Hur går den här hästen (film)

Sv: Hur går den här hästen (film)

arabia skrev:
Be o få annan medicin än Metacam. Min fångpålla behandlades med Metacam i flera omgångar utan att visa resultat, fick sedan "butta" o svarade på den behandlingen på bara nån dag. Likaså min andra fånghäst hon svarade inte heller på Metacambehandlingen men med Finadyne funkade det kanon.

Hästar svarar tydligen olika på medicineringen. Min fånghäst svarade inte på Finadyne, utan det var Butta som gällde.

Russin8 skrev:
Jag tycker att han rör sig väldigt försiktigt fram, tar inte för sig och på något sätt av lastar framdelen... hmm svårt att förklara...
Som om han inte riktigt vill sätta ner fram hovarna för hårt. Tar korta försiktiga steg... Väldigt svårt att sätt fingret direkt på vad som stör...
Annars var det en väldigt trevlig häst... Tilltalade mig väldigt:)

det kan ju bero på att det va halt och snö ute?? el??

Fram ser jag inget som stör men titta noga på V.B.
Steget är hälften så kort som på H.B. samt att den vinklar inte haset det minsta samt går med roterad rörelse i vänter höft.Har denna häst gått i backen och landat på vänster baksida???? Bakhalt är den i alla fall och det på v.b. och hältan sitter högt upp på den sidan. Det synns tydligt trots att det är dåliga bilder(ursäkta) Om du orkar så skulle det vara bra med en ny filmsnutt tagen rart bakifrån när du leder den i skritt ifrån kameran. Slår vad om att vänter höft är lägre än höger höft. Jag skulle börja med att ta ut en chiropraktor för att få en uppfattning ang bäcken,höfter då jag misstänker bäckenrotation.

Titta igen, det går genom vänster bak genom diagonalen mot höger fram. Men man ser att kraften fångas upp i boghöjd, genom att hästen sjunker igenom bogen när frambensteget landar.

Boj skrev:
Titta igen, det går genom vänster bak genom diagonalen mot höger fram. Men man ser att kraften fångas upp i boghöjd, genom att hästen sjunker igenom bogen när frambensteget landar.

Kan det inte vara en secundär överbelastning??? Jag menar ett långvarigt primär fel i V.B. ger ju en diagonal secundär åkomma. I min värld så är nio av tio frambenshältor secundära och primärfelet sitter bak. Hästar är ju som bekant bakhjulsdrivna.

hovis skrev:
Kan det inte vara en secundär överbelastning??? Jag menar ett långvarigt primär fel i V.B. ger ju en diagonal secundär åkomma. I min värld så är nio av tio frambenshältor secundära och primärfelet sitter bak. Hästar är ju som bekant bakhjulsdrivna.

Orsaken sitter med ganska stor säkerhet i bakbenet, från hasledshöjd och uppåt. Dock tycker jag det på denna film kan vara svårt att avgöra om den sitter ännu högre, men är inte helt uteslutet.

Den secundära biten finns ju i de flesta fall fram, ofta i form av kotledsinflammationer. De intressanta här är, att hästen faktiskt fångar upp sig genom bogen. Om det sen beror på att han haft en tidigare fång, eller om orsaken är en annan kan jag inte svara på.

Senast ändrad:

Tack för ett intressant svar med bra förklaringar :bow: ja bilderna är inte de bästa, tänkte inte på att filma bakifrån faktiskt. Har ingen riktig videokamera utan filmar med digitalkameran.
Hm, han har inte gått omkull vad jag sett. MEN (återigen tack för svaret, det väcker många nya ögon) innan vi ens fick reda på att han hade fång, så var han mystiskt och lindrigt halt i vänster bak. Det var första anledningen till att vi tog ut veterinär, han undersökte hästen med böjprov, springa fram o tillbaka, bäckenundersökning via ändtarmen, klämma på bäckenet osv. Hittade ingenting. Därefter kom hovslagaren och sa direkt att det var fång. Sen sa veterinär på Strömsholm att vi väntar tills fången är klarbehandlad tills vi går vidare, för han tyckte att det nog var mer än bara fång. Såg också något i vänster bak.

Jag tyckte den såg halt ut på v. fram.. varför inte böjja? Men den ser stel ut överhuvudtaget tycker jag.. min ponny gick lite i den där silen.. hade hade fel på knä och hovled...

Jag böjer inte en konvalescent som stått tre månader och har fång, inga skor, halt underlagoch som dessutom inte ska travas.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Liten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Bamburine
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka