hur gammalt är huset?

Inglorion

Trådstartare
Hur hittar man pa hur gammalt ett hus ar?

Varat nykopta hus ar ju forklatt som ett 70-tals hus. Papperna sager 1909, men som vi alla vet infordes registrest da sa faktist alder ligger vart som helst innan.

Om grunden ar tidigare kan val inte papprena saga att huset ar tidigare? eller har jag fel? byggaret ska val sta fran huset inte grunden?

Grannen pastar att det var vardshus innan, som brann ner. sjalv har jag inget belagg och vill inte stota mig med nya grannen som har stottat oss oerhort i kopet av detta hus, med att ifagasatta detta. Haromdagen pastoda det till och med att huset var fran 50-talet. Vilket till och med hennes make inte holl med om. Hon har hort nagot om att det var ett vardshus, det brann ner. dem byddge nytt? vart hittar man sadan info?

Det sitter en helt offantligt ful plast fasad pa huset. Den har vi borjat ta av, och den gamlas tra fasaded sitter undertill i perfekt skick. Vi har hittat flertalet gamla foton pa huset pa natet, sjalva utsidan ser precis ut som den gamla fasaden! med spar fran gamla saker om man sager sa, foton fran 1900 talets borjan.

Men vi undrar, hur kan man hitta pa ett hus riktiga alder? vem kontaktar man? det finns ju uppenbart folk som har foton och kanske vet historia? vart ar dem?

(aven fast narmaste grannens syster bodde i huset sa vet dem tydligen inget om huset)

Sv: hur gammalt är huset?

Jag har fått en hel del info genom att logga in (e-leg) på lantmäteriet.

Det finns något heter i typ "min fastighet" och där hittar du data om fastigheten men också om du har tur också tidigare lantmäteriförättningar och byggår etc etc.

Kontakta stadsbyggnadskontoret i din kommun, de ska ha ett ritningsarkiv där du kan hitta allt som hänt på din fastighet. Dock är arkivet inte alltid komplett. Men ritningar och bygglov osv från över 100 år tillbaka kan finnas. Arkiven brukar vara sorterat på fastighetsbeteckning.

Och så ring till lantmärteriet och be dem titta i FDS, FastighetsDataSystemet (osäker på om S är för System...). Där kan finnas uppgifter om ombyggnad, tillbyggnad mm och vilka år men oftast inte mer specifikt än så.

Var i landet bor du? Kan ju finnas gamla böcker eller liknande där ditt hus finns nämnt eller på bild. Här där jag bor finns det mycket gamla bilder i en serie böcker som heter sköllerstabygden. Annars borde det ju finnas några äldre boende i närheten som kanske har hyffsat koll?

Om ditt hus är en f.d. gård, arrendeställe eller liknande på landsbygden, så brukar ett fotografi samt en del intressanta uppgifter om stället finnas i bokserien: "Sveriges städer och samhällen jämte landsbygd". Det var ett ambitiöst projekt från mitten av 1900-talet, där varenda gård beskrevs.

Bokverket är uppdelat per landskap och socken, och begagnade böcker kostar "skjortan" på antikvariat, men det finns lösningar...

Böckerna finns dels digitaliserade av en privatperson, så man kan köpa boken digitalt, dessutom så har det flesta bibliotek böckerna som är relevanta för orten, som läsexemplar.

Biblioteken i centralorten har ofta en "hembygdshörna" eller liknande, där diverse böcker med fotografier och sådant finns samlade.

Annars är hembygdsföreningen ett bra förslag, eller protokoll från laga skiftet som finns i någon variant av länsarkiv.

Lantmäteriet vet tyvärr ofta "bara" samma saker som finns bland taxeringsuppgifterna, men ibland har man tur, och de har mera information.

Lycka till!

Kl

tack sa hemskt mycket till all for olika rad :)

ska borja luska pa torsdag nar arbetsbordan gatt ner lite :)

När vi köpte vår gård stod det också byggår 1909 i beskrivningen. Vi fick höra att det var någon typ av "mäklarkod"? för att man inte vet när huset är byggt. Har dock ingen källa på det.

tack sa mycket till alla for all rad! har nu borjat nysta i mysteriet med alder pa huset!

till bambi82: jag bor ocksa i sköllerstabygden :D sa det dar var faktist en massiv hjalp! jag var och kollade i bockerna idag, men hade inte tid att lasa igenom allt sa det blev en snabb bladdring. Hittade inget specifikt om varat, daremot om grannens hus (det star faststallt att hennes hus ar byggt 1858 inte 1754 som hon sade forut. Tror hon blivit forvirrad over datum :) trevligare ny granne far man leta efter! )

skogaliten: hittade serien pa Orebro's stadsbibliotek :) huset var med!

"Sveriges städer och samhällen jämte landsbygd" har nu faststallt att huset ar byggt 1880! tror till och med bibliotekarien tyckte det var kul att jag hade lyckats hitta varat hus i det :D speciellt kul nu nar vi borjat ta av den hemskt fula plastpanelen, under sitter en valdigt valbevarad fin trafasad i den gamla sorten falurod :)

Jag ska kontakta stadsbyggnadskontoret i veckan och kolla vad dem sager :) men fran dem bilder vi har fran borjan 1900 talet verkar det konstigt att huset har brunnit ner nagon gang efter 1880.

(som kuriosa hade fastigheten en gang 24.7ha, nu ar det bara ynka 2.1 :D )

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 927
Senast: cucoomber
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Hej Hej... dags for "en san dar trad" for jag behover ventilera ur mig lite. 7 manader unghund, ingen traning, hog energi (tjeckiskt...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Bewildered
·
Hemmet Vi hyr ett relativt nybyggt radhus (2 ar gammalt) och häromdagen skulle jag plocka upp vinterkläderna ur källaren. Upptäckte da att det...
2
Svar
27
· Visningar
12 342
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar