Hur går det med era 10:or?

sommarvind

Trådstartare
Hur långt har ni kommit i hantering/utbildning mm?

Min ardennervalack är nu ca 1,5 år Han är välhanterad såsom med borstning,verkning, lastning. Leds utan problem, kan vara själv i hagen, tömkörs med en skackel just nu.

har använt mig av ett indianhackamore fram tills för några veckor sedan då ja gick över till novabett. Enligt hans veterinärtandläkare var de okej.

Jag har fått backa bandet lite då han blev rädd och sparka av skacklarna som han drog, jag tappa honom inte utan fick honom lugn snabbt. De vi gjorde var att vi gjorde en "skackelsläpa" av pvcslang som han inte kunde skada sig på och som han både kunde trampa på och trassla in sig i, utan att något drastiskt kunde hända.

Sedan började vi med endast en skackel gjord i form av en björkslana. Han drar den nu obehindrat, svänger med den och är trygg med att den går mot benet i skarpare svängar.

Ska börja med att en medhjälpare går vid andra sidan som drar den andra skackeln så att han "tror" att han även drar den.

Jag har beställt draglinor och har tänkt att han ska dra lite däck när dom kommer. Tror de kommer gå väldigt bra då han är van vid tömmar som hänger och slänger vid sidorna:)

Svängel ska beställas med.

Han fungerar fint i longeringen och lyssnar noga på rösten. Har en tanke om att börja longera med sadel.


Hur går de för er? *nyfiken*:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det med era 10:or?

okej, det låter väldigt tidigt tycker jag, men antar att det är vanligt inom travsporten?
 
Sv: Hur går det med era 10:or?

Ja, det e vanligt. börjar man inte i tid så går dom lättare sönder. Men man måste ta det lugnt.
 
Sv: Hur går det med era 10:or?

Ja, det e vanligt. börjar man inte i tid så går dom lättare sönder. Men man måste ta det lugnt.

nja, jag skulle nog säga att om man kör för hårt, för tidigt så håller dem inte.. På Wången håller de just nu på med ett projekt där det är 16 valacker som tränas (de är nu 2år), tränas mindre än "genomsnittet" (8st utav dem tränar lite hårdare & 8st lite lugnare) och alla går bara på grovfoder & mineraler. Än så länge har alla klarat premielopp och nästa mål är att få dem till start.
 
Sv: Hur går det med era 10:or?

Men jag skrev ju att man måste ta det lugnt o bara för att man gör det på wången så behöver det inte vara rätt, det e ju ett projekt. Det e ju farten som dödar.
 
Sv: Hur går det med era 10:or?

Men min ska bli fölmärr som 4åring. o sen ska hon bara gå i hagen tills hon dör.
 
Sv: Hur går det med era 10:or?

Men jag skrev ju att man måste ta det lugnt o bara för att man gör det på wången så behöver det inte vara rätt, det e ju ett projekt. Det e ju farten som dödar.

Jag har inte sagt att det är rätt, .. men än så länge går projektet som man tänkt, så deras sätt verkar funka hittills.
 
Sv: Hur går det med era 10:or?

men jag skrev ju att man ska ta det lugnt. vill ha en häst som håller länge även om det inte spelar nån roll i det här fallet. För till 90% så kommer pållen inte till start men vi gör ett försök!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp