Hur går det till?

E

ElisabetBentmar

Jag har aldrig tävlat hoppning förut och hur går det egentligen till?

vad vill du veta? hur de går till inne på banan, hur de går till på en framridning, hur man anmäler sig och startanmäler?

Hm...Eh..Jag vet ju egentligen hur det går till men så är jag nervös så..om någon har tid och lust kan man ju kanske skriva "en liten uppsats" om det hela. Som jag kan memorera någon vecka innan.
Nä men så nervös är jag inte. Jag undrar mest i vilken ordning de olika momenten sker (startanmälan, framridning, start), hur lång tid det är emellen dem och hur prisutdelningarna går till om det är hälsning och sen ut i höger varv eller nått så att man inte gör bort sig.
Hmmm..
Hlsn Elisabet som är något flummig då klockan är mycket.

Hehe, jaa, jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men jag kan ju göra ett försök!
Det absolut första du ska göra är att gå till sekretariatet och startanmäla. Tänk på, om du åker med hästen i transport dit, att INTE LASTA UR INNAN DU STARTANMÄLT OCH VISAT VACCINATION, Ooch att LASTA UR I TRÄNS!!! Annars kan du bli diskad. Kolla vilken startplats du har, och glöm inte att räkna med att det kan vara ganska många strykningar och efteranmälningar. Sedan kollar du på banskissen och memorerar den, glöm inte att lära dig omhoppningen också!!! Om banan är öppen för inspektion, så går du den så tidigt som möjligt. Ta gärna med dig din tränare eller någon som är duktig och kan hjälpa dig. Var säker på att du kan banan till 100% innan du går därifrån! Sedan är det dags att lasta ur och sadla hästen, om du inte har med dig nån vänlig själ som gör det åt dig! Sätt dig upp och rid fram. Om du startar tidigt, eller om din häst behöver en lång framridning, så kanske du får börja rida fram innan du går banan, ha med dig någon som kan leda runt hästen medans du gör det. På framhoppningen brukar det vara begränsat antal ekipage, gå in dit så fort det är din tur. När det är ett ekipage före dig brukar speakern tala om att du ska hålla dig beredd. Då kan det vara lämpligt att (om det går) gå fram till insläppet och kolla så att du verkligen kan banan! När du sedan blir inläppt på banan är det frivilligt om du vill hälsa på domaren, personligen tycker jag att det är trevligt att göra det. När du har fått startsignal har du 45 sekunder på dig att rida genom startlinjen.
Om du kommer till prisutdelning så brukar vinnaren säga "hälsning!", så hälsar alla samtidigt och rider sedan ett ärevarv i placeringsordning. Alla utom ettan brukar rida ett varv, och vinnaren tar ett varv själv!
Så! Jag hoppas att du fick svar på "allt" du ville veta, annars får du väl fråga en gång till! :D

Ok tack så mycket.. Det var precis detta jag ville ha klart för mig.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 738
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 473
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
50 944
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen har Smålands Ridsportförbund anordnat distriktsmästerskap i hoppning för ponny, där Småland men även Öland ingick. Milwa...
Svar
0
· Visningar
43
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama