Hur går det för era 01or?

Emsan

Trådstartare
Tänkte starta en tråd för oss som har femåringar.
Hur går det med träningarna och tävlingarna?
Vad har ni för mål med era hästar?

Jag har två femåringar.

Val. e Piquet-Pilot Landkaiser
Han har en riktigt fin hoppkapacitet och min tränare Ted Nätterqvist tror att han kan gå riktigt långt. Men han är förtfarande jätte grön och "rädd" för allt. Han tävla sin första tävling förra helgen, 1m och han var nolla. Siktar långsiktigt med honom och siktar på young riders Sm om tre år.

Val e. Crannagh Hero- Marwood (Irlänsk)
Har bara haft honom sen i slutet av juni men han har hunnit tävla upp till 1.20m. Har inte hunnit kvala honom till Breeders så vårt mål till nästa år är Scandinavien open i Falsterbo och sedan Bredders i Flyinge.

Sv: Hur går det för era 01or?

Har ett femårigt sto e. Robin Z.
HAr haft henne sen hon var två, har ridit in henne själv.
Tävlar 1m & 1.10. Har inga speciella mål med henne mer än att hon ska vara en bra och trevlig tävlingshäst.

Jag har ett fullblod e funambule ue national Zenith
Han är endast grundriden, hoppar enstaka hinder på 1.10 men målet är någon clearround till våren.
Han är väldigt sen.

Tränar 3dagar i veckan 2 dressyr och en hopp.

Jag har ett sv hbl e Wetano-Racot

Tävlar upp till 1,20 med bra resultat.
Siktade på breeders iår, men hann inte med att kvala pga en misstänkt skada i somras(som dock visade sig inte vara nåt *suck*)
Men har räknat med att vara med på strömsholmstävlingarna nästa år, och ev vara med i breeders..

Min häst är väääldigt sen, var alldeles för "egen" vid tre, så hon reds inte in förrän förra sommaren och tillridning nu i våras. Just nu tränar vi mest att hon ska gå balanserat och vi ska få till en balanserad galopp innan vi börjar hoppträna. Dock tränar vi för dressyrtränare en gång i veckan, hon rids max 5 ggr/vecka.

Hon är e. Zeb - Trofé - Toreador

//E

Senast ändrad:

hade också en häst född -01 som hade trofé- toredor så i andra led hast han var e.Giro.

Jag har inte kommit särskillt långt med min 5åring pga att hon blev inriden i dec 04 och mest barbacka riden i 1½år för att vi inte hade någon sadel. Däremot har vi börjat komma igång med träningen nu. Hoppat lite i skogen, ridit ut ensama, galopperat m.m. nu och börjat träna lite på banan. Ska snart börja träna för en tränare som kan hjälpa oss med motivationen på banan så fort jag skaffat en bättre sadel.

Jag och många andra anser att hon har ett kanonsteg och bra hoppförmåga när hon är ute i skogen eller i hagen. Dock försvinner den energin på banan :crazy:

Iövrigt är hon väldigt mycket hanterad och lätt att ha och göra med. Snäll mot barn och reagerar inte för mycket (inte ens när de skjuter i skogen) men pigg och alert annars

Hennes stam är e: Houston (NF/Arab, ee: Xandino rnf 89) u: Torina III (russ, ue: Jesper 340).

min är oxå riktigt grön håller på att träna på galloppen nu...dock har ja fått ett ritkigt bakslag me en häst som inte går fram överhuvetaget :confused: nån som vet va de kan beror på tro? Han stannar å står blixstilla...?! Spelar ingen roll vam an gör han fastnar...

Förresten hur mycke skulle ni rida en 5 åring riden ca ett år inget i form osv... så vitt ja vet..ny import i juni stått på bete och sattes igång slutet av juli igen...

(Lånar knapp)
Har en 5:åring e Alexzon D, har gått med blandade resultat i 1.20 detta beror förmodligen på att min bror var dödligt sjuk i sommras så man hade lite annat att göra (besöka sjukhuset) och tänka på, men man ville ju kvala så man åkte på tävling ändå, det slutade med att vi hade två nollor på pappret i 1.20. Ska tävla två tävlingar till i höst sen hoppas jag på att vi kan träna för att starta 1.30 till nästa år.

Har en ny införskaffad 5åring, som varit i min ägo ca,2 månader. Han är endast grundrien men jag har påböjat inhoppning så smått samt kommit i gång rätt ordentligt med grund dressyren. Bär upp sig i alla gångarter och snart är det dags för lite sidorörelser:)
Planerar debut i både 90 cm och Lc:1 på första lämpliga tävlingar efter nyår.Får se om planen håller:crazy:
Super nöjd är jag ialla fall. Han är ett riktigt fynd!!:bump::banana: :bump: :banana:

Har en valack, Lancier - Columbus xx, är tävlad 105cm hopp och debtutant fälttävlan. Har väl som mål att han ska gå någon 110 innan året är slut, annars blir det dressyrträning för hela slanten i vinter.

En jättetrevlig och arbetsvillig liten häst som behöver bli mer lydig innan han kan gå upp i klasserna.

jag har ett halvblodssto e: Castor ue: Modesto som haft föl, köpte henne för en månad sen och hon är i princip bara inriden och lite hoppad. vi tränar för fullt på att bara rida ut framåt. hon testar som jäklars med att stanna o frysa fast eller bocka o se jättenöjd ut :D

vi rider inte så supermycket än så länge eftersom ja inte är riktigt på det klara med hur mycket hon blivit riden hos förra ägaren...

dessutom är hon stor o grov så hon växer nog lite fortfarande

låter nästan som ja skrivit va skoj me nån som ligger lika som en själv och med samma mål!

hon är lite ofördelaktigt byggd o så har hon sommarmage nu som ska tränas bort :D men här kommer ett kort

vi.jpg

har en femårig new forest som debuterade på lokal dressyr i går fick dock bara 111 poäng men det var bra för att vara första gången. Det körde ihop sig lite i galoppen hon ville inte i höger och i vänster blev det fel hela tiden så det är bara att öva vidare.

Jag köpte min varmblodiga travare i maj 2006. han är en valack e: Gum Ball ee: Speedy Crown u: Delvina Ås ue: Little Devil. Han travtränades under sina "tidiga år" men sprang inte tillräckligt snabbt. alltså sålde dom honom. och jag blev den lyckliga ägaren ! :) jag har ridit honom ett antal gånger men det har varit lite omständigt pga skador och sånt. men jag hoppas på att kunna börja rida honom lite mera nu när skadan läkt. Han är en av de snällaste hästarna jag träffat i hela mitt liv. :) han kommer att bli en superbra häst om allt går bra ! :smirk:

hoppas att det går bra för alla andras små 5:åringar :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka