Hur går det till...

Docka

Trådstartare
... När man ska ta bort cystor på ett sto?
Och i vilka fall väljer man att ta bort eller låta dem vara kvar?

Jag gjorde en tråd för ett tag sedan om mitt sto som är 11 - 12 år, och som aldrig visat någon brunst alls (eller intresse för hingstar heller för den delen) men som bokstavligt talat över en natt börjat brunsta något kopiöst! :eek:
Det har nu pågått utan uppehåll i 15 dagar och det verkar inte vilja ge sig.
Hennes humör eller temperament är oförändrat, men hon 'skvätter' säkert 2-3 ggr/min och då kommer det en klar vätska med stark lukt.

Vänner, bekanta och veterinärer som jag talat säger att det antagligen vore klokt att ultraljuda henne för att se om det dykt upp cystor som stör hennes brunst.
Men min fråga är då, vad händer om det skulle visa sig vara cystor?

De flesta jag talat med som har erfarenhet av detta menade att dem i deras fall inte tog bort cystorna, men var medvetna om att det kunde bli svårare att få stoet dräktigt osv.
Men för min häst som detta har blivit ett problem, då måste man väl ändå ta väck cystorna?
Hur går det till?
Snackar vi full narkos och operation eller finns det andra alternativ?
Anledningen till min oro är för att min häst egentligen bara 'bör' sövas om det gäller liv eller död eftersom hon tidigare visat att hon har svårt att klara narkoser...

Jag är jättetacksam för svar!:crazy:

//Maja

Sv: Hur går det till...

Om jag inte missminner mig så kan det bli så att man måste avlägsna äggstocken som är drabbad, kom ihåg ett sto som hade detta problem och har för mig att det blev någon sådan utväg. Dräktig blev hon ändå senare, den andra äggstocken ovulerade. :banana:
Men det måste ju finnas några andra behandlingar som föregår detta. Gör man ngn form av hormon beh tro?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: athena
·
Relationer Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år, och hittills har jag alltid tyckt bra om min svärmor. Det har aldrig varit några...
Svar
19
· Visningar
5 467
Senast: Sleepy
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 948
Senast: Nominous
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka