Hur går betalning till vid betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hildaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 234
H

Hildaz

Hur går betalning till när man betäcker ett sto, betalar man i visa faser? Tex, 90 dagars dräktighet en summa, levande föl en summa osv?

Sv: Hur går betalning till vid betäckning?

Det är olika för olika hingstar och vad som är vanligast varierar mellan raserna. Man får kolla upp vad som gäller för den hingst man är intresserad av. Jag betalar allt på en gång innan första betäckningen men får rabatt året efter om det inte skulle bli något. Jag har sett variationer mellan allt från "betala allt innan" till "garanterat föl" där man till och med får byta sto om inte den första tar sig. Stora variationer alltså!

Sv: Hur går betalning till vid betäckning?

Finns även vissa hingstar där man får betala bokningavgift bara man bokar in honom till sitt sto.
Normal så brukar de flesta hingstar ha antingen språngavgift som man får betala oavsett om stoet blir dräktigt eller inte eller en dräktighetsavgift om stoet är dräktigt på 10 - 18 dagar. Sedan brukar det tillkomma antingen levande föl avgift om får ett levande föl eller en dräktighetsavgift ofta på 90 dygn.
Förra året använde jag tre olika hingstar (halvblod) som alla hade tre olika system för betalning.
Hingst 1
2500 i språngavgift + 8000 i levande föl
Hingst 2
8000 i dräktighetsavgift vid 45 dygn
Hingst 3
1500 i dräktighetsavgift vid 18 dygn + 5000 i levande föl avgift

Samtliga priser + moms

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka