Hur går en tävling till?

giffan

Trådstartare
Kan någon förklara hur en distans tävling går till?
Vad kollar vet på? Hur avgör man vem som vunnit? På tiden antar jag, men om denär lika då? Startar alla klasser var för sig? eller kan man starta ihop men rida olika vägar? Vad händer om man rider vilse?
Är det bestämt tempo man ska rida i eller bestämmer man det själv? Vad brukar det vara för priser? Är det bara den som vinner som får pris? Hur mkt brukar hästarna dricka under en tävling? Jag har massa frågor, och kommer säkert på flera...

Sv: Hur går en tävling till?

Jag knyckte några av ridsportförbundets foldrar om distans på SM. Jag skulle kunna skicka en till dig om du pm:ar namn och adress.
Annars kan du ladda ner den här:

Nähä, jag trodde den låg på Ridsportförbundets distansritts sida, men jag hittar den inte, skumt. :confused:

Sv: Hur går en tävling till?

Veterinären kollar puls, AT, och rörelser bland annat. En snabb check att hästen är fräsch och klarar att fortsätta tävlingen. I målgång är det ingen fortsatt tävling efter men hästen bedöms på samma sätt som i grindarna, dvs den ska vara i form att gå några mil till minst.

Den som är först över mållinjen med senare godkänd häst hos veterinären har vunnit. Är det fler än en som kommer samtidigt mot mål brukar det ibland bli spurtuppgörelse.

Alla klasser startar var för sig på olika tider.

Det är ett visst antal placerande utifrån hur många starter det är i klassen och/eller om det är FEI tävling. Dessa brukar få pris. Ofta får alla godkända i klassen även diplom, det varierar från tävling till tävling.

På CR är det min och maxtid. I tävlingsklass är det endast mintid, dvs du får rida hur fort du vill men inte hur långsamt du vill.

Hur mycket de dricker varierar enormt från häst till häst, vädret och tävlingens sträcka. Vissa hästar börjar knappt dricka förrän efter ca 4-5 mil, framför allt om de är orutinerade. På en 12 och 16 milstävling går det åt åtskilliga liter vatten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 876
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025