Hur går det till?

malinsky

Trådstartare
Hej alla avelsproffs!

Nu bombar jag er med frågor :-) Hoppas att någon orkar svara.

Om jag nu bestämmer mig för att testa ta ett föl efter min foderhäst. Hur går det då till?

Jag läser på tex Flyinges sida vad det kostar osv, men nu bor jag ju i Sundsvall, åker man till ngn lokal "station" (och vad är då det?) och får sperman skickad dit? Är den då alltid fryst? Eller bör man ändå åka dit hinsten står och lämnar henne där ett tag? Det är ju ngr mil till alla hingstar söderut så vad gör vi nordbor?

Om inte mitt sto blir dräktigt, får man betala för ny dos då? Vilka kostnader är det förutom tex själva inseminering och nedkomst av levande föl?

En annan fråga, Prestige känns som en kandidat till Londonderry.. vad vet ni om honom som avelshingst. Är inte han rätt ny i "gamet"?

:bump: hoppas att någon orkar svara på mitt svammel :confused:

Sv: Hur går det till?

Först och främst ska du kolla med hästägaren att det är OK att betäcka stoet :) Skriv ordentliga papper om vem som ska stå som uppfödare till fölet.

Sen tycker jag att du ska köpa hingstkatalogen! Där finns mycket info, bl a om vilka seminstationer som finns i landet så du kan se vilken som är närmast dig. Det finns både frys- och transportsperma. I hingstkatalogen kan du också se vilka avgifter som gäller för olika hingstar.

Sv: Hur går det till?

Ska beställa den nu :-) Dessutom måste ju, som du skriver, jag och ägaren till hästen vara överrens om det praktiska. Det är ju lixom en förutsättning.

Men jag ska ta och fixa en hingstkatalog, apselut!

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Avel Jag har ett sto som ska till seminstation i slutet på juni. Då detta blir det allra första stoet jag skall betäcka så är jag såklart...
Svar
11
· Visningar
1 066
Senast: Lantlolla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix