Hur går det med lammningarna?

Gnist

Trådstartare
Här har hittills 8 tackor lammat = 21 lamm, som skuttar omkring ute i fårstallet :love: Och jag tror att Minst en tacka till kommer att lamma i dag :) :banana:

Sv: Hur går det med lammningarna?

Härligt med lamningar, känns som ett riktigt vårtecken. Vad har ni för ras som får så många lamm. För det måste väl vara några trillingar bland alla lammen också?

åhh.. jag har inga får själv, men bilder på dina lamm är jag sugen på :love:

Lamm NU???? Våra beräknas börja dimpa ned runt 20/4 och vi brukar låta våra lamma ovanligt tidigt (de flesta på Island brukar föredra att få dem i början av maj) Eftersom vi planerar flytt till Sverige med hästar och får är det ju intressant att höra hur man vanligen gör där. (lånar tråd) Är det förresten nån som har Isländska får?

Det lär nog dröja inpå mars innan det kommer något hos oss. Förra året hade vi ju ca 22 tackor och det blev i genomsnitt 60 lamm (Finull) men i år är det vara 5 tackor, så det lär ju inte bli speciellt många lamm.

Mist skrev:

Min morbror har tackor som fick lamm för flera veckor sedan, i början på januari. Är det verkligen bra? Det måste ju nästan vara lammbaggarna som betäckt sina föräldrar, för så tidigt släpper man väl inte på baggen? De får ju lamm tidigare och tidigare för varje år. :confused:

Mist skrev:

Kan ju tillägga att vi har sen lamning i år :p ;)

*Den första gruppen brukar lamma i november/december
*Den andra gruppen brukar lamma januari/februari
*Den tredje gruppen brukar lamma april/maj
*Den fjärde och sista gruppen brukar lamma juli/augusti :D

Och detta är alltså helt planerade lamningar, med lamm efter de rätta avelsbaggarna..

Senast ändrad:

åhh vilka gulliga :love:

tänk om man ändå hade gård..

Lammungar är bland det sötaste som finns. Har inga får själv men brukar åka hem till mina föräldrar när det anländer lamm och gosa lite...

en av farsans jobbarkompisar hade får förr.. men det var köttfår(eller nåt) så dom blev inte alltför långlivade.. han döpte förresten alla efter grabbarna på jobbet.. gissa vems namn den enda svarta lammungen fick? min farsas namn såklart.. ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 158
Senast: Hoarfrost
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV