Hur går det för era -02 ?

K

Krulidut

ja det finns en tråd för alla andra och nu vill jag veta hur det går för era antagligen ganska duktiga ungisar :angel:
rider själv in en 5 åring och tjaaaa vi började i år då pga. krångel med tilit osv. han är bakskygg, virade in ena framhoven i en eltråd som skar in osv osv. listan kan göras lång tyvärr :smirk: inmport. och slagen .

jaa vi kan skritta, svänga är lite sådär, halt funkar ifrån traven som funkar sådär.
Han travar men han bryter av, han är spänd i hela kroppen när man rider utom i skritt då jag tkr att han söker sig fint till bettet.
dvs. när han glömmer att ridning är jobbigt, dock kommer han hoppa som en jävul och snabb är han. Kort och gott en kompakt ponny som kommer bli :devil: på banan när han väl är ridbar..

har inga nya bilder mer än sedan i våras, mycket har hänt och han har tyvärr tappat lite muskler men men.

P5110146.jpg

P5100037.jpg

förlåt för stora bilder.

FRAM MED ERA 5 ÅRINGAR NU :)

Sv: Hur går det för era -02 ?

åh äntligen en tråd för 02: orna, så att jag kan vara med! :)

min 5åring är en arab, har haft henne i fyra år nu till våren, och hon har varit fantastiskt lätt att rida in och utbildningen flyter på bra hittills, men hon krånglar lite med annat istället, så som lastning och skoning men det ska vi nog få bort det med.

vi har startat några tävlingar i både hoppning och dressyr upp till Lb och 80cm, med väldigt bra resultat.

jag har inte kommit på hur man gör för att bilderna ska synas i inlägget än, så jag länkar väl istället då:

http://gazira.blogg.se/images/bild_070_1198003960.jpg

http://gazira.blogg.se/images/g2_1189872466.jpg

http://gazira.blogg.se/images/g3_1189872476.jpg

http://gazira.blogg.se/images/gaz1_1189430054.jpg

gud vad fin *_* förutom tränset men det är en smak sak :rofl:

jag vill att traven ska funka nu NU NUUU :rofl: hoppas att dne gör det nu slutet av lovet, för funkar traven och att han förstår att känkeln är frammåt drivande så ska det nog gå bra med resten :)

kan du berätta lite hur du red in henne, det är väll i grund och botten därför tråden startades :rofl:

*gud vad OMOGEN whisky är :o *

tack tack :) ja, färgade träns är ju en smaksak, tyckte att det var lite häftigt med oftast använder vi klassiska träns.

din var väldigt fin med, skulle vara kul att se lite ridbilder.

min var otroligt lätt att rida in, jobbade mycket med longering och tömkörning innan det var dax. sen hängde jag på henne några gånger och när jag väl satt på henne första gången så kändes det nästan som om hon redan var inriden.
Hon har alltid varit rättså stabil i både skritt och trav och sökt sig ner i form naturligt. men vi har fått jobba en hel del med galoppen, i början hade hon jätte svårt för att gå i rätt galopp och bytte bara hela tiden. men det har vi igen nu när vi har börjat med enkla byten och förvänd galopp istället.
Hoppningen har vi däremot inte kommit så långt med, hon tycker att det är skit kul och laddar på som sjutton och jag blir rädd när vi håller på att krascha in i staketet :crazy: men bara jag lyckas få ner tempot kan hon nog bli en hyfsad hopphäst för tekniken har hon absolut.

okey, har bara en ridbild :angel: från i våras och den är riktigt kass, kommer bilder nu i veckan efter som att han ändrats i kroppen osv.

funderar på att longera imorgon för det har vi aldrig gjort utan ryttare på ryggen :o :angel: slarvigt, men han har vart så rädd om sin kropp och baksygg och allt möjligt...

Denna gosse är apsolut inte lätt, han förstår men endå inte.
Han vill inte trava så mycket så det jobbar vi på, galoppera med ryttare på är INGA problem alls, det gör han så gärna :smirk:
Men traven, har du några tips sådär allmänt till en polle som inte har någon direkt frammåt budning i traven?

njae, jag har nog inga riktigt bra tips förutom det vanliga: träna, träna och träna mer ;)
det brukar ju kunna ta ett tag innan dom fattar vad det är man vill, förmodligen tycker han nog att om han ska springa fort så är det ju mycket bättre och roligare att galoppera.
så var min med skritten, hon skrittar otroligt långsamt och så fort jag försökte trycka på henne så började hon trava istället.
det är bara att försöka travar mycket, så kommer det nog att lossna rättså snart.

jooo :) tror det med, och när vi skrittar är han frammåt osv. men i traven asså :rofl: han har OTROLIGT bekväm trav, du vet vaggar fram (läs: lunkar utan att röra ryggen..) och då spänner han sig väll inte så mycket man han bryter av så lätt då och sedan om man trycker på honom :rofl: då gör jag mkisstaget att bryta av villket jag inte borde göra uatn jag borde bara hålla igång i trav.
antar att det slår slint i mitt huvud ^^
men imorgon blir det mer trav XD

men jag tror nog att det kan bli nått av han, din var ju jätte fin.
Fast han har korthals och han ser ut som en dala häst när han söker sig ner till bettet och slappnar av.

lycka till med travandet :) jag tror nog att det kommer gå jätte bra så fort han kommer på att trav faktiskt är en rättså användbar gångart (även om det inte är lika roligt som galopp eller lika slött som skritt)
det där med dalahästhalsen är väl kanske svårare att arbeta bort :rofl: men den kanske blir mer välformad när han får mer muskler (men av bilderna att dömma tyckte jag han såg väldigt fin ut)

min är just nu (efter två veckors vila) i ett tillstånd där hon både travar och galopperar på stället om man håller in henne, så vi måste absolut ut och göra av med lite överskottsenergi imorgon :crazy:

haha joo dt löser sig no xD
ang. dala häst halsen ömmh den korta halsen ingår i rasen de är fyrkantiga burk ponnyer som är jävligt muskulös och har korta halsar xD

du ska se "lillebrors" mammas hals :rofl: åhh du store tid.

haha vad roligt, du får uppdatera imorgon och säga hur det gick :) ta lite bilder med för jag vill se :angel: så lycklig över att denna tråd lever ännu efter 1 dag XD

kan tillägga att jag idag åkte av han när han fick sepe ryck och ville till stallet :smirk: han var iallfall snäll och kastade av mig i busken ( PÅ eltråden med ström i :smirk: älskart...)

min 5 åring snart 6 åring har gått 125 hoppning och startat i Falsterbo och Breeders och vi siktar på att hon ska göra det även nästa år:)

nyaste bilden:
17175905.jpg

haha, jag önskar att min giraff kunde ha lite av dom anlagen... hon har lång och smal hals istället. men så går det väl när man växer alldeles för mycket på höjden (en 5årig arab med ponnyförälder ska nog normalt inte vara 157cm hög)

ska se om jag lyckas tvinga någon att fotografera oss lite imorgon, isåfall uppdaterar jag med lite nya bilder på min smått hysteriska häst.
men då vill jag se lite ridbilder på din med ;)

tråkigt att inga fler vill dela med sig av sina femåringar, eller är det bara vi som har sånna här?

:eek: whisky är så ömh omogen/liten i psyket ijämförelse :rofl:

när börjdae ni rida in?

kan tillägga att jag idag åkte av han när han fick sepe ryck och ville till stallet :smirk: han var iallfall snäll och kastade av mig i busken ( PÅ eltråden med ström i :smirk: älskart...)

haha, ojdå :rofl: hoppas att det gick bra. snällt av honom att kasta dig på eltråden...
min har hittills bara kastat av mig en gång, då hon helt plötsligt fick för sig att en grästuva på en äng var livsfarlig och gjorde ett hopp två meter upp i luften och tre meter åt sidan (kanske en liten överdrift, men nästan iallafall :smirk:) vilket resulterade i att min hjälm tappade knoppen.

157 :eek: va fan äre för gener i den :rofl:

joo får tvinga ägaren att fotta :rofl: fast hon är väll inne på kliniken, hon är veterinär och jobbar häcken av sig :smirk: fast jag funderar faktist på att longera :idea: med sadel på så att han får hitta takten i traven lite - där var jag smart

kan ju vara så att han tycker att det är obehagligt med sadel och stigbyglar och så xD elelr så är jag lite kinky :rofl:

haha nej bara det att våra är så vackra så de vågar inte skriva här (Eller så beror det nog mer på att detta gern forum är så off..)

:eek: whisky är så ömh omogen/liten i psyket ijämförelse :rofl:

när börjdae ni rida in?

började rida in henne på sommaren när hon var tre, men jobbade med tömkörning och longering från när hon var två.

hhhaa njaae felet var väll det att jag red på normal långa tyglar som gled ur handen när han knyckte till med naken, han har den äkliga egenskapen att darra/vibrera i hela kroppen och det är så jäfla äkligt så jag vet inte vad :rofl: det känns som att det går el igenom honom, han gör ALLTID så när han ska sticka.
tror att det blri lute för mycket och att han vill hemoch efter som att han går och spänner sig så jaa xD
Får skylla mig själv som red i termo vantarna och ville rida lite längre ifrån stallet istället för att ha lyssnat på ägaren, dock är jag ingen mes så det var bara att hoppa upp och traska iväg till pollen som stod sniopet utanför stallet och ville in till lillebror..
det fick han inte :rofl:

157 :eek: va fan äre för gener i den :rofl:

haha, ja det kan man undra, vore det inte så att hon är stuteriuppfödd skulle jag misstänka något...
eftersom hennes föräldrar dessutom är skimmel och fux och min blev en brun jätte :eek:
men även hennes helsyskon har blivit väldigt stora, men visserligen inte bruna

okey, jag har aldrig longerat whisky och tömkörning skulle aldrig gå efter som att han är så bakskygg :smirk:
har longerat med mig på ryggen någon gång i början och fan vad han bockade då.

hahaha duuu tjuv betäckning med falska papper :angel: :rofl: det är egentligen en zoo korsning (giraff och arab eller nbått.)

haha, ja man kan ju nästan undra... :rofl:
det är nästan inga som tror att hon är helarab när man är ute på tävlingar eller så, men för min del bryr jag mig inte så mycket, jag vill ha en bra ridhäst inte en utställningsarab.

min tyckte inte heller att jag var klok när jag skulle börja tömköra henne, utan snurrade bara runt och ställde sig och tittade frågande på mig hela tiden. men med lite hjälp så gick det riktigt bra efter ett tag. vi gjorde även några tappra försök att köra in henne vilket bara resulterade i att hon sparkade av två par skacklar. så jag har lagt ner det projektet nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 798
Senast: Skywalker
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Avel Ja, ännu en sån här tråd men jag vill ha era åsikter. Jag har fått hem ett kanonsto e. Racot som har vinster och placeringar i 140 som...
Svar
4
· Visningar
1 759
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare