Hur går en veterinärbesiktning till?

C

Cummine

Hoppas ni har tid att svara på mina okunniga frågor, har inga erfarenheter av veterinärbesiktningar, så jag hoppas att jag inte blir påhoppad nu :D

Hur kan man bäst förbereda sig för en veterinärbesiktning? Är det något man ska tänka på, eller något speciellt som ska finnas till hands? Det kommer en veterinär till stallet, vi åker inte till klinik.

Vilka papper ska visas? Gör man böjprov på en 5-åring?
Om man ska longera t.ex, duger en hage? Eller en grusväg att visa i skritt och trav istället för en sådan gång som dom har på klinikerna?

:bow:

Sv: Hur går en veterinärbesiktning till?

Jag tror det är svårt att "förbereda" en vetrinärbesiktning. Veterinären kommer berätta för dig exakt vad du ska göra och vad som behövs när det är dags... Så det är inget att oroa sig för... Jag har aldrig varit med om en riktig besiktning men du får väl vänta och se om någon annan säger något, annars är det bara att vänta ut vetrinären och fråga han/hon vad som behövs och vad du ska göra...:D:D

Okej :D Tack för svaret! Är ju så nervös för att något ska vara fel :o:p

Okej :D Tack för svaret! Är ju så nervös för att något ska vara fel :o:p

Det är ingen fara, OM det skulle vara något fel så är det bara att fråga vad du kan göra åt det men även kanske kolla med en annan vetrinär om det den säger verkar omöjligt eller nåt...

När ska du besikta hästen? hur gammal e den? har den haft några problem eller krämpor förut?

nästa torsdag :) Han är fem år, och har aldrig haft några problem förut :)

Eller en grusväg att visa i skritt och trav istället för en sådan gång som dom har på klinikerna?

När jag besiktade min första ponny när hon skulle säljas vidare gjordes böjprovet på grusväg. Men se till att det inte ligger massa stora stenar så att hästen snubblar bara!

Lycka till :D

M-oaa

Okej, vad bra då :D Tack :bump:

Vi besiktade vår ponny på gården, han var 4 år då.
Inget fel på böjprov eller dyl, men han hade ett blåsljud på hjärtat, blev jätteledsna eftersom vet, sa att vi inte skulle köpa honom och att han ev kommer att lida av det, men vi beslutade oss för att åka till ATG och en hjärt spec, för att kolla, och det visade sig att han har ett sk "Fysiologiskt blåsljud", med andra ord, blåsljudet hörs bara när han vilar när han arbetar så försvinner det, ganska vanligt på hästar tydligen. Nu hoppar ponnyn LA med bra resultat och att han skulle ha ett blåsljud är det ingen som tror.:bump:
Gissa om vi blev glada, för vi ville verkligen ha vår älskling.
Så visar det sig att det är något, så kolla en extra gång, bra med utlåtande från 2 vet.
Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 574
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 334
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat