Hur går det till i ett travstall?

A

Angelica

Jag hörde på arbetsförmedlingen att det fanns en praktikplats på ett travstall i närheten och jag blev väldigt intresserad av den men jag vet inte riktigt hur det går till i ett travstall. När jag var yngre red jag i ca 5 år och nu har intresset för hästar åter kommit tillbaka. Är lite orolig över att jag kanske inte kommer klara av att va i ett travstall eftersom det var så längesen jag höll på med hästar.

Sv: Hur går det till i ett travstall?

Det beror helt på vilken typ av stall det är. Jag jobbade deltid i många år hos en liten proffstränare medan jag gick i gymnaset och ett par år efter och i hans stall tog jag hand om markservicen och han och hans lärling körde majoriteten av jobben. Nu var han visserligen fokuserad på unghästar, konvalecenter och knasbollar så majoriteten av hästarna var jag inte så pigg på att köra trots allt men jag hjälpte till en hel del med inkörningar. Sedan jobbade jag extra hos en amatör som hade ca 5 hästar som skulle köras (hon var gravid och kunde inte sitta i vagnen pga foglossning och sedan mammaledig) och där tog jag bara hand om motioneringen av hästarna.

Så det kan verkligen variera, det bästa är att ringa och snacka med tränaren. Något som jag personligen tyckte var de största skillnaderna mellan att jobba i ett stall vs att lulla runt hemma är tempot och att det är lite annorlunda hästar tempramentsmässigt (mer hingstar, och de flesta hästarna är i tävlingskondition så de har lite extra energi). Jag tycker absolut att du ska pröva, jag har lärt mig massor som jag aldrig hade kunnat snappa upp annars.

Det är väldigt individuellt hur det går till i ett travstall, eller i vilket stall som helst för den delen :)
Vad för specifikt vill du veta?
Ta kontakt med stallet och fråga annars :)

Tack så mycket för hjälpen :)
Får åka till det stallet och höra mig för lite :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
5 774
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar