970
Senast: supersonic
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka