Hur går en fölmönstring till?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Creator
  • Startdatum Startdatum
C

Creator

Det är bara en månad kvar tills jag ska på fölmönstring och jag är faktiskt lite nervös, för jag har aldrig varit på en. Jag har alltså ingen som helst aning om hur det går till och ber därför om er hjälp.

Hur går det till? Vad får man göra? Vad bör fölet kunna innan det är dags att visa den? Hur ska sto och föl vara utrustade? Har stoet grimma eller träns på sig? Ska stoet och fölet vara flätade?

Tacksam för all information! :bow:

Sv: Hur går en fölmönstring till?

Nu är det längesen jag var på fölmönstring och du kommer att få bättre svar, men jag gör ett försök!

Utrustning häst:
Stoet ska ha träns och visaren håller i tyglarna.
Fölet ska ha grimma, ett tips är att ha pannband på grimman så att den sitter snyggt och inte kasar ner. Långt grimskaft är också ganska bra om fölet studsar omkring!
Nummerlapp kommer jag inte ihåh om den ska sitta på både sto och föl eller bara den ena.

Utrustning visare:
Hjälm!
Vita byxor, mörk tröja och vitt i halsen är det klassiska.

Sen ska sjävklart sto, föl, visare och utrustning vara välputsade! Jag tycker att man ska fläta sto och föl-det ser mycket trevligare ut!

Visningen (när jag senast gjorde detta-01....) gick till som så att man först skrittade fölet vid stoet-där det gick som bäst och tryggast och sen gjorde likadant i traven. Galoppen var då valfri om man ville släppa sto och föl eller om man är lite modig fick man sitta upp på stoet och galoppera. Det gjorde jag med min svårfångade häst. Sen visar man från sidan och får bedömningen!
På fölmönstringen får du sen resultatet direkt.

Okej, men får stoet har benskydd/lindor på sig? Får man ha vilken färg som helst på grimmskaftet?

Tack för ditt svar! Jag fick svar på mina frågor, så det var väl inget fel på ditt svar? ;)

Hur gör man när man ska visa fölets gångarter? Leder man det då i både skritt och trav och därefter så släpper man det löst och låter den galoppera? Det är alltså en fördel om man tränar hemma på att springa med fölet i trav, eller? De flesta föl verkar bara vilja skritta och galoppera, så det är väl bra om man tränar på att trava?

Vad kan ett halvblodsföl ha för storlek på pannaband?

Jag ser gärna att fler hoppar in här i tråden och kommer med tips och råd. Det finns väl fler som har kunskap inom detta området här, eller?

Det är väldigt svårt att visa ett föl i trav förhand, men kan ni det så är det bra. De flesta brukar släppa fölet och trava med stoet, förhoppningsvis så lyckas man då med att få fram några bra travsteg på fölet som domaren kan se.

Vilken intressant tråd, jag ska själv på fölmönstring i September med fölis som är beräknad om 15dygn. Även stoet ska visas på premering då så det ska bli himla kul.

Hoppas de är ok om jag får fråga några frågor?
Detta med tränset på stoet, kan det vara ett vanligt eller ska det vara ett utställningsträns?
Grimman på fölet, ska det vara i någon speciell färg? Å ska det vara en vanligt grimma eller itställningsgrimma?

Och har jag fattat rätt om det att man leder stoet och låter fölis gå löst vid sidan om henne i både skritt och trav sen så tar man lösgalopp eller om man hoppar upp på stoet och visar galoppen så?

Tack! (nybörjare på detta som ni kanske förstår)

Fölet och stoet leds i skritt, stoet travas sedan vid hand, det är då valfritt att släppa fölet eller ej, men som jag skrev så blir det oftast bättre trav från fölet sida om det är löst när mor travas vid hand. Föl+ sto släpps sedan och galopp visas i båda varven. Jag har aldrig varit med om att stoet ridits i galopp med fölet löst. Ska sedan stoet visas så ska hon ställas upp samt skrittas och travas för sig, det görs normalt efter sto + föl visats. Fölet hålls då så lugn som möjligt. Man ställer slutligen upp båda hästarna och de får sin kritik.

Stoet kan ha vanligt träns på sig, grimman på fölet behöver ej ha någon speciell färg, inte grimskaftet heller. Hästarna är snyggast om de är flätade tycker jag.

Det bästa (om det gäller vbl ridhäst?) är väl att läsa bedömningsreglementet på asvh:s hemsida! Där står det exakt hur det ska gå till, inte riktigt säker på att årets kommit ut än men då kommer det snart. Det viktigaste är att man kan springa bra med STOET! Då visar fölet sig bra oxå.

Jag visade förra året, jag och min kompis hade matchande mörkblåa tröjor samt svarta byxor och svarta hjälmar samt vita handskar.

Både sto och föl var flätade, välborstade och lite polerade :angel:

Stoet hade ett svart träns utan nosgrimma med ett delta och ett svart vanligt grimskaft. Fölet hade en svart lädergrimma (den satt så bra så vi skippade pannband) och ett extra långt svart grimskaft.

Vi skrittade dom i grimskaft sedan släpptes fölet och kompisen sprang med stoet därefter släpptes även stoet inför galoppen.
Därefter fångas dom in och de ställs upp.

Vårt föl var ledtamt men inte direkt tränad..

Eftersom trådskaparen blivit bannad svarar jag på dig;)

När jag var på fölvisning förra året visades alla föl och ston lösa i trav och galopp. Min slutsats var att den som hade kontroll över stoet också hade kontroll över hur visningen blev.
Därför har jag tränat mitt sto på att löslongeras, gå i rätt gångart och vända på kommando.

Det bästa (om det gäller vbl ridhäst?) är väl att läsa bedömningsreglementet på asvh:s hemsida! Där står det exakt hur det ska gå till, inte riktigt säker på att årets kommit ut än men då kommer det snart. Det viktigaste är att man kan springa bra med STOET! Då visar fölet sig bra oxå.

Jo, det är såklart det bästa att läsa reglementet, men som du skriver så har årets version ej kommit ut ännu och förra årets version är borttagen.

Det är bara en månad kvar tills jag ska på fölmönstring och jag är faktiskt lite nervös, för jag har aldrig varit på en. Jag har alltså ingen som helst aning om hur det går till och ber därför om er hjälp.

Hur går det till? Vad får man göra? Vad bör fölet kunna innan det är dags att visa den? Hur ska sto och föl vara utrustade? Har stoet grimma eller träns på sig? Ska stoet och fölet vara flätade?

Tacksam för all information! :bow:

ja undrar också hur de går till,söker efter film ifrån fölvisningar.Hoppas de är någon där hemma som vill dela med sig

Jag ska förmodligen visa mitt sto m föl på fölmönstring den 29/8 i plönninge om man får anmäla arbkorsningar och om hästarna hunnit landat nere vid skolan.Jag e himla sugen på att visa upp iaf.Men om jag ahr fattat rätt så leds stoet i skritt och trav och fölet går löst.stoet ska ha träns och fölet grimma.Gärna flätade och nummerlapp,visaren ska ha hjälm,vita ridbyxor. Något jag har missat?

jag skulle hellre velat visa i grimma och grimmskaft på fölet. Hon följer inte mamman alls men går bra i grimgskaft...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka