Hur går det till på en dressyr Clear Round?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Annki

Jag har aldrig varit med på någon dressyr Clear Round innan utan bara klubbtävlingar och nu tänkte jag åka iväg på några clear rounder under sensommaren. Undrar lite hur det går till. :smirk: Vet ju hur det är på hoppclear ronder, river man inte något så får man rosett.
Är det typ så att om man klarar alla gångarter och vägarna som man skall få man rosett eller är det bara att man skall klara vägarna och inte bli diskad som gäller i dressyren?
Väldigt nyfiken och tacksam för alla svar om erfarenheter ni har! :bow:

Sv: Hur går det till på en dressyr Clear Round?

Du rider programmet som vanligt, sedan är det upp till klubben att bestämma vid vilken % de delar ut rosett. Jag vet klubbar som delar ut vid 50%, andra delar ut vid 60%.

CR dressyr är ju som en vanlig tävling, dock kan klubbarna gå ifrån detta med att du som ryttare måste ha kavaj.

Så det är upp till klubben att bestämma vilken procent man skall uppnå för att få rosett alltså?
Men kan det verkligen vara så att man MÅSTE ha kavaj på sig på clear rounder när man inte ens behöver det på lokal tävling? :confused: (jag vet att man måste ha mörk överdel och vit krage osv) men det är ju liksom inte alla som har råd att köpa en svindyr kavaj... dessutom inte i min storlek eftersom jag är en tjockis :(

På lokal tävling i dressyr MÅSTE du ha kavaj. Däremot kan du slippa detta på CR...

Och ja, det är upp till klubben att bestämma vid vilken % de delar ut sina rosetter.

Det är väl upp till klubben att bestämma om man ska ha kavaj eller inte, men jag har aldrig varit på en dressyr CR där man har behövt det. Ibland kan man även få lite muntlig kritik på en dressyr CR.

Vid klubbtävling så bestämmer klubben själv vilka regler som ska gälla, dock så uppmanas klubbarna att följa TR så mycket som möjligt. Med andra ord så beror det på klubben vilken procent som gäller, om man måste ha kavaj osv.

Är det dock lokaltävling eller högre så är det TR som gäller fullt ut.

CR förekommer nästan bara uteslutande på klubbnivå, därför är det så olika vilken procentsats som gäller

MVH//LG

P.S. På lokal måste du ha kavaj.

Står det i propositionen om det krävs kavaj och sådant? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Sezziyanen
·
Ridning går det? Man läser och hör ofta om att skrittarbetet är underskattat och att det går att bygga upp hästarna bra i skritt. Dessutom...
2
Svar
28
· Visningar
12 744
Senast: Hedwig
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 253
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.