Hur går den här hästen (film)

Sv: Hur går den här hästen (film)

nu läste jag svaren i tråden efter jag sett filmerna...men..det jag tänkte på när jag såg filmerna (utan att ha läst att det handlar om en fånghäst) så tyckte jag att hästen såg stel och stapplig ut..men ffa höger framhalt..

Har själv haft en fånghäst så detta rörelsemönster känns igen, även vändningen. Funderar liksom någon annan här hur hästen rör sig i nedförsbacke....

Vore detta min häst skulle jag kolla upp den igen, eventuellt återfall.

Jag tycker det ser ut som om den avlastar i första hand hö fram. Armbågen hålls upp och det ser ut som att hästen inte sträcker i knäleden ordentligt före isättningen, lite som om den avlastar trakten hö fram eller inte vill trampa igenom i kotan.

Jag trodde att jag blivit knäpp efter att ha sett filmerna och läst inläggen. Satsade också på diagonalhälta höger fram/vänster bak.

Skönt att någon ser samma som jag, även om det skulle vara fel :)

jag tycker bara att hästen ser väldigt stel ute i frambenen..
ser ingen hälta i allafall..

Tack för alla svar :bow: det öppnar mina egna ögon lite så jag inte stirrar mig blind på vad jag först såg; hälta vänster bak. Ser att det är höger fram också.
Det är en fånghäst, han är röntgad, verkad och behandlad med metacam. Vi ska till Strömsholm på fredag för återkoll.
Tycker ni vi ska röntga benen på honom?

Jag skulle röntga på fredag om jag vore du.
Men detta beror ju på att jag är extra superduper nojjig med allt som har med fång att göra. Kämpade ju med min egen fånghäst i nästan fem år :crazy:

Du får lita på din egen känsla och framförallt på din veterinär på Strömsholm.

_Runaway_ skrev:
Tack för alla svar :bow: det öppnar mina egna ögon lite så jag inte stirrar mig blind på vad jag först såg; hälta vänster bak. Ser att det är höger fram också.
Det är en fånghäst, han är röntgad, verkad och behandlad med metacam. Vi ska till Strömsholm på fredag för återkoll.
Tycker ni vi ska röntga benen på honom?

Är ju väldigt vanligt att de blir halta diagonalt så sitter felet fram så syns det även bak efter ett tag pga den ökade belastningen där.
Men bak kan största felet sitta i musklerna....
Hur länge har han varit sjuk/haft fång?

Nu var inte jag på Strömsholm med min häst, men han blev röntgad vid varje koll på kliniken just för att se om hovbenets läge hade ändrats. Är läget sämre så är det ju mindre bra...

Äter hästen någon medicin nu? Om jag vore du skulle jag ringa till min veterinär och höra vad denne tycker, en fånghäst kan bli mycket sämre på bara någon dag om det vill sig illa. Det låter tyvärr hårt, men så är det.

Med mitt lekmannaöga ser din häst ut som min gjorde efter första medicinbehandlingen. Vår blev lika skröplig som innan när medicinen gått ur kroppen, jag ringde kliniken och vi fick åka in med hästen på en gång.

jag tycker att han haltar lite med hf... när han sätter ner hoven....

tycker det sr ut som att han(?) är halt höger fram och något stapplig bak troligtvis en hälta på v. bak där med...(ush mardrömmar från skolans alla hältutredningar)

Denna röntgas vid varje besök på Strömsholm för att följa upp hur hovbenets läge ändras och på så sätt kunna verka lagom mycket. Nu äter han inte medicin, har dock metacam hemma så jag kan ge honom om jag vill.
Ska prata med min veterinär på Strömsholm på fredag efter att Micke kollat på hovarna. Så får vi se om vi gör någon utredning då, och s¨ska jag fråga om vi kan röntga för att se om det är något man kan se tydligt på röntgen.
Som jag ser på filmerna, efter mååååånga gångers kollande (nej då, inte hypokondriker :crazy: ) ser jag att det är något med höger fram och vänster bak. Tusen tack för alla svar hittills :bow:

Jag tycker också som att det ser ut som att han iaf minst markerar på höger fram.. Lite lättare att se i trav. Ser och så stel ut.

Be o få annan medicin än Metacam. Min fångpålla behandlades med Metacam i flera omgångar utan att visa resultat, fick sedan "butta" o svarade på den behandlingen på bara nån dag. Likaså min andra fånghäst hon svarade inte heller på Metacambehandlingen men med Finadyne funkade det kanon.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Liten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Bamburine
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka